Aankoop vraag Fabia Combi

ik zit zo op mijnautoonderdelen.nl te kijken, en als het meezit, kom ik uit op een totaal van:

€ 366.74 aan kosten voor onderdelen zonder spuitwerk, als het 'puur' alleen om vervangbare onderdelen zou gaan (schade). zelf monteren kost me geen fluit behalve gescheld, gezeur, sneetjes vieze handen.

dat omvat dan:

motorkap = € 95,39
bumper 99-04 = € 39,95
bumpersteun = € 26,76
grille = € 29,27
spatbord = € 29,27
bovenbalk = € 59,82
voorfront = € 57,01

voor de 'facelift' versie (04-07) komt er in totaal ong. € 65,- extra bij (grilledelen etc).

misschien kan ik 'm dan voor 600,- gespoten en wel (€ 650,- facelift) gerepareerd hebben.
dat is echter zonder koplampen, dus zegmaar 700-750 euro.

zou ik dan een sloper kunnen regelen, dan moeten al deze onderdelen samen gespoten en wel
niet meer dan 400 euro kosten wil ik dat het waard vinden, anders spendeer ik liever ietsje meer
aan nieuwe onderdelen.

donderdag ga ik de auto met mn zwagert halen dan hoop ik van het weekend foto's te hebben van de schade, ook onderhuids.
 

turboturbo

Forumguru
Ben heel benieuwd! Spannend idd of het gaat lukken, zou wel echt top zijn.

Als de spullen van de sloop gehaald worden, en de staat van de lak is oke, dan hoeft er toch niet gespoten te worden?
 
nee ik bedoel dus dat ik voor slooponderdelen gespoten en wel, dus in het zwart, niet meer dan 400 euro wil uitgeven. komt het erop neer dat ik aan slooponderdelen op 500 terechtkom dan haal ik liever nieuwe onderdelen die voorzien moeten worden van een laklaag voor 'ietsje' meer.

ik heb losse motorkap al voor 100 euro gezien, bumper 90 (compleet), spatscherm voor 80 de stuk (incl lichtjes), grille voor 90 euro, dan zit ik al op 440 euro, en dan heb ik de frontbalk, bovenbalk, bumpersteun etc. nog niet eens. mocht ik een sloper voor 800 kunnen scoren dan is het anders natuurlijk, dan verpats ik de rest.

het zou toch wel fijn zijn als het nog gerepareerd kan worden.
 

Cordoba

Forumguru
Verschil tussen facelift en pre-facelift, zit voor jou in de onderbumper: andere vorm ondergrill en mistlampen. Ander uiterlijk van de achterlichten en technische updates zijn hier niet van belang, tenzij je bijvoorbeeld de stuurbekrachtiging ofzo ook moet gaan vervangen (dat soort systemen kunnen wel eens net anders zijn, waardoor je mogelijk niet zomaar 'een deel' kunt uitwisselen, bijv. doordat een ECU aangepast kan zijn of andere delen van een systeem niet compatible zijn).
 
thanx, mooi, heb eerder al een complete face-transplant uitgevoerd op een swift (2001 neus op een 91er die ik met schade had gekocht), klinkt dus redelijk hetzelfde. ben benieuwd.
 

Cordoba

Forumguru
Hier een schade auto die misschien als donor kan dienen. Of deze in Almere. In Lierop staat ook nog een zilvergrijze met chromen grill voor €999 (chromen grill komt mooi uit bij een donkere kleur, zie ook de laatste foto's van mijn auto).
 
dus die is dood. stuurkbekrachtiging doet t niet meer, dus is gewoon dieper geraakt. jammer maar helaas.
zet 'm wel op marktplaats en schadeautos voor export ofzo.

hier geloof ik niet meer in. had toch nog redelijke hoop, maar nu mn stuurbekrachtiging blijkbaar is geraakt
is het vertrouwen to the bottom.
 

Bijlagen

  • IMAG0636.jpg
    IMAG0636.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 16
  • IMAG0637.jpg
    IMAG0637.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 16
  • IMAG0638.jpg
    IMAG0638.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 15
  • IMAG0639.jpg
    IMAG0639.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 15
  • IMAG0640.jpg
    IMAG0640.jpg
    944,5 KB · Weergaven: 15
ja het is nu eenmaal zo. beviel me echt prima, alhoewel ik moet toegeven dat de verscheidene 'onderhoudskwaaltjes' me toch soms irriteerden, maar daar hebben alle edities van dit model last van als ik dat zo zie (draagarmrubbers, knipperende lampen, uitvallende cruisecontrol, raammechanismes, motorflush, etc.)

het is nu eenmaal geen onderhoudsvrije japanner.

Reed zeer degelijk.
Iig ga ik nu voor iets groters,

dus dan denk ik zoals eerder gezegd aan

Skoda fabia combi/sedam
Skoda Octavia (combi/sedan).

met airco.

ik werd erop geattendeerd dat een Seat Toledo ook een aardig goed vehikel is, maar ik ben daar niet zo bekend mee en ik zie daar ook wel erg veel 8met mee rijden, in de prijsklasse waar ik zoek.......dus ben niet zo zeker daarvan.
 

turboturbo

Forumguru
Is een Mazda 626 dan niks voor je? Onderhoudsvrij (jouw woorden ;)) en lekker groot.

Toledo is dat Passat/Superb grootte?
 

peterrapid

Forumguru
Toledo is de Rapid cloon dus t'is eigenlijk terug een Skoda maar ik kan bevestigen is een lekker karretje
 
mazda 626 moet ik niet eens aan denken, sorry.

