Voor vanmorgen had ik voor werktijd een afspraak om de Faab te laten uitlijnen (vrijdag mag ik nooit vroeg beginnen op het werk). Bij aankomst bij Profile Gouda ging de auto direct de brug op, maar binnen 5 minuten einde oefening: bij het checken bleek er speling te zitten op de linker stuurkogel, dus was uitlijnen niet zinvol. Ondertussen had de monteur al het juiste model in de uitlijncomputer ingevoerd (vanaf sept-2003 stond er al een andere specificatie, dus voor de facelift). Verder viel op, dat de monteur direct kwam dat de verkeerde rubbers in de draagarmen zaten. Toen ik om toelichting vroeg, bleek dat ie de originele holle rubbers kende, en de massieve Cupra-rubbers die er inzitten sinds de vervanging niet kende. Dus voor mij een positieve verrassing over de aanwezige kennis. Hun voorstel was om de stuurkogel te vervangen en direct aansluitend uit te lijnen, maar het was 2 uur wachten op de stuurkogel, daarom de uitlijnafspraak gecanceled, direct naar mijn werk gegaan, en tegen het eind van de middag terug om alles op te lossen.
Aan het eind van de middag stond de auto weer binnen 5 minuten op de brug, en was het enige probleem dat men even moest zoeken waar men de bestelde stuurkogel had neergelegd. De oude stuurkogel was binnen no-time verwijderd: zat wel redelijk vast maar de boel was niet vastgeroest, maar dat schijnt voor zo'n Skoda op leeftijd normaal te zijn dat het niet zwaar verroest is (voor andere merken soms wel volgens de monteur). Nieuwe kogel zat er in een vloek en een zucht op, en de velg weer netjes op moment vastgezet. Geschreven tijd voor het verwisselen van de stuurkogel: 9 minuten, dat betekent dat ik voor dat bedrag (€11,35) zelfs geen brug had kunnen huren om het zelf te doen. Natuurlijk kan het met assteunen en garagekrik zonder brug, maar voor dit bedrag wil je geen uur klooien.
Ook het uitlijnen ging vlot, alles bij elkaar heeft de auto ongeveer een half uur binnen gestaan, en op het ritje naar huis merkte ik direct het veel strakkere stuurgedrag op. Eigenlijk vergelijkbaar met toen ik de rubbers van draagarmen had laten vernieuwen, want dan merk je pas hoeveel het in de loop der tijd/kilometers is verslechterd. Verder een opmerking van de monteur dat mijn achteras erg netjes stond voor een auto met een vaste achteras.
Ik zal eerdaags het uitlijnrapport ook even plaatsen.