23' Skoda Enyaq Coupé iV 60

Speedhunter

Forumguru
Ja dat merk je wel van dat zwaartepunt, heeft een erg goed rijgedrag. Heb ook nooit iets gehad tegen het meest bekende rwd merk, BMW, al zijn veel van hun modellen dit ook niet meer tegenwoordig. Al was ik altijd grotere fan van VAG dan van BMW, dit is al m'n 3de VAG.
 

Speedhunter

Forumguru
Gisteren eens tot 100% opgeladen. 396 km gaf hij aan. vervolgens doorgereden naar Ternat, 119km verder. Aangekomen met nog 68% over. Eindpunt Kobbegem waar ik regelmatig kom dat ligt 5km verder. Ik moest nog niet opladen maar wou eens buitenshuis laden, daar 10min aan de snellader gehangen, terug tot 80%.

Eerste keer dat ik buitenshuis geladen heb, is echt kinderspel. Gaat vlotter dan brandstof tanken. Stond nog een andere Enyaq.

IMG_3312.jpeg IMG_3313.jpeg IMG_3323.jpeg IMG_3324.jpeg
 

Speedhunter

Forumguru
Wel ja op een knop drukken, niet eens een code moeten invoeren met de laadpas en inpluggen.

Uiteraard moet je langer wachten en brandstof is meer wijdverspreid maar de procedure opzich leek vlotter te gaan
 

leon-cupra

Forumguru
Echt wel een heel mooi verbruik. Het verwondert mij wel. Zit momenteel iets hoger maar kan de laatste tijd wat minder mijn voet beheersen :pardon: Paar keer niet de “EV stijl” (105-110 op autostrade) kunnen behouden op de autostrade door tijdsgebrek en dan zie je het verbruik snel stijgen. Ook wat meer aan het “spelen” op de baan en dan stijgt het verbruik ook zeer snel.
 

Speedhunter

Forumguru
Dat kan ik geloven. Rijstijl en snelheid doet veel. Naast gewicht en aerodynamica, uiteraard. Het helpt natuurlijk dat de meeste EV's wagens zijn die vanaf scratch ontworpen zijn als elektrische wagens en zuinig moeten zijn. Zo'n EV zet zodanig aan tot rustig rijden dat mijn rijstijl nog rustiger is dan vroeger, komt er ook nog eens bij. Een zone 30 of 50 is minder lastig dan vroeger met een ICE, zo lijkt het.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

leon-cupra

Forumguru
Idd. Met een EV is het veel gemakkelijker om lagere snelheden te rijden. Dat heb ik ook wel ondervonden. Net zoals om de autostrade. Vroeger 105 rijden , dan viel je in slaap.

Ben zo een beetje naar info aan het zien van een MB EQE, als je ziet hoe die ontwikkeld is om een zo goed mogelijke aerodynamisch stijl te hebben, dat doen er toch weinig merken. Zo heeft vb de motorkap geen enkele naad (nadeel , heb je dan uiteraard ook geen frunk).
 

Speedhunter

Forumguru
De EQ modellen van Mercedes zijn ook allemaal heel tof. Die ontwikkeling is wel straf idd en daar kijken ze echt naar de kleinste details.
 

leon-cupra

Forumguru
Het stiekem slaagt op mijn partner en niet zozeer op de garage ;)
Maar het is niet stiekem hoor. Ze weet ervan en ze weet ondertussen hoe laat het is :deuk:
 

Speedhunter

Forumguru
Gisteren naar muziekfestival geweest, gezien ik nog iemand moest oppikken was het 259 km enkel. Eerste keer dat ik langere trip doe dat bijladen echt wel noodzakelijk is.

Heb gekozen om 2x kort te stoppen om te laden, 15min in het gaan en 20min in het terugkeren.

In mijn hoofd had ik plan B en C moest plan A niet werken. Zo kon ik in het terugkeren van Kiewit (Hasselt) in Bekkevoort, Rotselaar of Ternat laden, los van de verdere stopmogelijkheden. Gekozen voor Rotselaar, gemakkelijk bij een groot tankstation langs de e314. Thuisgekomen met nog 19% over.

In het gaan ben ik op het festival toegekomen met 200km autonomie over gezien ik ongeveer halfweg tot 80% geladen had. Allemaal netjes gepland en goed verlopen.

Alleen in het oprijden is het onheil toegeslagen en moet ik de eerste keer wat minder nieuws melden.

Ik heb een joekel van een opspringende steen tegen m’n voorruit gehad. Bijzonder jammer na een maand deze wagen in bezit te hebben.

Gelukkig ben ik goed verzekerd en had ik de zwaarste omnium genomen maar leuk is anders.

Desondanks genoten van het festival met het prachtige weer.

IMG_3410.jpeg

IMG_3413.jpeg IMG_3411.jpeg IMG_3412.jpeg IMG_3414.jpeg
 

Speedhunter

Forumguru
Inderdaad, was een harde klop. Maandag eens gaan horen bij een erkend carrosseriebedrijf in de streek waar ik in het verleden nog geweest ben.
Ik heb alleen wat schrik dat een nieuwe ruit een ander zicht zal geven. Vroeger eens op de Citroën van het werk een nieuwe ruit laten steken, niet bij een carrosseriebedrijf maar bij Carglass, waar ik goed geholpen was (geschrokken van de goede service) maar het zicht in de beneden hoek was anders dan vroeger.
 

leon-cupra

Forumguru
Bij Carglass kan je eisen dat ze een originele ruit moeten plaatsen. Dan bestellen ze die bij Skoda. Anders is het van hun eigen leverancier.
 
Bovenaan Onderaan