1983jeroen blauwe Octavia

JeSko

Forumguru
33 en altijd manuele bakken gereden, voor echte enthousiastelingen autoritten in gebergtes landweggetjes en dergelijke prefereer ik manueel, al hangt dat ook van de bak zelf af, met een Mazda handgeschakelde auto kan ik me uren amuseren met een VW manuele bak weer wat minder. Maar voor dagelijkse sleur verkeer prefereer ik een automaat nu, de beleving en het gevoel van betrokkenheid bij het besturen van de auto is minder, maar het gemak is groter. Zeker met een slechte voetballers knie die soms pijn begint te doen is schakelen in dicht stadsverkeer of file echt een nachtmerrie. Zo ben ik met de Superb ( zware koppeling ) ooit eens moeten stoppen aan een pomp omdat het niet meer ging zonder pijn in mijn knie.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Na ~30+ jaar handmatig schakelen in vele auto's (daarna werden ook vrachtwagens overwegend met automatische koppeling uitgevoerd) gebruikte ik in bergachtige streken de DSG in manual, ten 1e omdat de DSG en ik het, vooral helling-af, niet altijd eens waren over de gebruikte versnelling, maar ook omdat ik het weleens leuk vond.
Dat is eigenlijk het enige dat ik 'mis' in mijn EV, maar die gaat altijd in de juiste 'versnelling' (= regeneratiestand) naar beneden.
@JeSko Dat is voor jou dan ook een mogelijkheid om 'het beste van 2 werelden' te benutten.
 

Slider

Forumguru
42 hier, altijd handbakken gereden (los van een huur auto op vakantie). Ik hou van mijn eigen schakel momenten te kiezen, zeker als ik de verhalen hoor en zie van DSG die niet aangepast zijn. Waar alleen de S stand redelijk normaal doet (bij een 1.0 TSI).

Heb verder nooit files met woon-werk, als dat wel zo was zou een DSG zeker meerwaarde kunnen zijn.

@1983jeroen Mooie foto en ben nog steeds echt jaloers op die kleur! :love: Combi vinden van de juiste spec auto EN de kleur is moeilijk.
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor mij maakt dat schakelen het juist leuker…
Tot ongeveer mijn 60e zei ik dat ook altijd, maar toen ik me met mijn F1c enkele maanden lang dagelijks door de files bij knp. Everdingen moest worstelen kreeg ik toch langzamerhand een behoorlijk dikke linkerpoot, soms met kramp erin. Omdat er een nieuwe auto uitgezocht moest worden en de langere rijafstanden meer regel zouden worden, maakte ik in Spijkenisse een proefrit met een Octavia 1.9 TDI combi. Die demo was toevallig voorzien van een DSG6 - en binnen 2 kilometer en 3 verkeerslichten was ik helemaal "om".

Vervolgens 4 uitermate aangename jaren in zo'n O2c gereden, totdat ik met pensioen ging en dus zelf een auto moest aanschaffen. Dat is toen een Fabia Greenline combi geworden, die was helaas helaas helaas niet leverbaar met DSG. Toch ook 7 jaar met plezier in gereden: geen BPM en 4 van die 7 jaar ook geen MRB betaald, dát maakte wel veel goed.
Maar niet alles, dus bij vervanging van die Fabia was een DSG wel een van de minimumeisen. En daar geniet ik nog elke rit van...
 

1983jeroen

Forumguru
Ik heb het ook voornamelijk gedaan vanwege de files. Toevallig ook veelal bij knooppunt Everdingen.

Maar al snel was ik helemaal om hoor. Ook voor ritten wanneer het rustig is op de weg vind ik het heerlijk.
 

Slider

Forumguru
Met alle hybrids en EV's sterft de handbak toch wel uit. Dan wordt het net als in Amerika, een lost art-form haha.
"Best anti-car theft device, is to have a manual gearbox." Geen dief daar die snapt hoe er mee weg te rijden :ROFLMAO:
 

Smeeuwis

Donateur
Inmiddels 49 en aan mijn tweede auto van de zaak met automaat. Eigenlijk zonder bak, immers EV. Privé rijden wij op één uitzondering na al sinds 2006 alleen nog maar automaten. Ik zou niet anders meer willen. De DSG op mijn vorige Octavia heb ik nooit handmatig geschakeld, hooguit de sportstand gebruikt. Ja in de bergen is het even opletten en met de hand een versnelling kiezen bij afdalen en ook stijgen (!) maar dat kan met elke automaat. Voor mij nooit meer een handbak. En toch voel ik me zeker nog geen ouwe l$% :cool:
 

1983jeroen

Forumguru
Net toch even schrikken. Op onze plek op de camping staat het gras nogal hoog. Blijkbaar voor de Skoda reden genoeg om keihard op de rem te gaan tijdens het achteruit rijden.
Door de camera had ik natuurlijk wel gezien dat er niets was, maar toch ga je twijfelen na zo'n ingreep :D
 

EdK

Forumguru
voor de Skoda reden genoeg om keihard op de rem te gaan
Wees maar blij !
Zelf ook op de Fab 4 en niet lang terug remde hij ook voor me, en maar goed anders had ik nu een vouw in de achterbumper gehad...
En een automaat ?? neuhhhhh ikke niet, lekker schakelen , lekker bezig zijn !

