230-volt stopcontact

Canon-Eye

Forumguru
Tommie gaat toch zelf ook uit na een x aantal minuten?
Nee hoor, de mijne (een simpele One XL van een jaar of5, 6 oud) blijft desgewenst gewoon aan - ook als het langer duurt dan 2,5 uur (zijnde de 30 minuten radio/binnenlicht uitval plus 2 uur eigen accutijd van de TT. Ook telefoon opladen e.d. gaat gewoon door ná die 30 minuten als ik 'm aangesloten laat liggen.
 

Wild Chocolate

Senior Member
let wel op met gebruikers op het 12V stopcontact.
Hij schakelt niet uit nadat de contactsleutel verwijderd is !
(...)

Daarom heb ik in de aansluiting in de kofferbak standaard een ontlaadbeveiliging zitten, waar dan weer de stekker van de koelbox ingaat. Deze schakelt de gebruiker uit wanneer de spanning onder 12,5 volt komt, dus vrijwel direct nadat de motor af is gezet. Vervolgens schakelt hij weer in wanneer de spanning boven een bepaalde waarde komt, ongeveer 1 a 2 minuten na het starten. Ideaal op vakantie, dan hoef ik nooit aan de koelbox te denken.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

MaRco2

Forumguru
Nee hoor, de mijne (een simpele One XL van een jaar of5, 6 oud) blijft desgewenst gewoon aan - ook als het langer duurt dan 2,5 uur (zijnde de 30 minuten radio/binnenlicht uitval plus 2 uur eigen accutijd van de TT. Ook telefoon opladen e.d. gaat gewoon door ná die 30 minuten als ik 'm aangesloten laat liggen.

OK, ik heb/had een Go in gebruik van een jaar of 2-3 oud (kan mooi in het hobbyspul gebruikt worden nu, had al 2 houders/laders), die gaat vanzelf uit (is niet altijd leeg :D).

Duurt niet lang, soms ben ik na een kwartier weer bij mijn auto en was hij uit.
 

andrehj

Forumguru
Daarom heb ik in de aansluiting in de kofferbak standaard een ontlaadbeveiliging zitten, waar dan weer de stekker van de koelbox ingaat. Deze schakelt de gebruiker uit wanneer de spanning onder 12,5 volt komt, dus vrijwel direct nadat de motor af is gezet. Vervolgens schakelt hij weer in wanneer de spanning boven een bepaalde waarde komt, ongeveer 1 a 2 minuten na het starten. Ideaal op vakantie, dan hoef ik nooit aan de koelbox te denken.

Dat is een mooie oplossing, maar het kan ook op een andere manier: ik heb bij de montage van mijn trekhaak gewoon een extra geschakelde plusdraad naar achteren getrokken en daarmee in het linkerkastje een extra 12V aansluiting gemaakt. Nu heb ik dus twee stopcontacten in de kofferbak, eentje constant en eentje geschakeld.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Dat is natuurlijk ook een hele nette oplossing. Ik bedacht me later, dat de onderspanningsbeveiliging (3x woordwaarde) voor een omvormer wellicht niet werkt. Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel vermogen het ding kan hebben namelijk (en een omvormer is al gauw 300 W (=25 A)).
 

poedel

Nieuw lid
De 12V voeding naar de 220 omvormer blijft dus normaal werken, maar de omvormer zelf??? In mijn oude peugeot had ik een omvormer ingebouwd die zelf de accu spanning bewaakte. Als die (door het starten van de motor) te laag werd, schakelde de omvormer uit! en moest ik 'm met een drukknopje opnieuw inschakelen.
 

MaRco2

Forumguru
als er over 3 12v aansluitingen gesproken wordt, dan zou dat normaal gezien de enige zinvolle plaats zijn, blijkbaar zijn er dus 2 punten ipv 3

Ik had gisteren even in een non230V socket versie willen duiken, maar mijn ophaaltijd was dusdanig uitgelopen dat ik gelijk ben vertrokken (was pas na 19 uur thuis ipv de geplande uiterlijke 18 uur).
 

tk23

Actief lid
Ik heb een 230V stopcontact besteld in mijn Octavia. Nu wil ik daar ook mijn laptop op kunnen aansluiten, maar natuurlijk heeft deze een ronde kop die niet in het stopcontact past.

Kan ik een 2-pin stekker kopen en die aansluiten op een ronde kop of gaat het gebrek aan aarding dan voor problemen zorgen? Zijn er andere gevaren of zal dit perfect goed gaan zolang er geen water op de laptop komt?
 

Canon-Eye

Forumguru
Volgens mij is het snoertje van je adapter naar de laptop ook 2-aderig, dus niet geaard: lijkt me geen probleem.
Maar kijk uit als je een panoramadak hebt - ik lees wel eens iets over zwembaden achterin zulke auto's... :D
 

Canon-Eye

Forumguru
Ja @tk23 , dat snap ik ook wel... :jaja:
De laptops die ik ken zijn voorzien van een losse adapter met aan de ene kant een randaardesnoer naar de 230V wisselstroom en aan de andere kant een dun 2-aderig snoertje met de gelijkspanningsplug die in de laptop gaat.
En aangezien dat laatste traject niet geaard is, zal het voor het eerste stuk dus ook geen probleem zijn...
 

