Sinds 2015 is het toegestaan (vanuit de EU) achterlichten mee te voeren met DRL. Maar dat is niet verplicht.
Het is een
misverstand dat het mee voeren van
achterlichten bij DRL op zichzelf
ooit verboden zou zijn geweest. Dat is niet zo, dus het hoefde (c.q. kon) ook niet "toegestaan
worden", want dat was het vóór 2015 ook al... Kan ontstaan zijn doordat men bij het lezen van de bepaling inzake het verbod van andere verlichting i.c.m. de DRL vaak die drie woordjes "aan de voorzijde" over het hoofd ziet.
Mogelijke extra bron van dit misverstand zou kunnen liggen in artikel 32 lid 3 van het RVV-1990:
"Achterlicht(en) en de verlichting van de achterkentekenplaat moeten steeds gelijktijdig met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht branden."
Dit zou je ten onrechte kunnen lezen als een limitatieve opsomming van de lichten die gelijktijdig met het achterlicht
mogen branden. Het is echter juist andersom:
als één of meer van deze lichten ingeschakeld is/zijn,
dán moeten ook de achterlichten branden.
Ik ben oprecht benieuwd
@Canon-Eye welke regelgeving uit 2015 dat is die zegt dat DRL met achterlichten moet kunnen branden.
Heb je zo een verwijzing naar die Europese regelgeving en in welk artikel dat staat?
Ik ben lang aan het googelen geweest, maar tot dusverre vind ik weinig concreets hierover. Het is wel duidelijk dat er in 2015 iets aan die regelgeving is gewijzigd en ik heb van toen af aan ook niet beter geweten dan dat het
mogelijk moet zijn om die achterlichten met de DRL mee te laten branden. Maar het concrete gegeven waarop ik dat toen baseerde heb ik helaas nog niet teruggevonden, ook niet in oude draadjes uit 2014 en december 2015 over dit onderwerp die ik er intussen op nageslagen heb.
Destijds heb ik dat kennelijk niet genoteerd...
Al zoekende overigens wel de nodige onzin tegengekomen, zoals o.a. theoriecursus.nl die simpelweg beweert dat "sinds 30 januari 2015 bij nieuwe typegoedkeuringen de achterlichten moeten meebranden". Dit klopt in elk geval niet - klinkt een beetje als klok-en-klepel verhaal, waarbij die datum overigens wel bekend klinkt.
en zijn het dan ook oudere bestuurders die zonder achter verlichting rijden van voor het drl tijdperk of ook jongeren
Wees voorzichtig met generaliseren: mijn eerste rijbewijs was gedateerd 2 november 1964 (toen net 2 weken 18)...