23' Skoda Enyaq Coupé iV 60

Speedhunter

Forumguru
Daarnet bij een ritje de airco eens uitgezet, was ideaal nu het grijs was en niet warm was, je merkt wel dat het veel doet voor de range. Er kwam direct wat range bij en daarna zakt het minder snel als ervoor.

Na ja gezien ik voornamelijk in de streek rijdt staat de airco op maar is goed om weten
icon_smile.gif


De GPS is ook zeer aangenaam en goed om laadpalen te vinden. Nog geen publieke lader gebruikt, zal er wel eens van komen.
 

leon-cupra

Forumguru
En buiten de streek zou je de airco afzetten mss omdat je schrik hebt om te moeten opladen? Had je geen 4-5 verschillende laadpassen om ten allen tijde op te kunnen laden?
 

Speedhunter

Forumguru
En buiten de streek zou je de airco afzetten mss omdat je schrik hebt om te moeten opladen? Had je geen 4-5 verschillende laadpassen om ten allen tijde op te kunnen laden?
Wel ja moest het nodig zijn maar zal wel niet. Is nog nieuw allemaal he, ben nog niet helemaal vertrouwd met alles. Heb idd genoeg laadpassen en apps :giggle:
 

leon-cupra

Forumguru
Snap je wel hoor. Zelf heb ik ook nog wel een beetje “range angst”. De afstanden die ik doe vragen ook niet om extern op te laden. Nog nooit op een publieke plaats moeten opladen maar voel wel dat het mij een beetje tegenhoudt. Zou dat eigenlijk ook eens moeten testen. Zou al veel van de “zorgen” weg nemen. Raad je dan ook aan om dit snel uit te proberen.

Deze week ook, ritje naar Kortrijk met 30% range wat nog ruim voldoende is maar de kids riepen op de achterbank ook nog van “papa , je hebt nog maar 30% range, gaan we nog thuis geraken?” …. Tja

Mijn schoonbroer rijdt een ID.4. Als we ergens afspreken zie je hem overal aan een laadpaal staan. Naar de zee .. hup.. parkingplaats met paal en laden maar. Openbare parking … hup aan de laadpaal…. Way of life die je een beetje moet toe-eigenen wil je ten volle genieten van jouw wagen (i know, ben daar ook nog niet volledig aan toe).
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Speedhunter

Forumguru
Ik ben van plan om zeer binnenkort bij Fastned in Oostende te gaan opladen, puur om het uit te testen als ik die op andere locaties nodig heb.
Ionity heb ik hier kortbij in Veurne, zou ik ook eens moeten proberen.
Ja range angst is idd dat wel leeft bij een ev. Ik plug hem ook altijd iedere dag in om hem tot 80% te laden. Denk dat ik thuis met opladen wel tot 100% mag gaan. Maar wil voorzichtig zijn. Zelfs al weet ik dat de andere dag niet ver moet rijden, het zal maar eens moeten :D
Haha grappig van de kinderen, zo zie je maar dat dit erin zit. De afstanden die ik doe vragen ook niet om extern op te laden vandaar dat ik ook een EV genomen heb en content was met de 58/62 kwh batterij.

Grote test voor mij zal het festival Pukkelpop zijn binnen een maandje, dan ga ik op z'n minst twee keer 'moeten' stoppen heen en terug samengeteld.
 

leon-cupra

Forumguru
In Vlaanderen is het oplaadnetwerk eigenlijk best ok. Als ik naar mijn ouders rij, Roeselare-Temse zijn er minaal 5 oplaadmogelijkmogelijkheden en dat op amper 80km. Dus zonder stroom ga je in principe niet vallen.

Ook meer en meer “bedrijfs-initiatieven”. Waren onlangs bij de brouwerij van Omer. Stond daar een laadpaal of 6 die publiekelijk konden gebruikt worden … wie stond daar te laden … mijn schoonbroer :deuk:
Op het werk van mijn madam zijn ze ook bezig met alle kantoren te voorzien van laadpalen. Deze zouden ook publiek gebruikt kunnen worden (zullen op termijn meer dan 200 palen worden). Dus als alle bedrijven zo gaan redeneren, komt het nog interessanter.

Alleen Wallonië schijnt een enorme ramp te zijn. Mijn schoonbroer onlangs daar moeten zijn voor het werk .. amper iets werkend te vinden. Is zonder opladen terug moeten vertrekken in de hoop nog een oplaadstation te kunnen bereiken in VL-Brabant.
 

Speedhunter

Forumguru
Zoals bij alles hinkt Wallonië achterop helaas, zijn zeer vriendelijke en warme mensen de Franstalige Belgen maar qua werk, economie in het algemeen en dus voorzieningen is het daar minder goed gesteld dan in Vlaanderen.
 

leon-cupra

Forumguru
Laag verbruik. Airco afgezet mss ? ;)
En die 122km, autostrade of gewestwegen? En wss ook wel heel rustig gereden
Met autostrade is dat verbruik wel heel knap.

Tja meerwaarde phev… als je niet wilt inzitten met range is een PHEV interessanter. En ook maar indien het een bedrijfswagen is. Privé is de meerwaarde sowieso minder.
 

Speedhunter

Forumguru
Na meer dan een dikke week ben ik zeer positief over de RWD en merk ik dat dit beter rijdt dan FWD, het voelt juister en logischer aan als je bochten neemt, terug vertrekt, draait... Vroeger nooit echt gemerkt als ik wat kortere ritjes in een rwd deed maar nu dit m'n dagelijks vervoer is valt dit echt op.

Verder valt de harde ophanging ook op, is een voordeel en een nadeel, ligt nog strak op de weg voor zo'n dikke en zware suv van 2000 kg, dat is het voordeel, heeft natuurlijk ook 19" duim velgen, dat voel je altijd. Ziet er wel eerder 17" uit, visueel is het een wagen die 22" kan verdragen. Maar bij momenten echt hard bij oneffenheden.

Achteruitrijcamera is ook een verademing komende van enkel sensoren achteraan, dat zou ik niet meer kunnen missen.

Later deze maand een kleine 'test' hoe de lange afstanden gaan bevallen, heen en terug naar Pukkelpop, 220km enkele rit dus moet sowieso ergens gaan laden om thuis te geraken, zeker omdat ik nog een maat in Blankenberge ophaal.

9CC540FE-39AA-4E86-9FD0-4437FB9F96C4.jpeg
 

leon-cupra

Forumguru
eens RWD wil je niet meer FWD. Sinds ik mijn eerste RWD had in de MX-5 wist ik wel beter. Zoveel leuker dan FWD. En neem dat dan met een wagen met heel wat vermogen en de fun kan niet op. Mijn Cayman was daar “herr und meister” in. Alleen bij enorm regenweer (of slechter weer) wel beetje opletten voor het uitbreken van de achteras.

Als je dan naar de EVs kijkt kan ik je ervaring alleen maar beamen. Ondanks het gewicht is bochtjes nemen enorm goed en plezant. Als de snelheid wat hoger ligt voel je wel meer het hoge gewicht van de wagen, ergens wel logisch. Een EV rijdt ook voor zijn gewicht leuk en goed door het lage zwaartepunt. Het zwaarste van de wagen , de batterijen zitten eigenlijk op een ideale plaats voor een leuke weglegging.
 
Bovenaan Onderaan