achterlichten koppelen met dagrijverlichting

EdK

Forumguru
Zichtbaarheid voor tegenliggers @Arjan1985

Vloegel toen ik begon met motorrijden was het nog niet bij wagens en reden de motorfietsen collectief met hun lichten aan om beter zichtbaar te zijn voor koekblikrijders ( automobilisten )
Toendertijd veel ophef over geweest vanuit de motorrijders en de KNMV richting rijk en Brussel.
Maar tsja helaas moest en zou de automobilist met licht aan gaan rijden, hierdoor was de motorrijder niet meer makkelijk als motorrijder te herkennen in het verkeer..
Uiteindelijk zijn de motorrijders allen weer op andere wijze hun betere zichtbaarheid gaan creëren.
En rijden nu ook velen ook met DLR
Mijn fiets heeft het nog niet maar zodra ik ga file rijden dan gaan me alarmknippers aan en me grootlicht aan om op te vallen
Ennnnnnn me snelheid gaat uiteraard naar beneden.....
 

hemi24

Forumguru
Vandaag naar de andere kant van het land geweest en weer terug en met de mist weer tal van voorbeelden gezien die geen weet lijken te hebben dat ze niet zichtbaar zijn met enkel dagrijlampen aan de voorzijde… :sleep:
 

andrehj

Forumguru
Beetje off topic, maar ik snap überhaupt drl niet (waarom is het uitgevonden?).
Schaf het gewoon af en programmeer die auto’s dermate dat ten alle tijden dimlicht aan staat.
Dan ga je helemaal voorbij aan het doel van dagrijlicht: Namelijk gezien worden in combinatie met energie besparen. Dimlicht schijnt voor 95% op de grond voor de auto. Dat deel is overdag nutteloos. Slechts 5% (oid) gaat richting de tegenliggers. Dagrijlicht schijnt alleen recht naar voren. Je kunt dus veel energie besparen door met dagrijlicht ipv dimlicht te rijden.
 

hemi24

Forumguru
@andrehj : en vooral in combinatie met een donkere wagenkleur is het daarom aan te raden om de achterlichten icm dagrijverlichting aan de voorzijde te gaan voeren, maakt je op donkere, druilerige dagen een stuk beter zichtbaar!
 

Canon-Eye

Forumguru
In de herhaling, t.b.v. de jongere/nieuwere lezertjes:

Al in de vroege jaren '70 las ik in de Autokampioen een groot artikel over het gegeven dat in Zweden alle militaire voertuigen ook overdag met dimlicht aan reden en dat dit een serieuze daling van het aantal incidenten had bewerkstelligd. Los van het feit dat dit op enig moment blijkbaar is uitgebreid naar alle auto's in Zweden sprak dit artikel mij zeer aan en besloot ik om ook gewoon onder alle omstandigheden standaard met dimlicht aan te gaan rijden.

Dat had twee merkbare effecten.
1) Mensen wrongen zich soms in de vreemdste bochten om mij erop te wijzen dat ik "vergeten" was m'n licht uit te doen. Yeah right, 's middags om 4 uur zeker... Zelfs wel eens een agent gehad die bij een verkeerslicht naar me toekwam om me te vertellen dat mijn licht brandt. "Oh gelukkig", zei ik, "dan weet ik dat 't werkt." Die verbaasde kop was goud waard.
2) Met enige regelmaat zag ik op enkelbaans wegen tegenliggers, die aan een inhaalmanoeuvre hadden willen beginnen, schielijk terugkeren naar hun 'eigen' rijstrook. Dán dacht ik dus "yes, doel bereikt!". Dit speelde in het bijzonder op delen van mijn route waar je door wisselend geboomte afwisselend in de zon en in de schaduw rijdt - die twee constante lichtpitten maken een tegenligger zeer goed herkenbaar. Ook al schijnt het dimlicht per definitie niet recht vooruit, ze zijn "aan" ook op afstand een stuk beter zichtbaar dan "uit".

Mijn eerste auto met DRL was de F1c Greenline, maar over diens versie van het dagrijlicht was ik niet tevreden. Die auto werd destijds veel verkocht (want BPM- en MRB-vrij), dus die kwam ik ook vaak tegen en ik vond de zichtbaarheid minder dan van het dimlicht met de projectorkoplampen. Reden voor mij om bijna altijd gewoon dimlicht te blijven voeren, totdat de huidige Leon kwam. Die heeft wel (voor mij voldoende) felle DRL-driehoekjes. En de achterlichten werden zonder ook maar één seconde discussie bijgeschakeld: "OK, doen we". En zo hoort het ook.
 

