1983jeroen blauwe Octavia

1983jeroen

Forumguru
Het enige wat je zelf daaraan kunt doen, is zelf een ruime remafstand aanhouden zodat je minder abrupt hoeft af te remmen ingeval er ergens vóór je iets fout gaat. In druk verkeer hou ik de auto achter me altijd goed in de gaten - als die naar mijn smaak té dicht achter me zit, neem ik er zelf alvast extra remafstand bij. Méér invloed heb ik niet...
Dat deed ik meestal al wel. Nu nog een beetje meer.
De ACC remt soms ook vrij laat dus schakel ik die al voortijdig uit als ik een file aan zie komen
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb lang geleden wel eens een achterruit-brede tekst (letters van 8 cm hoog) gevoerd "<2 meter> OF <2 seconden???>", maar dat hielp ook niet veel. Mensen zijn blijkbaar soms in gedachten zo met andere zaken bezig dat ze de contouren van een voorligger slechts onbewust waarnemen en als gids/gangmaker gebruiken. Even de remlichten laten opgloeien maakt ze dan wel eens wakker, maar da's ook niet ideaal...
 

Herperduin

Forumguru
Grijs zou mijn persoonlijke voorkeur hebben als ik moest kiezen maar ben zelf ook saai. De blauwe wel wat specialer door de kleur en als ie goed gepoetst is vind ik blauw er ook beter uitkomen. Ik zou met een blauwe zelf eerder aan het detaillen gaan.
Hoe dan ook een mooie auto!
 

1983jeroen

Forumguru
De grijze had als grote voordeel dat je er amper wat op ziet. Krasjes enzo vallen totaal niet op.
Voor iemand als ik die dat soort beschadigingen slecht kan accepteren was het wel ideaal.

De blauwe zal ik dus beter bij moeten houden qua poetsen ;)
 

1983jeroen

Forumguru
Inmiddels zijn de 18 inch velgen er toch weer af.
Vond het comfort toch minder dan op 17 inch. Jammer van de looks, maar comfort weegt zwaarder.
Nu weer op de originele Trius velgen. Ook wel prima om te zien natuurlijk.

Gisteren eindelijk bij Vagtechniek geweest voor het finetunen.
Ze hebben wat kleine aanpassingen gedaan waardoor het net wat soepeler schakelt.

Helaas had hij wel het gevoel dat mogelijk de koppeling al niet helemaal fris meer is, maar 100% zeker is dat ook niet. Ging vooral om het aangrijpen bij wegrijden.
Zou wel vroeg zijn, maar was er al op voorbereid dat het met de DQ200 soms al binnen enkele 10 duizenden kilometers optreed. Hoop dat de aanpassing aan de bak nog vroeg genoeg is geweest om er toch nog een tijdje mee door te kunnen. Anders eens kijken in hoeverre het onder garantie te claimen valt.

Afgelopen weekend voor het eerst met de caravan op pad geweest achter mijn eigen Octavia. Prima combi. Vlot genoeg en stabiel.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Je kan de staat van de DQ200 bak/koppeling (slijtage) toch controleren door het uitlezen van specifieke waardes? Of ben ik nu in de war met een ander merk?
 

Tees

Donateur
Dat heb ik ook wel eens gelezen @RichTrip, er zijn bepaalde waarden die gekoppeld zijn aan de slijtage van de koppeling. Maar hoe betrouwbaar die methode is, is wel wat discussie over online.
 

1983jeroen

Forumguru
Inmiddels afgelopen 3 weekenden met de caravan op pad geweest. Telkens een andere bestemming binnen NL.

Wat trekt de 1.5 makkelijk! Met rustig wegrijden voel je er weinig van (horen wel doordat de DSG flink in toeren oploopt) en versnellen op de snelweg om even in te halen gaat echt vlot. voor je het weet zit je tegen de 120.
De 1.0 deed het ook best goed, maar dit is toch wel relaxter.

Binnenkort mag hij zich gaan bewijzen met de Adria aan de haak naar Oostenrijk.
 

1983jeroen

Forumguru
Vandaag voor het eerst naar het buitenland met deze Octavia en de caravan.
DSG is toch wel heel fijn ook nu. Bergop op de snelweg gaat hij razendsnel terug naar 5 en 4 om makkelijk met 100 naar boven te rijden.
Toch wel een stuk soepeler dan met de 1.0 ook.

Zonder hulpveren en met flinke kogeldruk valt het doorhangen ook alles mee :)


Screenshot_20240606-132102_Foto's.png
 

Fmoon

Forumguru
Ik ben 35 en rij al 15 jaar automaat… als ik in een schakel auto rij is het 5 minuten leuk maar daarna ben ik er wel weer klaar mee. Niks met leeftijd te maken hoor. De RS was juist leuk met de DSG in de bergen.
 
Bovenaan Onderaan