Aanpassingen aan mijn Fabia I combi

Joske

Forumguru
Goed dat je al geholpen bent Gert :thumbsup:

Accu wisselen is echt niet zo moeilijk bij een Faab ;)

Ik heb het een maand geleden ook moeten doen, bij mij heeft hij het dus 8 jaar volgehouden. (Wel een dieseltje..)

Juist wat klooien met de kap (met zekeringen) die er bovenop ligt, maar in een kwartiertje was het bij mij ook gepiept :)
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben niet geholpen hoor @Joske (als dat nodig zou zijn zou ik naar een dokter gaan :D)
Even een berichtje vanmiddag vanaf het werk. Dankzij de aanwijzingen van Ronnie had ik alle gereedschap in de juiste maat klaar liggen (en gisteren al in de keuken gelegd, zodat het gereedschap vanmorgen niet zo koud was). Ik heb er iets langer over gedaan dan een kwartiertje, maar dat kwam omdat ik de accubevestiging volledig los heb gedraaid, en natuurlijk fl*kkerde het klemplaatje naar beneden op de dwarsbalk. :facepalm: Een bamboestok gezocht in de schuur en via bijlichten met de lamp, is het gelukt om de stok overal tussendoor te sturen richting plaatje, en toen ineens een zwieper gegeven zodat ie van de balk en de onderste afdekplaat afschoof (hoefde ik die afdekplaat niet los te halen).

Vooraf had ik gedacht de accubak los te moeten halen, om bij de accubevestiging te komen, door de aanwijzing van Ronnie de bout gevonden die aan de voorkant net buiten de accubak zit.

Alle geheugens van dagteller en BC gewist, en ook de radio opnieuw inprogrammeren (de zenders), geluidsinstellingen enz. maar vreemd genoeg de kleurinstelling wel behouden. (als de spanning onderbroken wordt, wordt ook de kleurinstelling van de radio gereset naar de fabrieksinstellingen.

Vanmorgen toen ik begon vond ik de verlichting van de Faab toch wel fel branden voor een kapotte accu, dus eerst een startpoging gedaan, om te checken of er niets anders aan de hand was. In tegenstelling tot gistermorgen, trok de startmotor de motor nu wel iets van een halve slag rond. Dat betekende dus geen kapotte zekering van de startmotor, en ook geen vastzittende startmotor of iets dergelijks, dus met vertrouwen aan de wissel begonnen, daarbij waren de grootste problemen de kou (handen, én plastic dat dan makkelijk scheurt) en het slechte licht (veel zwarte kunststof, dus weinig contrast op de 'werkplek').

Vanavond de spanning van de oude accu losgekoppelde accu gemeten: 12,2 Volt dat verklaart wel de normale verlichting, en het normaal reageren op AB en dergelijke.
Voor de grap de accu aan de lader gehangen, en na anderhalf uur zat ie al in de druppel-laad-fase. Straks gaat ie er af, de spanning meten, en dan kijken wat ie morgenochten (onbelast) nog over heeft.
 

Joske

Forumguru
Idd.. dat klemplaatje moet je mee oppassen ;)


Bij mij hoefde ik niets opnieuw te programmeren (qua radio dan toch), alles was netjes onthouden.. raar é :)

De dagteller en BC was wel gereset.
 

Joske

Forumguru
Een condensator :D (dat woordje ken ik nog ;) )


Dus de moraal van het verhaal: verlies niet je accu-klemmetje in de motorruimte zodat je binnen het kwartier die accu gewisseld hebt en je al je zenders nog hebt op de radio :D



Alle gekheid op een stokje: ik heb deze zomer het handschoenkastje gedemonteerd gehad en toen was de accu ook losgekoppeld en dan echt wel langer dan een uur of zo.. en toch, toen moest ik ook de zenders niet opnieuw ingeven. :pieker:
 

Ronnie

Forumguru
Kun je de volgende keer voorkomen door op de accupolen even een 12V voedinkje (stekkerblokje) te zetten.......
GEEN acculader!
 

Cordoba

Forumguru
Weet ik @Ronnie, maar dan had ik mijn beide verlengkabels uit moeten rollen (met 25 meter haspel kom ik niet op de plek waar de auto stond), ik heb er nog even over gedacht om de nieuwe accu even parallel te zetten, maar vond dat te veel geklooi, en teveel kans op kortsluiting.

Joske jouw radio heeft waarschijnlijk gewoon een buffer, of is net als mijn oude Philips autoradio: die hield ook gewoon het geheugen vast. Zelfs toen ie een jaartje ongebruikt op zolder lag, en weer tijdelijk aangesloten werd, had ie nog steeds voorkeurzenders en alle oude instellingen bewaard.
 

turboturbo

Forumguru
maar dat kwam omdat ik de accubevestiging volledig los heb gedraaid, en natuurlijk fl*kkerde het klemplaatje naar beneden op de dwarsbalk.
Had ik dan toch maar even eerder gereageerd hier, want dat was mij vorige week ook opgevallen bij het demonteren van de accu (tijdens het werken aan de thermostaathuis zit de accu ellendig in de weg nl.) dat die niet helemaal los gemaakt hoeft te worden. :tegek:
Zo kwam ik er overigens achter dankzij een ANWB sticker die stille getuige was van een reeds niet meer af-fabrieks accu in mijn Fabia. Dan heeft die van jou het toch erg lang uitgehouden!
 

