Gelukkig had ik vanmorgen geen klompen aan, anders was ie vast gebroken: ik reed vanmorgen de straat uit en aan het eind van de straat begon de Faab ineens te piepen en een rood knipperend waarschuwingslampje voor de koelvloeistof. Kap open: stond de koelvloeistof nog maar tot onderin het reservoir. Dat heb ik één keer eerder gezien, en dat was een dag na distributiewissel (incl. waterpomp) dus logisch te verklaren.
Even terug naar huis en koelmiddel bijgevuld, er ging naar schatting een halve liter bij, en terug denkend heb ik een aantal weken terug ook al iets van 0,1 liter bijgevuld (daarvoor kan ik me buiten de waterpompvervanging niet herinneren ooit iets bijgevuld te hebben). Daarna zonder problemen naar het werk gereden (18-19 km enkele reis) waarbij alleen opvallend was dat de koelmiddeltemperatuur volgens dash op het absolute minimum stond, terwijl tijdens bijvullen het reservoir al lauw was. De auto in de parkeergarage gezet, zodat ik eventuele lekkage makkelijk kon spotten, maar na werktijd niets te zien, vloeistof nog op peil en zonder problemen naar huis, en tot mijn verbazing nu mét temperatuuraanwijzing.
Dit jaar nog is ie toe aan de volgende distributie wissel (huidige zit er bijna 6 jaar en 80.000 km op), maar nog geen echt goede verklaring voor het verschijnsel. Mogelijk als de auto echt warm wordt dat ie er ergens de koelvloeistof uitgooit, maar nog niets gezien (geen roze sporen, en vanmiddag een paar druppels aan de buitenkant van het reservoir, maar het kan goed zijn dat ik dat bij het bijvullen gemorst heb). Het is geen MPI-blok, dus lekke koppakking ligt ook niet voor de hand.