Aankoop vraag Fabia Combi

ja klopt, het zit dan al ingebouwd. Ik heb een simpele berekening gemaakt van 1000km per maand. Ik rijd meer dan dat overigens hoor, maar het is puur om een makkelijk beeld te kijken ter vergelijking. Zo reken ik de gemiddelde gebruikscijfers en benzine/gas/diesel prijzen naar 1000km (tank) en tel daar dan weer de wegenbelasting bij. Zo spaar ik op een fabia LPG combi al meer dan 35 euro per maand uit ten opzichte van mijn huidige fabia.
Een dieselversie zit dan ongeveer gelijk aan wat ik nu betaalde, dus die is niet echt veel rendabeler. De vraag is alleen of een diesel op 180.000km beter is dan een benzine op 180.000 of meer.

Ik zie diesels met ruim 3 ton maar ok benzine met ruim 3 ton. Gelukkig verschijnen er hier ook door vriendelijke forumleden fabiatjes met minder km :), dus ik ben al wat positiever :)

ps @ falcon,

4. !! http://www.zomoto.nl/20987122/skoda-fabia-14-comfort.htm !! (Staat bij mij in Leeuwarden om de hoek, kan voor je uitzoeken of het wat is!)

zo te zien is dit dezelfde link als link nr. 3, ik kan deze dus helaas even niet inzien :(
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Overigens moet je op LPG wel rekenen dat je meer liters nodig hebt, hoeveel meer is deels ook afhankelijk van het type LPG-installatie: waar je bij het ene type misschien 10% extra verbruik hebt, is dat bij de andere misschien 20%. Voor de brandstof kosten kun je dat gewoon verrekenen door de literprijs 10 of 20% hoger te maken voor je berekening. Ander punt: in hoeverre heb je op kenteken extra gewicht bij een LPG-auto (en dus ook duurdere wegenbelasting en WA-deel van je verzekering).
 

turboturbo

Forumguru
Ik zou toch denken dat moderne auto's (van na 2000) zat meer dan 4 a 5 ton kunnen draaien zonder problemen. Volgens mij is dat idee 'bij 2 ton is een benzine motor op' een beetje achterhaald, en ingegeven door een soort vreemde angst dat er dan vanalles kan gebeuren. Als de auto netjes behandeld is (dat weet je in zekere zin eigenlijk nooit, of het nou veel of weinig km op de klok staat) en z'n beurtjes op tijd heeft gehad, valt de gok toch best te wagen, dunkt me.
 

Cordoba

Forumguru
Het is ook afhankelijk hoe ruim of hoe krap een motor bemeten is voor een auto. Wel is het zo, dat je bij hoge km-standen allerlei onkosten krijgt, die je normaal nooit hebt. (denk aan wiellagers, koppakkingen, koppelingen, katalysator, servokleppen voor stuurbekrachtiging, enz)
 

peterrapid

Forumguru
Als ik dit hier allemaal lees en vooral ook de prijzen zie dan ben je in België veel goedkoper gediend met een okkazie. vb. ik heb een Leon van 2011 1.6Tdi 120K en ik krijg van de garage nog 5500€ bij inruil :cry: voor de O3 RS ???? Ik weet niet of invoeren moeilijk is van BE naar NL maar als ik het aanbod en de prijzen zie mss het overwegen waard ?
 
toevallig zat ik net te denken aan belgie of duitsland, met exact dezelfde vraag. Voor zover ik weet geldt voor Belgie geen extra kosten; gewoon APK en dat is gelijk op kentekenstelling RDW [ik herriner me dat ooit te hebben gehoord, of dat zo is weet ik niet zeker]. Duitsland weet ik niet, neem aan RDW controle.
 

peterrapid

Forumguru
Juist garantie mag je vergeten maar denk dat aanbod mss iets groter is en voordeliger, en als je bij een officiële dealer koopt mss iets zekerder ? Nu invoeren is altijd een risico, heb ook eenmaal uit Duitsland een Range Rover laten komen (is zowiezo al in bouwkwaliteit niet denderend Serie 2) en die heeft meer in de garage gestaan of gereden en die auto heeft me bijna de aankoopprijs x2 gekost voor hem min of meer te doen rijden en dan met zwaar verlies verkocht.
 

R.Heikamp

Forumguru
over vermogen gesproken ik zelf rij een sedan uit 2001 de mpi versie 68 pk hij is niet snel maar wel een hele fijne motor.
je moet hem alleen de toeren in durven jagen om een beetje snelheid te kunnen behalen bij mij heb ik de kloksnelheid geklokt (in duitsland) via de gps op ongeveer 180.
verder is de sedan ideaal kwa laadruimte alleen grote spullen is lastig. lange voorwerpen daar in tegen weer niet.
in de koffer kunnen precies 4 boodschappentassen staan naast elkaar en dan nog 4 erachter.

ik vindt het een hele fijne auto zou alleen een iets pittigere motor wensen.

succes met het zoeken naar een vervanger.
 

