Aanpassingen aan mijn Fabia I combi

Cordoba

Forumguru
Naar aanleiding van wat lelijke plekjes op mijn velgen een busje Hammerite in de best matchende kleur gehaald, om dat lokaal bij te werken. De plekjes zitten vooral in de randen van de gaten in de velg, dus vallen niet direct in het oog. Op het moment dat ik aan de slag wilde, vooraf de gebruiksaanwijzing nog eens goed doorgelezen (in de winkel alleen even snel 'gescand'), en blijkt dat ik op alu óf vooraf een primer moet gebruiken, óf nog een deklaag over de Hammerite. Mijn idee is dat dit is om zuurstofdoorlatendheid van de Hammerite toch te blokkeren, en zo het eventuele corrosieproces te stoppen. Omdat ik de Hammerite toch heb, en de roestige remtrommels achter de LM velgen niet echt fraai zijn, besloten de remtrommels ook mee te nemen, en besloten om ook de remklauwen op te 'leuken'.

Tijdens het proces bleek dat de roestige remtrommels na behandeling met de staalborstel toch iets van een grijze lak te hebben, en ook de FSIII remklauwen lijken iets van een grijze laag te hebben.

De situatie vooraf:
 

Bijlagen

  • Onbehandelde velg+remtrommel LA2.jpg
    Onbehandelde velg+remtrommel LA2.jpg
    502,8 KB · Weergaven: 79
  • Onbehandelde remtrommel LA.jpg
    Onbehandelde remtrommel LA.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 78
  • Onbehandelde velg+remklauw RV.jpg
    Onbehandelde velg+remklauw RV.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 72
  • Remklauw RV.jpg
    Remklauw RV.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 143

Cordoba

Forumguru
Beelden tussendoor, na staalborstelen, schuren en bij het aflakken:
 

Bijlagen

  • remtrommel na staalborstelen-ontvetten.jpg
    remtrommel na staalborstelen-ontvetten.jpg
    1 MB · Weergaven: 147
  • remtrommel na staalborstelen-ontvetten2.jpg
    remtrommel na staalborstelen-ontvetten2.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 77
  • remtrommel met hammerite.jpg
    remtrommel met hammerite.jpg
    1.003,9 KB · Weergaven: 77

Cordoba

Forumguru
Beelden van het voorlopige resultaat (ik wil de velgen nog polijsten om ze mooier/strakker te krijgen, en 1 velg ben ik nog niet aan toe gekomen)
 

Bijlagen

  • reserve velg+remklauw LV met Hammerite.jpg
    reserve velg+remklauw LV met Hammerite.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 81
  • velg+remklauw RV met Hammerite.jpg
    velg+remklauw RV met Hammerite.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 79
  • velg+remklauw RV met Hammerite detail.jpg
    velg+remklauw RV met Hammerite detail.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 77
  • velg+remtrommel met hammerite.jpg
    velg+remtrommel met hammerite.jpg
    1 MB · Weergaven: 74

turboturbo

Forumguru
Ziet er keurig uit zo! Had niet gedacht dat je velgen zo goed bij kunt werken met Hammerite?

Vooral op de laatste foto is het resultaat vd velg goed te zien :thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
Op de velgen alleen maar een paar plekjes bijgewerkt, omdat ik geen complete velgen wilde overspuiten. Straks nog een keer wat polijsten om alles mooi glad en strak te krijgen. Door het ongenadig felle zonlicht van zaterdag zie je het niet zo op de foto's maar de Hammerite is net een tintje donkerder. Verder was bij het schoonmaken vooraf ook het effect van de wheelwax duidelijk merkbaar: gewoon met een velgenborstel en een sopje met een overdosis shampoo (om de wax te strippen), was de meeste vervuiling al weg, vervolgens met Iron-X de ijzerdeeltjes (afkomstig van de remmen) weggepoetst, en dankzij een oude tip van @Joske de teerspetters met een lapje met wasbenzine te lijf gegaan.
 

EdK

Forumguru
op één van laatste foto's is te zien dat je nog 2 wielmoeren moet monteren voor je wegrijd !!
En zie ik het nu goed heb je op stalen velgen anti diefstal bouten geplaatst ??

Tsja en een likkie verf kan soms voor wonderen zorgen, netjes...
 

Cordoba

Forumguru
@EdK De stalen (zwarte velg stond er alleen even onder terwijl ik met de LM-velg bezig was, dus daarom maar met 3 bouten vast) De slotbouten staan gewoon standaard op de LM-velgen, (1 per velg), en alle bouten pas met de momentsleutel nagetrokken toen ik klaar was. (de zwarte resevevelg is de enige stalen velg die ik heb, mijn standaard stalen velgen heb ik verkocht)
 

Jee13

Forumguru
Netjes zo Gert

Iets meer open velg zou best kunnen nu

Je achterdemper nog even gecontroleerd? Of fotos zie ik er wat roest uitkomen??
Mooi momentvoor algemen inspectie als de auto zo op de krik staat
 

Cordoba

Forumguru
Netjes zo Gert

Iets meer open velg zou best kunnen nu

Je achterdemper nog even gecontroleerd? Of fotos zie ik er wat roest uitkomen??
Mooi momentvoor algemen inspectie als de auto zo op de krik staat

Open velg is vaak ook lastiger in onderhoud/schoonhouden, dus niet zo mijn voorkeur. Achterdemper (de originele) is een jaar of 4 terug vervangen, dus kan nog wel een poosje mee. Persoonlijk heb ik de ervaring bij diverse auto's, dat ik altijd eerst het binnenwerk van de achterdemper wegbrandt, en pas 2-3 jaar later de uitlaatdemper vervangen moet worden vanwege lekkage. Zo'n weggebrand binnenwerk levert wel een mooie donkere brom op, zonder echt hinderlijk te zijn (in de auto alleen te horen met raam open).

Verder hou ik niet van inspecties of andere acties onder een auto die alleen op de krik staat: te riskant als ie er om wat voor reden dan ook af mietert. Ook bij het schilderen opgelet dat ik niet of nauwelijk in problemen zou komen als ie onverwacht van de krik zou komen. Dat is ook precies de reden dat ik steeds de stalen velg onder de auto heb gemonteerd, als ik in de achtertuin met de betreffende velg bezig was.
 

Cordoba

Forumguru
@Ridley Volgens mij is het op mijn foto's niet zichtbaar, maar als mijn auto zo op de krik staat, ligt er een velg naast de krik, onder de auto: valt ie eraf, dan valt ie op het wiel, waardoor ie hopelijk niet plat op straat valt en makkelijker opnieuw is op te krikken, maar belangrijker: de kans dat je er klem onder komt te zitten is kleiner. Het is niet ideaal (ook naast het krikpunt) en kans dat het randje ombuigt en/of de bodem van de auto beschadigd. Het is een truc die ik ooit van anderen geleerd heb, en zorgt dat je in het geval het fout gaat net iets minder diep in de shit zit. Bij het standaard krikje is dit nog belangrijker, omdat die nog wel eens weg willen schuiven.
 

Ridley

Forumguru
En dat zat ik me dus net te bedenken toen ik je topic las, voor de volgende keer dan ook maar even zo doen
 

Cordoba

Forumguru
Vorige week na m'n laatste werkdag (weekje vakantie) even bij een naburige sloperij langs gereden. Ik had gezien dat ze een A3 hadden staan, met dezelfde velgen als ik heb (alleen was niet goed te beoordelen of velg nr. 4 zwaar beschadigd was). Onder het motto, even kijken en kijken voor wat andere zaken (er stond ook een gecrashte 2004 Fabia). De velgen waren al weg, maar van de Fabia mocht ik de glaasjes uit de portier verlichting halen. Die van mij vertonen begin van barstjes, en ik overweeg om ook van die lampjes in de achterportieren aan te brengen.

Alleen niet goed opgelet: ik had gezien dat mijn eigen glaasjes aan de buitenkant van die pyramide-vormige puntjes had, en dat dit bij de sloop-Fabia aan de binnenkant zat, en deze aan de buitenkant glad waren. Tot ik later thuis de glaasjes wilde uitwisselen, toen bleek het gat in het portier wel identiek te zijn, maar blijkbaar een ander type lampje erin.
Portierlampje.jpg
Mijn vraag: heeft de facelift inderdaad andere lampjes, en zoja worden er dan ook andere stekkers gebruikt? (als de stekkers identiek zijn, kan ik glaasje + lampje van een facelift pakken, en dat verwisselen voor mijn exemplaren).

Ik had ondertussen al bedacht om met mijn Dremeltje een gat in de portierbekleding achter te maken voor deze glaasjes, maar omdat de glaasje eigenlijk ook geen behoorlijke reflector zijn, zie ik daar niet zoveel nut in, dus geskipt.
 
Bovenaan Onderaan