MeneerB

Forumguru
De aarde aan de laptop zit er niet voor niets. Maar dat is bijzonder van belang als je de 230V van het normale net gebruikt.

Als de (af fabriek) 230V in de auto compleet (galvanisch) gescheiden is van de auto massa dan kun je zonder problemen zonder de aarde werken. De laptop adapter biedt dan voldoende veiligheid.

En aangezien dat laatste traject niet geaard is, zal het voor het eerste stuk dus ook geen probleem zijn...

Nee. De aarde is voor de interne veiligheid van de adapter. De aarde niet aansluiten geeft bij een fout de kans op een heel erg prikkende laptop als je deze vastpakt.
 

Octavia32

Forumguru
Ik weet niet precies wat de meerprijs is voor 230v maar ik weet wel dat deze belastbaar is tot ca 120w

Ik heb de formule even niet maar het zijn 0,75mm2 draadjes dus weet niet wat er maximaal doorheen kan a 10A 12v

Ik heb voor mijn O2 toen een omvormer gekocht en een kabel van 10mm2 met een zekering van 50A en kon daar een piek belasting van 600w mee verwerken maar belangrijker een compressor koelkast op aansluiten voor de vakanties.
 

tk23

Actief lid
"Handleiding Octavia" zegt het volgende:

Het 230 volt stopcontact (hierna stopcontact) mag alleen voor de aansluiting
van vrijgegeven elektrische accessoires met een tweepins -230 volt steker en
een totale vermogensafname van maximaal 150 watt worden gebruikt.
...
Het stopcontact wordt automatisch gedeactiveerd als de stroomsterkte en
temperatuur te hoog of de ladingstoestand van de accu te gering is.
Als de oorzaken van de deactivering niet meer aanwezig zijn, wordt het stopcontact
automatisch geactiveerd. Aangesloten ingeschakelde apparaten worden
dan weer ingeschakeld » .

■ Het stopcontact mag alleen voor de aansluiting van vrijgegeven elektrische
accessoires met een tweepins 230 volt steker en een totale vermogensafname
van maximaal 150 watt worden gebruikt.
■ Onjuist gebruik kan zware verwondingen resp. brand veroorzaken. Daarom
bij het verlaten van de wagen nooit personen, die niet volledig zelfstandig
zijn, bijvoorbeeld kinderen, zonder toezicht in de wagen achterlaten.
...
 

MeneerB

Forumguru
Dus doe ik het dan beter niet of is de kans dat het fout gaat eerder klein?

Maak je geen zorgen. Het is een heel technisch verhaal en lastig in een paar zinnen uit te leggen.
Als je de (van aarde voorziende) laptop stekker via een verloop in de 230V omvormer van de auto wilt stoppen zal er niets gebeuren. Zoals gezegd zolang de 230V galvanisch gescheiden is. En dat is in de regel bij portable 230V omvormers het geval.
Let wel op het maximale vermogen dat de laptopadapter kan opnemen. Een zware jongen kan de omvormer onderuit trekken. Maar de meesten komen niet boven de 90W uit.

Een van de redenen dat er een (smalle) ongeaarde euro stekker gemonteerd is omdat dit soort apparaten geen aarde nodig heeft en een beperkt vermogen heeft.
Maar mijn losse 12-230V omvormer heeft wel een schucko stopcontact. En ik stop hier zonder problemen mijn (geaarde) laptop adapter in.

Even ook ter geruststelling: Thuis plug je de laptop netadapter soms toch ook in een ongeaard stopcontact ?
Dit is eigenlijk een grijs gebied in de electrische veiligheids regelgeving maar geeft in de praktijk nooit problemen.
(Zolang we maar afblijven van goedkope omvormertjes, laders en adapters van Chinese origine.)

Dus nogmaals: verloopje gebruiken en genieten.
 

Pendragon

Donateur
Ik heb dei 230V ook besteld, want een 12V heeft de O3 niet (de S2 wel) en het was 250 euro voor het pakket waar het in zit. Je krijgt er nog een net voor achter in je kofferbak bij en je kunt vanuit de kofferruimte je achterbank naar voren leggen geloof ik. is het het waard? ik denk van wel, want ik vind het een heel gedoe om kabels te trekken vanuit de kofferruimte naar de achterbank. En daarbij sluiten we daar ook wel eens wat aan. Mijn laptop heeft ook een ronde aansluiting, maar een platte kan er ook prima op. In huis is ook geen aarde op de stopcontacten (alleen in de natte ruimtes), dus aarde lijkt me ook geen probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Klaasje

Forumguru
Geen 12V in O3?? Ik heb gewoon 2 aansluitingen hoor. Jij hebt funktiepakket erbij dat is wat je beschrijft. Let je op dat in geval van Kessy je dit dan extra moet aangeven. In verleden is door funktiepakket de optie Kessy vervallen.
 
Bovenaan Onderaan