andrehj

Forumguru
@andrehj : en vooral in combinatie met een donkere wagenkleur is het daarom aan te raden om de achterlichten icm dagrijverlichting aan de voorzijde te gaan voeren, maakt je op donkere, druilerige dagen een stuk beter zichtbaar!
Dat is mij bekend. Ik was één van de eersten (of misschien wel dé eerste) in Nederland die de achterlichten van zijn S2 aan de dagrijverlichting had gekoppeld, zie https://www.skodaforum.nl/forum/i/achterlichten-bij-drl-inschakelen.16871/post-304977
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik was één van de eersten (of misschien wel dé eerste) in Nederland die de achterlichten van zijn S2 aan de dagrijverlichting had gekoppeld
De eerste - in 2013? Voor de S2 misschien wel, dat weet ik niet.
Wat ik wel weet, is dat bij mijn F1c al vóór de aflevering op 24-05-2011 door de dealer was geregeld dat de achterlichten altijd aanstonden als het contact ingeschakeld was. Bij de F1 kon dit helaas alleen door de stads-/standlichten en kentekenverlichting ook mee te nemen, want dat was toen helaas nog een ondeelbaar geheel. Strikt formeel mocht dat dus niet, want er brandde dan met de DRL mee ook "andere verlichting aan de voorzijde", maar dit is alle ruim 7 jaar die ik in de F1c heb gereden nooit een probleem geweest, ook niet bij de APK.
 

Arjan1985

Forumguru
@Canon-Eye ja ik bedoelde idd de Volvo’s. In Tsjechië krijg je trouwens (vroeger toen ik er vaak kwam) direct een berisping als je net over de grens reed zonder verlichting.
Daar is het verplicht overdag.
 

Pendragon

Donateur
Vandaag de nieuwe Karoq gehaald maar ze kunnen het helaas op de auto niet aanzetten. De optie was er wel op de laptop (achterlichten met dagrijverlichting) maar als hij het probeerde te activeren was de reactie dat het niet toegestaan was. Echt heel raar. Ik ga PON aanschrijven en kijken wat ze zeggen.
 

Tees

Donateur
Producteigenschap dan maar? Of anders komt er in Q3 van dit jaar een oplossing. Had ik dat gezegd?!? Neeeh, Q1 van volgend jaar meneer...
 
Laatst bewerkt:

Fortissimo

Senior Member
Mijn vader reed in de jaren '80 altijd met zijn gedimd grootlicht aan (zoals mijn rijinstructeur het noemde).
Ik heb dit zelf ook altijd gedaan. In onze vorige auto (Honda Accord Tourer uit 2008) en de auto van mijn vrouw (Toyota Yaris Hybrid uit 2012) zet ik de lampen ook altijd met de hand aan i.p.v. de automaat te vertrouwen.
In de nieuwe Kodiaq (2019) vertrouw ik wel meer op de autostand aangezien deze wel sneller aanspringt.
Maar ik wil nog wel mijn achterlichten aan DRL koppelen omdat je gewoon veel beter zichtbaar bent, denk bijv. aan de mensen achter je als je richting laagstaande zon rijdt.
 

PizzaPieter

Donateur
Kan me nog uit mijn jeugd (ben van '78) een reclamespot herinneren van de overheid (campagne) "Licht overdag = veilig overdag".

Mn vader heeft toen uitgelegd waarom dat was en sindsdien rij ik altijd met verlichting aan en ben ik blij dat de Seat en Skoda dat via VCDS vanzelf voor én achter deden.

Ik ben ook een fervent knipperaar als mensen hun lampen niet aanhebben in situaties dat het verstandig is dat ze het wel doen.

Mijn vrouw heeft dat dan ook in de gaten en vraagt dan altijd: "En en en, deed ie 'm aan?". Succespercentage is helaas slechts 20-30% vermoed ik
 

EdK

Forumguru
Ik weet niet hoe het bij jullie is , maar ik kan in het menu van de mediaunit onder instellingen en dan meen uit hoofd verlichting de lichtsensor in gevoeligheid instellen
Keuze uit 3 standen ( low / medium / high )
Zelf deze op high staan , en schakelt dan van DLR over naar gewoon licht aan als ik al onder een viaduct door rij.
Regenachtig weer dan staat de normale verlichting ook al aan !

Is dat met de duurdere uitvoeringen en die EV uitvoeringen van Skoda dan niet ? Of moeten jullie die dan als optie aanvinken tijdens bestellen ? :pieker:
:koffie:
 

Pendragon

Donateur
Is dat met de duurdere uitvoeringen en die EV uitvoeringen van Skoda dan niet ? Of moeten jullie die dan als optie aanvinken tijdens bestellen ? :pieker:
:koffie:
Die optie heeft de duurdere uitvoering ook het gaat erom dat je de achterlichten aan wilt hebben wanneer drl actief is. In Scandinavië bijvoorbeeld heel gewoon en volgens mij zelfs verplicht.
 
Bovenaan Onderaan