achterlichten koppelen met dagrijverlichting

EdK

Forumguru
Tsja als je dat wil dan gewoon ff bij een VCDS expert langs !
En als die bij de nieuwe modellen nog niet in de BC kan komen, tsja dan de lichtsensor zo gevoelig mogelijk zetten.
Zodat je zodra het maar nodig is de lichten aangaan.....
 

Canon-Eye

Forumguru
Als het daadwerkelijk niet mogelijk zou zijn - ook niet voor de dealer met zijn voorgeschreven apparatuur - om de achterlichten synchroon met de DRL te schakelen, dan zou de auto niet voldoen aan de betreffende homologatie-eis (die al meer dan 9 jaar van kracht is!).
En dát zou wel heel erg raar zijn, zo raar zelfs dat ik dat eigenlijk niet kan geloven... :pieker:
Terzijde: dit zou voor mij tevens reden zijn om de auto niet af te nemen zolang het niet is opgelost (want: voldoet niet aan alle wettelijke eisen), maar dat terzijde.
 

Arjan1985

Forumguru
Zag vandaag nog zo’n mooie gloed nieuwe vracht auto met enkel DRL aan in het donker. Zelfs die hebben het dat zijn lampen achter niet mee branden:eek:
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Goh dat die chauffeur die wagen dan heeft afgenomen ????
Of het zal die chauffeur een worst wezen zoals 99% van de weggebruikers !! Stomweg omdat ze het niet eens door hebben... :koffie:
 

Antera

Donateur
DRL is uitgevonden zodat een auto ten alle tijden aan de voorzijde voorzijde goed zichtbaar is en je die altijd ziet aankomen. DRL is ook fel en strooilicht daarom dimt het of gaat het uit bij dimlicht.

Achterlichten Moeten eigenlijk wel aan staan want te vaak zie je ze zonder licht rijden om het nog net niet donker genoeg is of juist mistig,. In belgie zijn ze daar te precies in hier in NL word dit gewoon gedoogt.
 

Pendragon

Donateur
Als het daadwerkelijk niet mogelijk zou zijn - ook niet voor de dealer met zijn voorgeschreven apparatuur - om de achterlichten synchroon met de DRL te schakelen, dan zou de auto niet voldoen aan de betreffende homologatie-eis (die al meer dan 9 jaar van kracht is!).
En dát zou wel heel erg raar zijn, zo raar zelfs dat ik dat eigenlijk niet kan geloven... :pieker:
Terzijde: dit zou voor mij tevens reden zijn om de auto niet af te nemen zolang het niet is opgelost (want: voldoet niet aan alle wettelijke eisen), maar dat terzijde.

Ik stond erbij toen hij het probeerde en helaas ging het niet. Of dit dan komt omdat ze misschien de foute software hebben of iets anders weet ik niet. Ben het met je eens dat het gewoon zou moeten kunnen, maar om daarom de auto niet af te nemen gaat mij wat te ver. Ik hoop dat ze toch een oplossing vinden.

Mocht hier iemand een monteur bij een dealer zijn en denken dat het wel moet kunnen, ik hoor het graag.
 

Canon-Eye

Forumguru
Achterlichten Moeten eigenlijk wel aan staan
Honderd procent mee eens - ik wil zelf al een jaartje of 50 gewoon NOOIT met de auto over straat zonder voldoende licht aan de voorkant en/of zonder dat de achterlichten meedoen (ongeacht tijdstip of omstandigheden), maar dat is wellicht een persoonlijke tic.

Waar het nu om gaat, is het feit dat het al sinds 2015 simpelweg wettelijk vereist is dat de achterlichten met de DRL mee moeten kunnen branden. Dus dan redeneer ik simpel en rechtlijnig: als het (écht) niet kan, voldoet de auto niet aan de wettelijke eisen. Dus wil ik 'm niet...

Of dat nu ligt aan onkunde bij de garage, dan wel aan een technisch gebrek, is voor mij niet van belang.
Eerst oplossen, dan pas afleveren... :arghh: (...want anders komt het er vermoedelijk nooit meer van).
 

ertromp

Forumguru
Ik ben oprecht benieuwd @Canon-Eye welke regelgeving uit 2015 dat is die zegt dat DRL met achterlichten moet kunnen branden.
Heb je zo een verwijzing naar die Europese regelgeving en in welk artikel dat staat?
 

Slider

Forumguru
Ik vermoed dat er een misverstand is.
Sinds 2015 is het toegestaan (vanuit de EU) achterlichten mee te voeren met DRL. Maar dat is niet verplicht.

https://www.ad.nl/auto/waarom-brand...k-niet-gewoon-bij-dagrijverlichting~abbc50cf/
"Achterlichten mochten er volgens de Europese regelgeving aanvankelijk niet eens mee gecombineerd worden. Sinds 2015 is dat wel toegestaan, maar het is nog steeds niet verplicht."

https://vvn.nl/blijf-veilig-onderweg/auto/verkeersregels/dagrijverlichting
"Heb jij dagrijverlichting? Controleer dan eens of jouw achterlichten ook worden ingeschakeld, of dat het alleen om verlichting aan de voorzijde gaat. Is er sprake van dat laatste, vraag dan eens bij de garage of ze de achterlichten hier ook aan kunnen koppelen. Sinds 2015 is dit bij veel modellen mogelijk."

https://www.bnnvara.nl/kassa/artike...t-dagrijverlichting-rijden-zonder-achterlicht
"Sinds 2015 is het toegestaan om ook de achterlichten te koppelen aan de dagrijverlichting. Onder meer de ANWB alsook meerdere importeurs berichten dat bij auto’s die na 30 januari 2015 een typegoedkeuring krijgen, de achterlichten verplicht tegelijkertijd met de dagrijlichten moeten branden. De RAI Vereniging laat ons echter weten dat het geen verplichting is, maar een van de mogelijkheden waaruit een fabrikant kan kiezen. Ook de RDW laat weten dat er geen verplichting is."

"Kassa benadert twintig grote importeurs met onder meer de vraag of het mogelijk is om – bijvoorbeeld bij een onderhoudscheck of APK-keuring – de achterlichten bij de automatische dagrijverlichting standaard in te schakelen. Het merendeel zegt echter dat dit (om technische redenen) niet mogelijk is." (in 2017)
 

Tees

Donateur
Nog belangrijker is de Europese wetgeving op dit vlak, de UN ECE Regulation no 48.

Die zegt:
6.2.7.6. Als dagrijlichten aanwezig zijn en functioneren overeenkomstig punt 6.19, moeten hetzij
6.2.7.6.1. de dimlichtkoplampen automatisch worden in- en uitgeschakeld naargelang de omgevings-
lichtomstandigheden (bv. inschakelen bij nachtelijke rijomstandigheden, in tunnels enz.) vol-
gens de voorschriften van bijlage 12; hetzij
6.2.7.6.2. de dagrijlichten samen met de in punt 5.11 genoemde lichten functioneren, waarbij als
minimumvereiste ten minste de achterlichten moeten worden geactiveerd; hetzij
6.2.7.6.3. bijzondere middelen worden verstrekt om de bestuurder erop te attenderen dat de koplampen,
de breedte- en achterlichten en, als het voertuig daarmee is uitgerust, de achtermarkerings- en
zijmarkeringslichten niet branden. Dergelijke middelen zijn bijvoorbeeld:
6.2.7.6.3.1. twee duidelijk verschillende niveaus van dashboardverlichting voor overdag en 's nachts, die de
bestuurder erop attenderen dat de dimlichtkoplampen moeten worden ingeschakeld, ofwel
6.2.7.6.3.2. niet-verlichte meters en identificatie van handmatige bedieningsorganen die krachtens Regle-
ment nr. 121 moeten verlicht zijn wanneer de koplampen zijn geactiveerd, ofwel
6.2.7.6.3.3. een verklikker (visueel, akoestisch of beide) mag alleen worden geactiveerd bij verminderde
omgevingslichtomstandigheden zoals gedefinieerd in bijlage 12, om de bestuurder erop te
attenderen dat de dimlichtkoplampen moeten worden ingeschakeld. Zodra de verklikker is
geactiveerd, mag hij pas worden gedoofd wanneer de dimlichtkoplampen zijn ingeschakeld of
wanneer de voorziening die de motor (het aandrijfsysteem) start en/of stopt, in een zodanige
stand is geplaatst dat de motor (het aandrijfsysteem) onmogelijk kan functioneren.

Volgens mij klopt het dus dat het niet verplicht mogelijk moet zijn om de achterlichten mee te laten branden met de DRL, maar één van de drie mogelijkheden.
 

Pendragon

Donateur
Ik weet dat er via de EU geprobeerd is dat wettelijk te verplichten, maar dat dit nooit zo strak vastgelegd is en dat het dus gebleven is bij de mogelijkheid tot. Ik begrijp alleen niet dat een auto aan ik weet niet hoeveel dingen moet voldoen vanwege veiligheid en dat dit dan achterwege blijft. In het geval van auto's die een Auto stand hebben dan valt het nog wel mee, want dan gaat hij wel over naar gewone verlichting bij donker/regen/mist/tunnels etc. maar er zijn ook genoeg auto's zonder sensor en die ook DRL hebben, maar dan moet je dus altijd handmatig switchen en ik zie zo vaak auto's waarbij dat (zelf in de nacht) niet gedaan wordt. Mensen denken met DRL dan gewoon dat hun verlichting aan is maar ja kijken niet aan de achterkant. Echt totaal gestoord en dit had gewoon wettelijk vastgelegd moeten worden!
 