Op zaak hebben we ook een Iveco bus met handbak en men had er één bij gehuurd voor beurs opbouw.
Kreeg ik die sleutels en moest maar met die huur bus gaan rijden.
Neuhhhhh geef mij die handbak maar en anders moet je een andere chaffeur zoeken want anders gaat ik niet rijden

Denk dat ik me Fab 4 maar laat ombouwen over 10 jaar naar EV met de handbak er in !!
Lijkt me een goede optie voor mezelf
 

Herzog Jan

Forumguru
Automaat/DSG is fijn rijden, zonder twijfel.

Maar als bent opgegroeid met onderstaande, is schakelen in een auto kinderspel..!

Bekijk bijlage 110708
Stapel/splitter bak ben ik ook mee opgegroeid. Dat had ook wel wat, eigenlijk. Fuller en dubbel klutsen (clutchen, ik weet het) was net vóór mijn tijd. Nu al jaren vrachtwagen met automaat en dat mag van mij blijven. In de O3 heb ik DSG en daar ben ik erg content mee.
 

1983jeroen

Forumguru
Net weer even aan het rommelen geweest.
Ik had al een subwoofer ingebouwd, maar was niet helemaal tevreden.
Zon platte van Pioneer die op de vloer van de kofferbak ligt.
Op zich heel handig, maar soms heb ik gewoon een hele vlakke vloer nodig.

Deze kist had ik in de vorige Octavia dus nu ook maar weer in deze gebouwd.
De vorige had alleen geen reservewiel dus veel plek onder de vloer voor versterker en nog wat losse spullen.
Nu een extra kleine versterker van JBL gekocht en die in de bak van de krik enzo kunnen leggen (na wat schuim wegsnijden)
Kabels moet ik nog eens goed op lengte maken en beter wegwerken, maar zolang ik de boel nog moet inregelen laat ik het even makkelijk bereikbaar.

Eerste resultaten zijn veelbelovend. Toch net wat diepere bas, zeker bij hogere volumes.

Eigenlijk is de voornamelijk reden dat ik een sub heb om de speakers in de deuren te ontlasten en zo trillingen daarin tegen te gaan.

1000013194.png
 

Herperduin

Forumguru
Nu een extra kleine versterker van JBL gekocht en die in de bak van de krik enzo kunnen leggen (na wat schuim wegsnijden)
Kabels moet ik nog eens goed op lengte maken en beter wegwerken, maar zolang ik de boel nog moet inregelen laat ik het even makkelijk bereikbaar.
Mooi! Heb je foto’s om idee te krijgen hoe je dit gedaan hebt en waar de kabels vandaan komen etc. Geen verstand van externe versterkers en subs maar dat ontlasten van de deurspeakers snap ik wel. Ik heb de trilling uit raambediening al gereduceerd maar nog altijd niet geheel tevreden en ik wil muziek ook ‘voelen’ ;)
 

1983jeroen

Forumguru
@Herperduin
Dat voelen lukt met deze sub wel :)

Verdere foto's heb ik nu niet, maar moet alles nog eens netjes maken, dus kan dan wel voor wat extra beeldmateriaal zorgen.

Voor het signaal heb ik de kabels meteen getrokken met het inbouwen van de camera.
Daar zit toch een verloopstekker bij waar je mooi een aftakking voor de speakers aan kunt solderen. Zo kun je alles verder origineel houden aan de auto.

Je mag altijd een keer komen kijken of voelen ;)
 
Laatst bewerkt:

1983jeroen

Forumguru
Vond nog een foto van het verloop dat bij de camera zat. Hier heb ik ze aftakking voor speakersignaal er al bij gesoldeerd (de stekkers rechts op de foto)
1000013198.png
 

EdK

Forumguru
Grapjas. In vrijwel alle EV's zit helemaal geen versnellingsbak.
Moet je wel hele tekst lezen !!
Als ik me FAB 4 naar EV laat ombouwen dan kan ik me 5 bak er gewoon in laten zitten.
Buiten de discussie of het wel of niet onzinnig / slim of weet wat is !!! :pieker:
:koffie:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Herperduin

Forumguru
Damn wat een pech. Ik vind een station persoonlijk een mooiere achterkant hebben maar blijkbaar is in ieder geval jouw sedan aantrekkelijker. Ik ga er wel even van uit dat jij niet de veroorzaker bent. Zeker gezien de stand van de Toyota ten opzichte van het parkeervak. Hoop dat je snel en in één keer goed geholpen wordt deze keer. Daarna wel stoppen hiermee hè!
 
Bovenaan Onderaan