M'n verloofde heeft een Honda HR-V op het oog en ik moet zeggen, dat is nog een best karretje als ik dat zo zie en lees.

Honda___HR-V_Black%20metallic.JPG



Alleen heb ik daar nul ervaring mee, en bevalt de skood me op sich wel.

En dit is een toledo, vast 'n bekend karretje. [van wikipedia]:

Seat_Toledo_rear_20080302.jpg

Seat_Toledo_II_front_20081230.jpg


uiteraard kan ik geen nieuwe lappen, dus ik kan niet zozeer zeggen dat deze toledo's skoda rapids zijn.
(te oud) maar ze zitten iig wel op hetzelfde formaat ja denk ik zo.

toch blijft 't skoda-fabia-gevoel hangen, reed super en ik vind t op een of andere manier nog best een chique auto, vooral de combi

skoda-fabia-combi-1-4-comfort-incl-nw-apk-7090185-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
in principe is alles VAG, dus over de 'kwaliteit' maak ik me niet zo heel druk. Wel ben ik bekend met het feit dat het allemaal wel 'onderhoudsgevoelig' is. En dan bedoel ik dus niet gewoon z'n beurten en olie geven zoals alle auto's horen te krijgen - maar dat zelfs dan er van alles onderwijl stuk gaat.

dat, moet ik dan zeggen, vind ik weer het voordeel van 'japanners'. Zo heb ik 3 suzuki's gehad en nooit wat mee gehad. Een baleno sedan/combi vind ik dan weer vooral qua interieur een net-niet gehalte hebben. te plastiekerig.

Persoonlijk vind ik een fabia gewoon mooi. dat vind lang niet iedereen, maar gelukkig; smaken verschillen.
Ik houd jullie iig op de hoogte wat er gebeurt. In ieder geval ben ik bijzonder tevreden met de skoda als auto zijnde.

Als ik centen had voor een nieuwe ging ik zonder twijfel voor de nieuwe rapid.
overigens vind ik het eerste model Fabia (1998-2007) mooier dan de Fabia II (don't burn me please).
 

peterrapid

Forumguru
Ik denk ook dat nieuwe wagens gewoon een pak meer electronica meedragen die ze soms storingsgevoelig kan maken, maar ik heb zelf een Seat Leon die nu 4 jaar is en daar is buiten een lampje nog niks aan geweest na 140K, en ik ken iemand met een Avensis die ook al wat meegemaakt heeft. Zo zie je maar ik denk dat de meeste merken wel iets hebben. Onderhoud en korte afstanden of lange afstanden maakt voor mij het verschil in kwaliteit van occasions. Liever 1 met 100K op de teller maar die altijd lange afstanden heeft gedaan of 1 van 10 jaar oud met maar 50K op de teller, dan weet je dat hij vooral stadsverkeer heeft gedaan.
 
ik zie (nog steeds) deze sedan staan;

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/...2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

mooi ding, vlotte motor (16v 101pk), lekker veel bagageruimte. heeft wel m'n aandacht. trekhaak. maar geen airco.
126.000 km NAP, lekker weinig > maar daar zeg ik wel op; ik kocht mijn faab ook met vergelijkbaar kilometrage en in 3 jaar tijd draagarmen, raammechanismes, schokbrekers, etcetera.

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

donkerblauwe combi, met airco en trekhaak, ietsje meer km's 171.000, ook NAP.

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/...2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

blauw-zilvermetallic combi, met airco, ook trekhaak. 167k.

ik zag ook een erg mooie rode combi staan met niet veel km's, maar die vermeldt dat de waterpomp een bijgeluid maakt, dus ik denk dat ik die beter lekker voorbij kan gaan.
 

Cordoba

Forumguru
In plaats van Seat Toledo, zou je ook voor een Seat Cordoba kunnen gaan. Ik heb hiervoor ruim 11 jaar met dezelfde Cordoba gereden, en weinig problemen gehad (1x de LMM vervangen), en een kofferruimte die zelfs ietsje groter was dan de Fabia combi (onder de rollo geladen, dus niet boven de onderrand van de ramen). Brandstofverbruik was ook iets lager van de Cordoba. Cordoba is er ook in station uitvoering (Cordoba Vario) en er zijn exemplaren mét en zonder airco.

Overigens de reden van het uitvallen van de stuurbekrachtiging is geen kapot oliereservoir (voor de hydraulische olie voor de stuurbekrachtiging) of een te lage accuspanning (de auto heeft natuurlijk een poosje stilgestaan).

Hier een mooi voorbeeld: station (vario), airco, ruim binnen je budget, en pas 2 eigenaren gehad (is meestal een goed teken - probleemauto's wisselen vaak van eigenaar) en staat ook nog redelijk in je buurt. Ik ken het bedrijf waar ie staat niet, wel checken of de radio geen kuren heeft (komt vaak voor bij deze generatie bij de originele SSS2 (Seat Sound System 2).
Probleem is óf het spontaan inschakelen van de radio, óf juist het spontaan uitschakelen. Soms wordt de fout verdoezeld door er een cassettebandje in te stoppen: dus als er een bandje in zit: er uit halen en checken of de radio normaal blijft werken tijdens een proefrit. In geval van probleem met SSS2, weet ik iemand in Brabant die dat soort problemen regelmatig oplost (reken op 200 euro, misschien iets minder, maar via garage of andere bedrijven betaal je vaak 400-500 euro). Dat laatste is goed om te weten: als het optreedt mag je dus 500 euro van de prijs afhalen, dus sterkere onderhandelingspositie.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan