Aankoop vraag Fabia Combi

ik ga als het goed is maandag met m'n zwager mn fabiaatje terugslepen van mn garage naar mn huis. Alhoewel die in principe nog gewoon rijdt, lijkt het me onverstandig met een zwaar beschadigd front even doodleuk 10km over een drukke weg van katwijk naar leiden te rijden. Niet alleen omdat het simpelweg onveilig is met een reeds beschadigde auto te rijden (denk aan eigen en andermans veiligheid) maar ook omdat (juist daardoor) het niet door de politie toegestaan is en ik geen zin heb in een flinke prent.

dus ik moet ff wachten tot mn zwager tijd heeft en als het goed is lukt dat maandag. dan kan ik de neus demonteren en kijken of ik het veilig vind er zelf nog wat aan te doen. misschien dat de garage het niet waard vindt, maar als ik het zelf doe spaar ik een hoop uit natuurlijk. ALS dat kan. maar ik kan pas echt een oordeel vellen als ik m zelf demonteer, en daarvoor moet ie hier staan.

dus zodra ik dat voor mekaar heb dan pas kan ik besluiten of ik wel of niet een andere auto ga halen. Ondertussen heb ik me georienteerd en dus heb ik een idee wat te verwachten. Zo te zien zijn de sedannetjes wat minder gewild, het voordeel daarmee is dat de km-standen van de sedannetjes lager liggen dan de rest. Persoonlijk heb ik liever de combi omdat die dan weer meer ruimte heeft en imho wat mooier is.

even nog een kort vraagje; is de instap achter voor een combi beter dan de hatchback of hetzelfde?
 
hmmm had liever ietsje groter gehad.....kan nog steeds voor de octavia gaan natuurlijk - maar persoonlijk vind ik de fabia 'mooier', wat gelijnder. zodra ik de faab hier heb en demonteer dan komen er foto's, dus tot die tijd nog ffies wachten maar.
 
stomme vraag: wat kost een versnellingsbak omwisselen? als je zelf een goede versnellingsbak al hebt? oftewel, bij de ene auto de bak eruithalen, en bij de ander de bak erinhangen. geen revisie, geen reparatie, gewoon, 'onderdeel' omwisselen (en ja daar komt olie bij)?
 

Joske

Forumguru
En uitgevoerd bij?

een officiële dealer?
een garage alle merken?

(ik heb een uur of 4 werk in gedachten)
 

Cordoba

Forumguru
Naar mijn idee is de instap in HB, combi en sedan achterin gelijk: de achterbank en achterportieren zijn immers ook gelijk. Het enige verschil in de portieren is dat bij de combi de achterspeakers niet in de deuren, maar achter de achterbank zitten.
 
ok bedankt jongens, dat is dus ook geen optie. mja goede garage, maat van me geworden, doet puik puik werk voor heel schappelijke prijzen. maar als ik dat zo zie, niet waard.
 

Cordoba

Forumguru
De auto is niet voor niets total loss op economische gronden. Je moet gewoon uitzoeken wat de goedkoopste optie is om weer 'mobiel' te worden. Is er bijvoorbeeld een mogelijkheid om een sloopauto te vinden die je als donor kunt gebruiken. (en als je de uren niet hoeft te betalen of voor een laag bedrag kan regelen) en dan het restant van de donorauto verkopen aan een sloperij. Bedenk wel: van je huidige auto ken je de geschiedenis, en weet je hoe het er voorstaat met het onderhoud. Als je een andere auto koopt, blijft dat een gok, zelfs al koop je bij wijze van spreken de auto van je tweelingbroer.
 
bumper, motorkap, zijschermen, grille en koplampen zijn denk ik niet het grootste probleem. die kunnen idd van een donorauto relatief 'makkelijk' en 'goedkoop' geregeld worden. sterker nog, ik had nog maar net verse koplampen met xenon gemonteerd, voor nog geen 100 euro (koplampen van pkwteile.de, en xenonset uit china) (en voor 30 euro van dezelfde site gloednieuwe radiateur). waar ik een beetje tegenop zit te kijken is de frontbalk/frontplaat, en de behuizing zegmaar. immers, de voorschermen zitten gemonteerd op wat? het chassis?
die zijn dus ook 'vervormd', en dat is nou precies waar ik me druk om maak.
want persoonlijk denk ik dat je dat niet 'zomaar' ff overzet - ik verwacht daar toch wel wat 'kunde' voor nodig te hebben (naast de juiste gereedschappen).

