230-volt stopcontact

Pendragon

Donateur
Ik bedoel bij de achterbank :) ik heb hem achteraf bij de dealer geregeld want ik kon hem niet kiezen bij de gewone configuratie.
 

Canon-Eye

Forumguru
:ot:Tja, bouwvoorschriften worden regelmatig bijgesteld. Zo hebben we hier plafondhoogtes van 2,60m (ook boven) en deuren van 2,30 bij 0,9m.
Je voelt je wel klein in het begin - onze vorige woning was uit '72. Maar het went snel...
[/offtopic]
 

EdK

Forumguru
Heden ten dagen moet in een woning elke wcd voorzien zijn van randaarde wcd's oftewel stopcontacten
en achter een aardlekschakelaar zitten van 30mA
Indien men een woning gaat verbouwen en de elektrische installatie aanpast voor ik meen even uit hoofd meer dan 25% dan ook moet het gehele huis van randaarde wcd's worden voorzien.

En tsja die aarde stekker ( pencontactstop ) op de laptop is er voor het aarden van het 230V gedeelte van je netvoeding van je laptop
Het 12V gedeelte is niet voorzien van een aarding. Dit is ook niet nodig volgens de nederlandse wetgeving omdat 12 wissel en gelijkspanning als een veilige spanning word gezien.

Verloopje maken voor dat stopcontact in je wagen... het kan wel het mag theoretisch gezien niet...
Gevaren ?? ja als de voeding van laptop in 230V gedeelte problemen heeft is deze niet geaard.....
 

MeneerB

Forumguru
Verloopje maken voor dat stopcontact in je wagen... het kan wel het mag theoretisch gezien niet...
Gevaren ?? ja als de voeding van laptop in 230V gedeelte problemen heeft is deze niet geaard.....

Je kunt een laptop netkabel zonder een probleem in elk ongeaard stopcontact die in vele woningen van voor 2000 zitten. Zelfde situatie. Gevaarlijk ? hangt van de isolatie tussen het net en de (veilige) laagspanning af.
Is deze Versterkt (Reinforced of dubbel) geen probleem! is deze basic dan heb je een gereduceerde veiligheid als je de aarde niet gebruikt.
Verder zit de aarde er niet alleen in voor de veiligheid. Soms ook voor EMC technische redenen.
Voor details verwijs ik graag naar de EN-60335 en de EN-60950. Veel studie plezier ....:lezen:

Zoals gezegd: In de auto is de 230V in de regel galvanisch gescheiden (lees geheel geisoleerd van de auto massa). Daar kun je een van de 2 polen zonder problemen aanpakken zonder dat je er last van krijgt.
Pak je ze beide beet.... ja dan heb je een prikkend probleem.
Moet je thuis absoluut niet proberen! daar zit de nul bij de centrale aan de aarde. pak je alleen al de fase beet........ probleem

Het 12V gedeelte is niet voorzien van een aarding. Dit is ook niet nodig volgens de nederlandse wetgeving omdat 12 wissel en gelijkspanning als een veilige spanning word gezien.

Dit geldt alleen als de 12V gescheiden is van de netspanning middels reinforced insulation. Is die basic dan moet de 12V wel degelijk geaard worden. Komt veel voor bij CV ketels.

Lekker technisch verhaal maar voor diegene die het niet snappen: Dat doen een heleboel figuren die elektrische apparaten op de markt brengen ook niet. :koffie: En die zouden het moeten weten. Kan er een boek over schrijven.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan