Aanpassingen aan mijn Fabia I combi

insomnia

Actief lid
Mooie foto's hoor..

Helaas heb ik daar nog geen tijd voor gehad.. :cry:...

Veel plezier met de luxe grille Gert :thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
@insomnia ik neem aan dat je de plek herkent van de foto, ik had bedacht dat een foto langs het Hollands diep in de buurt van de Moerdijkbrug wel aardig zou zijn. Dit was toch op z'n minst een rustige fotolocatie voor een paar plaatjes.

Wat vinden ze thuis van de zwarte grill?
 

Cordoba

Forumguru
Ondertussen nieuwe banden eronder, en de Conti CS2 verruild voor Goodyear Efficient Grip Performance. Niet alleen op papier maar ook in de praktijk een stuk stiller. Waar ik normaal vooral het rolgeluid van de achterbanden hoorde, werd dat in eerste instantie overstemd door de Conti's op de vooras. Vervolgens had ik een lege/lekke voorband, dus reservewiel eronder en naar de bandenboer. Band bleek niet lek, maar corrosie tussen band en velg bleek de oorzaak, van het leeglopen, maar de betreffende band bleek inwendig verbrand, dus niet meer bruikbaar. Daarom uiteindelijk ook de voorbanden vervangen voor Goodyears, en de overgebleven Conti op de reservevelg. Toen bleek dat ik daar nog de originele band op had liggen (DOT 0305), dus geen overdaad ook al is het maar een reserve.

Afgelopen week ook bij de Lidl het garagekrikje gescoord, en de bak bij het reservewiel pas gemaakt, naar een idee van @darkprojectx Alleen één verschil: ik heb het krikje op de zijkant liggen, foto's volgen nog.
 

turboturbo

Forumguru
Vanbinnen verbrand. Nog nooit van gehoord, zo leer je nog eens wat.
Is dat wat er gebeurd als er te lang doorgereden is met de (te) lege band?
 

Cordoba

Forumguru
Yep, ik heb alleen op sommige wegdelen een lichte trilling bemerkt, en iets zwaarder sturen. Ik dacht eigenlijk meer aan de stuurbekrachtiging als oorzaak, en nooit gezien dat de band zacht was (ik heb ongeveer 1 meter gereden toen ik wist dat de band zacht was, om de auto vooruit te zetten zodat de kofferbak met het reservewiel open kon) Ik heb de band zelf niet meer gezien, maar gezien het profiel nog maar iets van 3-3,5 mm was, heb ik er ook niet veel moeite voor gedaan.
 

Cordoba

Forumguru
De beloofde foto's van de aangepaste piepschuimbak. Met rode lijnen heb ik aangegeven waar ik een wandje heb weggesneden, en waar ik een kuiltje heb gemaakt, om de krik onder het niveau van de bovenrand van de bak te houden. SAM_2784.jpg snijvlakken SAM_2785.jpg snijvlakkenSAM_2786.jpg
 

machlo

Forumguru
Kijk......da's handig. Heb ook zo'n krik gescoord! Altijd prettig om het iemand even te laten uitproberen. Ga ik morgen de rode lijntjes uitsnijden. :thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
@machlo Je kunt het ook volgens de manier van darkprojectx doen, linkje naar hoe hij het heeft gedaan. Als je het doet zoals ik: eerst het wandje weg snijden, dan de krik erin laten zakken, en bij de uitstekende wieltjes, even stevig naar beneden drukken, zodat je een afdruk in het piepschuim krijgt. Als je dan het krikje eruit tilt, kun je er een soort half maantje uit snijden, en kun je vervolgens de krik netjes passen. Voor het snijden kun je het beste de bak even uit de auto halen (zit met klittenband links en rechts onder de bak vast), en opletten dat je met de uitsparing voor het wiel niet door de bak gaat: dan ligt de krik straks op de metalen bodemplaat, en zul je daar roest krijgen.
 

Cordoba

Forumguru
Afgelopen week 'uit het niets' ineens een brandend lampje voor de motorelectronica. Voor het uitlezen een afspraak met @MacManiac78 gemaakt, maar helaas geen goede foutcode boven water gekregen. Zaterdag bij een kennis alsnog de auto uit laten lezen met een handscanner en 3 foutcodes gevonden, waaronder die voor lambdasensor 1, dus vóór de kat. Na overleg uiteindelijk een nieuwe sensor besteld via Vagtechniek, en op hun advies niet voor de Skoda-sensor gegaan (bijna 320 euro incl. BTW), maar voor de identieke sensor met VW-stempeltje die zo'n 60 euro goedkoper uitkomt. Komende dagen komt de sensor binnen, en dan zelf de sensor gaan wisselen.
 

Cordoba

Forumguru
Dank je Pierre. Ik heb zowel foutcode 17591 als 17604 voor de lambda sensor, en ik heb begrepen van meerdere mensen dat een kapotte sensor heel vaak de oorzaak is voor de geconstateerde kortsluiting.
 

Cordoba

Forumguru
Vanmorgen de lambdasonde vervangen (mocht vanmorgen later beginnen), en ik was even bang dat ik de foutcode moest laten resetten: na een paar keer starten en een minuutje lopen (auto even verzet), nog steeds het lampje aan. Na een tussenstop onderweg naar mijn werk (moest wat spullen oppikken) was het lampje uit bij het herstarten. De auto lijkt nu ook rustiger/stiller te lopen dan ie ooit heeft gedaan bij mij, terwijl ie met brandend lampje juist wat rauwer klonk.

Verhaal (met foto's) van de klus is straks te vinden in dit topic.
 

Cordoba

Forumguru
Gisteren toen ik de contactsleutel omdraaide was het: 'tik' 'lopen'.
Vanmorgen draaide ik de contactsleutel om en was het: 'tik' 'loop zelf' Nog net het relais klikken, maar verder zo dood als een pier, dus vanmiddag een andere accu geregeld, helaas heeft de oude net de 12 jaar niet gehaald (accu is volgens de inscriptie in de polen, nog iets ouder dan de auto van de eerste weken van 2003).
Morgenochtend eerst de oude accu uitbouwen en de nieuwe erin.

Is er iemand die een handleiding heeft voor het verwijderen van de accubak, of een linkje waar het staat op het forum? (ik kan me niet voorstellen dat het nergens op het forum staat, maar kan het niet vinden, ik vermoed dat @Joske of @Ronnie dat zeker wel ergens in het forum geplaatst hebben.

SAM_2857.JPG
 

Ronnie

Forumguru
Je hoeft de hele accubak er niet uit te halen; Deksel aan de bovenkant openen, accupolen losdraaien (M6, sleutel 10) eerst de massa!!
Aan de voorzijde van de accubak zie je aan de onderkant een M8 (sleutel 13) bout zitten, deze draai je los met een dop 13 en lang verlengstuk, daarna klemmetje wegnemen en de accu eruit pakken.
 

Cordoba

Forumguru
Dank voor het snelle antwoord @Ronnie, dan ga ik eerst het juiste gereedschap opzoeken. Overigens weet je toevallig of je die accubak ergens op het forum hebt geplaatst? (kan in andere gevallen altijd handig zijn)
 

Ronnie

Forumguru
Als je de accu eruit hebt zie je onderin de bak 3 M8 bouten zitten, als je die eruit draait kun je de accubak opzij leggen, helemaal eruit wil zo niet wegen de accukabels welke door de bak lopen. Onder de accubak kun je dan bij de elektrische stuurbekrachtiging komen.
 
Bovenaan Onderaan