en als ik dan ga denken aan termen als 'richten', een krom chassis, whatever, dan vind ik het het gewoon niet waard.

immers, de laatste tijd heb ik ook aardig wat kosten gehad aan het blokje met maar 145.000km op de teller. Motor geflushd, verse olie, versie oliesensor - en er 'verdwijnt' koelvloeistof ergens. een paar keer het motorlampje zelfs zien branden. oftewel, alhoewel mn faab me prima beviel, waren er toch wat kleine 'gebruikssporen' die opdoken.

wat me dus doet mee afwegen of het het wel waard is allemaal. in het gunstigste geval zeg ik; voor 300 euro ben ik klaar (doordat ik zelf de hele meuk overgooi). maar ik heb geen zin in 3 auto's voor de deur dus ik wil eigenlijk van deze gecrashde faab af voordat ik wat anders neem.
 

turboturbo

Forumguru
Ja, al gauw komt dan een pragmatischer oplossing de hoek om: je hebt simpelweg de tijd/geld of mogelijkheden niet om het op de ideale manier te doen.

Het lijkt erop dat je zult moeten kiezen uit tijd vrij maken voor jezelf (een donor auto zoeken plus de de- en montage tijd) en uitzoeken of dit überhaupt wel mogelijk is / uit kan / verstandig / veilig is.

Als je bovendien al schrijft dat je met je huidige 1.4mpi ook al wel wat problemen had, zou ik me afvragen wat je precies probeert te 'redden'. Het is wel waar wat Cordoba zegt over dat je weet wat je hebt, maar aan de andere kant geeft het ook weer geen garantie (dat er geen nieuwe problemen zich gaan voordoen op termijn, al helemaal niet als gevolg van de schade!)

Ik zou denk ik een suikeroom zoeken en vragen of ik die missende 2000,- kan lenen om een prima Fabia Combi terug te kopen met liefst de wat betrouwbaarder 16V motor?
 
Als er enig geld 'geleend' gaat worden gaat dat in de huwelijksvoorbereidingen, en niet in een stuk staal die net zo makkelijk even later krom ligt, maar ik begrijp het idee. ik hoop dan m'n 'wrak' gauw verkocht te krijgen en het geld bij te leggen voor het beoogde 'opvangnet' en dan een degelijke faab combi te scoren. misschien octavia. eerst maar die kar hier krijgen.
 
technisch vraagje....wat is er verschillend aan de neus (technisch) van een fabia tot 2004 en 2004 tot 2007? zo op het oog zijn de koplampen en motorkap gewoon hetzelfde, wat me doet vermoeden dat de zijpanelen dat ook zijn, alleen dat de voorbumper 'eleganter' is van het 2004+ model.

zijn er meer dan optische verschillen?
 

Joske

Forumguru
de mistlampen zijn rechthoekig bij een préfacelift, bij een facelift rond. Trouwens maar gemaakt tot 2006. Vanaf 2007 is het de Fabia MK2 ;)
 

Joske

Forumguru
prefacelift:

SKODA-Fabia-1-4-16V--2001-2002-.jpg


facelift:

Skoda_Fabia_f_silver.jpg
 
ja ik weet de uiterlijke verschillen, het gaat mij erom, nu de voorkant er toch aan gort ligt, kan ik ook 'plug and play' een 04-07 front erop hameren? als ik op bijv. intercarparts.nl kijk dan zijn de zijpanelen, voorfront en bovenbalk en voorbumperbalk allemaal hetzelfde,

dus is mijn redelijke conclusie; ik kan er ook een 'verser' front op monteren.
 
Bovenaan Onderaan