Cordoba

Forumguru
In jaren gezien is die oude accu van mij echt heel extreem oud, hij heet ook Metusalem :D In km's is het voor mij geen record: deze 149.000 km tegen mijn eerste auto die 185.000 km haalde op de originele accu. Vanavond een paar uur onder de lader en de spanning was na loskoppelen rond de 13 Volt, maar gewoon los op de vloer staand, is die nu alweer gezakt naar 12,4 Volt dus ik vermoed dat er een cel in zit die weinig meer doet.

Vanwege de accubak, had ik het idee dat de bout er echt uit moest. Het zijn allemaal geen rampen, maar wel hoogst irritant als je in het half donker in de kou staat te sleutelen.
 

Joske

Forumguru
Joske jouw radio heeft waarschijnlijk gewoon een buffer, of is net als mijn oude Philips autoradio: die hield ook gewoon het geheugen vast. Zelfs toen ie een jaartje ongebruikt op zolder lag, en weer tijdelijk aangesloten werd, had ie nog steeds voorkeurzenders en alle oude instellingen bewaard.
nochtans een originele Skoda-radio hoor ;)

Ik denk een Symphony als ik het goed voorheb. (de Faab is voor de moment nie thuis, dus kan niet kijken ;) )
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb een aftermarket Joske, en de kans is heel groot dat die 'Skoda-radio' onderhuids een Philips of een Gründig is.

Edit: overigens vanavond de oude accu nogmaals gemeten, en de spanning was (niet aangesloten) gezakt tot 10,5 Volt, ik denk dat de kapotte cel nu echt 100% kapot is: deze spanning is zelfs lager dan toen ie uit de auto kwam.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
:( Volgende nieuwe kunstje van de Fabia: bij vergrendelen van de portieren, sluit ie netjes alles af behalve het rechter achterportier. Door eerst met de hand het pennetje naar beneden te drukken en vervolgens de auto te vergrendelen zit ie gelukkig wel op slot. Nu even uitzoeken wat de oorzaak zou kunnen zijn.
 

Cordoba

Forumguru
SAM_3199.JPG SAM_3200.JPG SAM_3201.JPG SAM_3202.JPG SAM_3203.jpg SAM_3204.JPG SAM_3205.JPG Update:Bovenstaand probleem is met het stijgen van de temperatuur vanzelf verdwenen en niet meer teruggekomen. De afspraak die ik al had met FrankV6 in Apeldoorn, is gecancelled vanwege het slechte weer, en kort daarna is het probleem spontaan verdwenen.

Vanmorgen vond ik een briefje onder mijn ruitenwisser en een paar modificaties waar ik niet echt blij van kon worden. De zoon van een dorpsgenoot, had mijn auto bewerkt met stoepkrijt.:cry: Vanavond na het werk de auto even lokaal gewassen (naast het achterlicht en op de motorkap boven de koplamp), en foto's gemaakt, en even contact opgenomen met de ouders van het bewuste jongetje. Ik hoop dat ik de boel kan herstellen voor de meeting, anders heb ik bij de meeting in Breda een speciale 'art'-uitvoering. Ik kan het vrijwel zeker zelf weg polijsten, maar het tijdsprobleem zal vooral in de planning van de verzekering van de tegenpartij zitten.
 

Cordoba

Forumguru
Voorlopig hebben de ouders hun verzekering al ingelicht voor ikzelf van de schade wist, dus dat is positief. De verzekeringsbedrijven zelf, daar zeg ik maar niets over (kan er geen positief verhaal over bedenken). De schade voor het achterlicht is inderdaad vrij oppervlakkig, de motorkap voel je de kras wel, dus die is duidelijk dieper (als lijkt dat op het gezicht niet zo).
 

CDK

Forumguru
Dat is balen Gert, als het toch verzekeringswerk wordt is het dan niet beter om over te laten spuiten?
 

Cordoba

Forumguru
Dat is balen Gert, als het toch verzekeringswerk wordt is het dan niet beter om over te laten spuiten?

Ik denk niet dat de verzekering daarmee akkoord gaat Corné, zeker voor het achterscherm is overspuiten geen optie, met een polijstschijf haalt een schadebedrijf de schade er zo uit. Bij mijn vorige auto ook ooit gehad (ook verzekeringswerk) en ik geloof dat het polijsten van de achterbumper iets van 100 euro kostte. Als ie gespoten zou moeten worden, zou ik overwegen om de auto in zijn geheel te laten spuiten, en er zelf geld bij te leggen (om direct vogelpoepplekken - van de vorige eigenaar- ook grondig aan te pakken). Overigens loop ik al een poosje te twijfelen om de auto te vervangen door een iets jonger exemplaar (geen Fabia II, die vind ik niet mooi) of nog een poosje te blijven rijden, en dan voor een F3 gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan