Cordoba
Forumguru
Vandaag waarschijnlijk één van de laatste sleuteldingetjes aan de Fabia gedaan: de kachelventilator deed het eerst niet meer op stand 1, en een paar dagen later stand 2 ook niet meer. Ik wist ondertussen dat de voorschakelweerstand waarschijnlijk gesneuveld was door een te zwaar lopende ventilator (lager), en heb dus besloten om eerst de kachelmotor te wisselen, zodat daarna de voorschakelweerstand wel heel blijft. Eerder deze week voor €35 een ander exemplaar op de sloop gehaald, en vanmorgen gewisseld (en foto's gemaakt, die zal ik later nog plaatsen). Tot mijn verrassing deed na de wisseling de ventilator het ook weer op standje 2, dus mijn besluit om zolang het probleem niet verholpen was, om de ventilator alleen op stand 4 (dus zonder voorschakelweerstand) te gebruiken, heeft uitbranden van de volgende voorschakelstanden voorkomen. Ik vermoed dat stand 2 te weinig stroom leverde om de kachelmotor in beweging te krijgen, en het daarom niet werkte, als je die stand dan toch gebruikt, gaat er zoveel stroom doorheen dat de voorschakelweerstand uiteindelijk toch wordt opgestookt.