230-volt stopcontact

Rick

Senior Member
Op zich logisch van die 15 minuten ivm leeglopende accu's (zeker met een 12v --> 230v converter en je laptop eraan), maar zou toch liever hebben dat de aansluiting actief blijft. Overigens gaat ook binnenverlichting na verloop van tijd automatisch uit bij VAG auto's voor zover ik weet.
Zal het allemaal eens goed testen als ik de bolide heb (in november hopelijk jaar 2013)
 

RoelF

Forumguru
In de handleiding:
The 12-volt power sockets and any connected appliances can also be operated
when the ignition is switched off or the ignition key is withdrawn.

■ Connecting appliances when the engine is not running will drain the battery of
the vehicle!
Geen woord over automatisch uitschakelen na x min. Dus ik ben benieuwd!
 

Canon-Eye

Forumguru
Overigens gaat ook binnenverlichting na verloop van tijd automatisch uit bij VAG auto's voor zover ik weet.
Bij mijn Fabia is de "uitvaltermijn" 30 minuten nadat het contact is afgezet (ook als de sleutel erin blijft: bv. ik lees krant terwijl mijn vrouw boodschappen doet). Dit geldt voor radio en binnenverlichting.
De 12V sigarettenplug in de middentunnel blijft gewoon op spanning - wel fijn als ik (soms) m'n Tomto m even aan wil laten staan zonder dat die weer helemaal ontladen wordt. Deze vraagt zo weinig stroom dat ook na abusievelijk de hele dag aan laten staan er bij het starten niets aan de accu te merken was...
 

Henk72

Lid
ik heb de 14% bij telling, dus 1.6tdi besteld. Ik wilde juist ook een 230V aansluiting welke eigenlijk in een functiepakket zit bij de andere uitvoeringen van de octavia. Ik kan hem niet bestellen als optie. Weet iemand of dit achteraf nog eenvoudig te veranderen is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Simpelste en voordeligste manier is een losse omvormer van een tientje of 3 (300W).
Die had ik in de kofferbak liggen (aangesloten op het 12V stopcontact aldaar) om m'n laptop onderweg op kracht te houden.

Voordeel is dat het 12V contact intact blijft - is in de vakantie weer makkelijk voor het kampeerkoelkastje...
 

MaRco2

Forumguru
ik heb de 14% bij telling, dus 1.6tdi besteld. Ik wilde juist ook een 230V aansluiting welke eigenlijk in een functiepakket zit bij de andere uitvoeringen van de octavia. Ik kan hem niet bestellen als optie. Weet iemand of dit achteraf nog eenvoudig te veranderen is.

Staat ook als accessoire genoemd, dacht ik.
 

MaRco2

Forumguru
Simpelste en voordeligste manier is een losse omvormer van een tientje of 3 (300W).
Die had ik in de kofferbak liggen (aangesloten op het 12V stopcontact aldaar) om m'n laptop onderweg op kracht te houden.

Voordeel is dat het 12V contact intact blijft - is in de vakantie weer makkelijk voor het kampeerkoelkastje...

1 van de 3 12v punten is opgeofferd. In bagageruimte zit er nog eentje (el. Koelbox) en bij de handrem.
 

Henk72

Lid
Juist bij de 14% uitvoering zit het niet in het functiepakket en kan je de 230V aansluiting ook niet los bestellen. Vandaar dat ik hem achteraf wellicht los zou willen monteren. Maar de omvormer is ook een goede oplossing voor die keren dat het handig is.
 

EdK

Forumguru
let wel op met gebruikers op het 12V stopcontact.
Hij schakelt niet uit nadat de contactsleutel verwijderd is !
dus een koelbox of de omvormer trekken de accu gewoon leeg en na 3 uren van boodschappen doen
kan het wezen dat je starthulp nodig hebt.
Dus bij uitstappen altijd bij jezelf te raden gaan of er nog gebruikers aanstaan op de 12V wcd's

Dit ooit zelf mogen ervaren nadat ik vergeten was de koelboxstekker te verwijderen.
En de meerijdende dames dit ook vergeten waren, deze konden daarna duwen.
Met gevolg bij elke stop, is de stekker eruit ?????
 

Pablos

Senior Member
Hihi toch nog een nuttige toepassing voor start/stop systeem. Moet alleen wel de auto nog op slot. :)

(verder zie ik start/stop alleen als middel om de co2 uitstoot te beperken voor bijtelling. Kan me niet voorstellen dat het prettig in gebruik is)
 

Canon-Eye

Forumguru
toch nog een nuttige toepassing voor start/stop systeem. Moet alleen wel de auto nog op slot.
???
Hoe zo dan? Als ik uitstap, werkt het SSS niet (bestuurdersdeur open is blijkbaar één van de 55 parameters?).
En als ik de sleutel eruit haal blijven de 12V stopcontacten inderdaad gewoon werken - dus zware verbruikers niet te lang aan laten staan (tommetje kan best úúúren aanblijven, dat scheelt weer tijd en een handeling bij het wegrijden...).
 

Pablos

Senior Member
Was met ironie;) in een van discussies kwam naar voren dat voor,bijv de airco de motor weer even startte. Mss spanning te laag ook...
 

MaRco2

Forumguru
???
Hoe zo dan? Als ik uitstap, werkt het SSS niet (bestuurdersdeur open is blijkbaar één van de 55 parameters?).
En als ik de sleutel eruit haal blijven de 12V stopcontacten inderdaad gewoon werken - dus zware verbruikers niet te lang aan laten staan (tommetje kan best úúúren aanblijven, dat scheelt weer tijd en een handeling bij het wegrijden...).

Tommie gaat toch zelf ook uit na een x aantal minuten?
 
Bovenaan Onderaan