Cordoba

Forumguru
Overigens voor een auto uit deze prijsklasse, is import uit het buitenland niet interessant: regelen van vervoer, kenteken aanvragen, papierwinkel enz. is veel moeite, en alle kosten die je misschien bespaard door de lagere prijs, ben je weer kwijt voor ie op NL-kenteken staat. Daarnaast zijn buitenlandse auto's vaak minder van kwaliteit: hebben meer geleden doordat ze meestal meer heuvels/bergen gezien hebben dan NL-auto's. Als je over auto's praat die een aantal malen meer kosten dan het budget van de TS, dan kan import interessant zijn.
 
ok thanx, weet ik dat ook weer :) aan r.heikamp, sedanrijder:

laadruimte; ik heb regelmatig ruimte nodig voor een grote en kleine reiskoffer. nu past dat steevast wel in de hatch, met wat duwwerk - echter bij de hatch kan ik 'van bovenaf' hem
erin 'lepelen'. Ik ga ervanuit dat dat bij de sedan een stuk lastiger wordt? toch heb ik het
vermoeden dat de ruimte van de sedan in de koffer iets dieper is. Ben ik daarin correct?
 

R.Heikamp

Forumguru
@Manoah2u de koffer is echt een heel stuk dieper alleen is in de hoogte beperkt hou bij de reiskoffer aan als die hoger is dan een boodschappentas gewoon zoon shopper dan gaat het lastig worden maar de extra ruimte is wel heel makkelijk er kan echt veel in! er kunnen zoiezo 8 boodschappen tassen in niet dat dat veel voor gaat komen maar goed heb je ongeveer een beeld kwa ruimte

zou straks even een fototje schieten van de ruimte
 

turboturbo

Forumguru
Heeft de sedan niet dezelfde laadruimte van een combi, maar dan 'tot de rollo'? Dus minus wat je in een combi bovenop nog kunt proppen tegen de achterruit?
 

R.Heikamp

Forumguru
Heeft de sedan niet dezelfde laadruimte van een combi, maar dan 'tot de rollo'? Dus minus wat je in een combi bovenop nog kunt proppen tegen de achterruit?

volgens mij wel alleen ben ik al een keer tegen het volgende aangelopen een schoenenkastje dacht het past net net niet dus dan is het lastig dat je de boven kant niet hebt in de auto van me ouders (opel corsa hatchback 1999) achterbank plat en je schuift hem zo naar binnen maar bij een sedan is het wat lastig verder echt een hele fijne auto
 
helaas nog steeds geen tijd gehad voor m'n fabia, maar ik kwam deze fabia tegen:

http://www.zomoto.nl/21012753/skoda-fabia-combi-19-tdi-elegance-airco-cruise-vaste-prijs.htm

dieseltje, vraagprijs 1800eur, mooi interieur (imho), zonnedak (elektrisch), airco, trekhaak, zo'n beetje alles wat ik wel prettig vind - maar.
los van de beredenering of een 1.9 diesel beter is dan een 1.4 benzine,
is 250.000 km een redelijk kilometrage voor een dieselblok? ik ga ervanuit dat een dergelijke 'uitvoering' niet zo snel 'afgetrapt' is iig.

wat mij iig beetje 'zorgen' baart of opvalt is de term : "Bijzonderheden
export export VASTE PRIJS!! ook voor handelaren VASTE PRIJS!!"

nu zie ik vaker "export" staan in allerlei advertenties.

wat moet ik me daar bij voorstellen?
 

peterrapid

Forumguru
@Manoah2u als je export ziet staan in een advertentie ziet staan dan moet je er heel ver van weg blijven wilt zeggen dat auto in kwestie ofwel niet door de keuring geraakt of er technische mankementen aan zijn die teveel kosten om hier in de Benelux te laten repareren. En een diesel met 250.000km heeft meestal wel z'n beste tijd gehad net zoals koppeling, remmen enz., maar zoals altijd zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen
 

Cordoba

Forumguru
@peterrapid +1
Ik vraag me ook af of de gegevens wel kloppen in de advertentie: een dieselblok met 101 pk, is volgens mij nooit geleverd binnen de VAG-groep. Er zijn wel 101 pk blokken (die bij levering vaak 100 pk waren, maar door omzetting naar kW en die weer terugrekenen naar pk's is er dan een pk bijgekomen), maar dat zijn benzineblokken, en dan zijn er natuurlijk nog de 105 pk blokken.

Zij-airbags bij een 2002 Fabia heb ik ook zo m'n twijfels over.

Edit: motorgegevens lijken toch te kloppen, motorcode ATD. Overigens lijken op de foto ook de lamelen van de luchtroosters in het dash niet helemaal in orde.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
@Cordoba
De 1.9 TDI in een Faab van 2005 had wel degelijk 100 pk hoor ;)

Ik herinner mij dat nog toen ik destijds die van mij kocht :)
 
Bovenaan Onderaan