Arjan1985

Forumguru
Volgens mij zijn we het allemaal met elkaar eens dat het gewoon mee moet (kunnen) branden van achteren gezien de veiligheid.
Als wij (of ik :ROFLMAO: ) toch eens de regering of MP waren dan kwam het allemaal wel goed denk ik soms.
Klein zij spoor: Er is onlangs iemand afgereden (zie meet en greets, leukste topic mijne inziens). Ik ben benieuwd hoe de rijscholen hiermee omgaan kwa scholing. Wat er wordt aangeleerd, en zijn het dan ook oudere bestuurders die zonder achter verlichting rijden van voor het drl tijdperk of ook jongeren (die het wel geleerd moeten hebben tijdens de rijlessen)
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Als ik me goed herinner heb ik, een jaar of 14 terug, aangeleerd gekregen om altijd met dimlichten aan te rijden. Dat was wel voordat de auto-stand gemeengoed was, en ook voor DRLs standaard waren, maar toch. En dat doe ik dus nog steeds (heel blij dat de O2 in de dimlichtstand automatisch uitgaat bij afschakelen contact en dus geen piep geeft, i.t.t. de F1 ervoor).
 

EdK

Forumguru
Maar goed ik kijk er dagelijks naar maar eigenlijk niet op gelet.
Maar als ik sávonds alleen met DLR aan rij ( dus geen lichtsensor) is dan de tellerunit wel of niet verlicht ??
Je zou toch zeggen dat deze dan UIT zou moeten zijn om in ieder geval een verschil te maken.
Alhoewel ik ook wel mensen tegen ben gekomen midden in de nacht die geheel geen verlichting aan hadden , zelfs de tellerunit was dus uit.
En dan heb ik zoiets van DAT MOET JE TOCH MERKEN ???
En dan niet paar honderd meter, maar echt tientallen kilometers, en er zelf dan voor gaan rijden en me lichten aan en uit gedaan zo van HË L#L doe je lichten aan.....
 

Fortissimo

Senior Member
Van die tellerunit weet ik eigenlijk niet.
Bij onze Honda was die altijd verlicht, ook als de lampen uit stonden.
Dat merkte ik pas in de polder als opeens alle knopjes op de middenconsole onzichtbaar waren.
 

Canon-Eye

Forumguru
Sinds 2015 is het toegestaan (vanuit de EU) achterlichten mee te voeren met DRL. Maar dat is niet verplicht.
Het is een misverstand dat het mee voeren van achterlichten bij DRL op zichzelf ooit verboden zou zijn geweest. Dat is niet zo, dus het hoefde (c.q. kon) ook niet "toegestaan worden", want dat was het vóór 2015 ook al... Kan ontstaan zijn doordat men bij het lezen van de bepaling inzake het verbod van andere verlichting i.c.m. de DRL vaak die drie woordjes "aan de voorzijde" over het hoofd ziet.

Mogelijke extra bron van dit misverstand zou kunnen liggen in artikel 32 lid 3 van het RVV-1990: "Achterlicht(en) en de verlichting van de achterkentekenplaat moeten steeds gelijktijdig met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht branden."
Dit zou je ten onrechte kunnen lezen als een limitatieve opsomming van de lichten die gelijktijdig met het achterlicht mogen branden. Het is echter juist andersom: als één of meer van deze lichten ingeschakeld is/zijn, dán moeten ook de achterlichten branden.

Ik ben oprecht benieuwd @Canon-Eye welke regelgeving uit 2015 dat is die zegt dat DRL met achterlichten moet kunnen branden.
Heb je zo een verwijzing naar die Europese regelgeving en in welk artikel dat staat?
Ik ben lang aan het googelen geweest, maar tot dusverre vind ik weinig concreets hierover. Het is wel duidelijk dat er in 2015 iets aan die regelgeving is gewijzigd en ik heb van toen af aan ook niet beter geweten dan dat het mogelijk moet zijn om die achterlichten met de DRL mee te laten branden. Maar het concrete gegeven waarop ik dat toen baseerde heb ik helaas nog niet teruggevonden, ook niet in oude draadjes uit 2014 en december 2015 over dit onderwerp die ik er intussen op nageslagen heb.
Destijds heb ik dat kennelijk niet genoteerd... :banghead:

Al zoekende overigens wel de nodige onzin tegengekomen, zoals o.a. theoriecursus.nl die simpelweg beweert dat "sinds 30 januari 2015 bij nieuwe typegoedkeuringen de achterlichten moeten meebranden". Dit klopt in elk geval niet - klinkt een beetje als klok-en-klepel verhaal, waarbij die datum overigens wel bekend klinkt.

en zijn het dan ook oudere bestuurders die zonder achter verlichting rijden van voor het drl tijdperk of ook jongeren
Wees voorzichtig met generaliseren: mijn eerste rijbewijs was gedateerd 2 november 1964 (toen net 2 weken 18)... :D
 
Bovenaan Onderaan