Achteruitrijlampje, te weinig licht : nut t.o.v. functies

Cordoba

Forumguru
Destijds had ik op mijn NSU Prinz ook één gewone 55W mistlamp achterop gemonteerd. Alleen te bedienen met een (veer)schakelaartje op mijn letterlijk zelfgetimmerde (want houten) "middenconsole". Mocht natuurlijk ook niet, maar kon niet anders. Hielp trouwens ook verrassend goed tegen grootlichtflitsende opzijduwers op de snelweg.

Ik herken deze ervaring een beetje: ik had pakweg 25 jaar terug bij mijn Golf I een kapotte schakelaar voor de achteruitrijlampen. Ik heb dit destijds opgelost door (voorlopig) even een handmatige schakelaar voor de achteruitrijlampen te plaatsen, en die inderdaad ook een enkele keer gebruikt bij 'bumperduwers met grootlicht', wat vooral in donker toch wel behoorlijk effect had.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Spycatcher: Zolang ze alleen kunnen branden bij stilstand of achteruitrijdend, mag alles.
Al wou je er een batterij halogeenschijnwerpers monteren; denk ook aan bv. werklichten achterop vrachtwagens, landbouwtrekkers e.d.

Noot: Hoewel de verleiding aanwezig was (zie opmerkingen over bumperduwers etc. hieronder), heb ik er toch maar geen extra schakelaartje tussen gezet...
 

turboturbo

Forumguru
He Canon-Eye, ik vind het een super oplossing en gedurfd van je!
Dat 'mistlicht' 'grapje' uit het andere draadje moet je maar niet te serieus nemen. Ik snap het wel, zeker met het doel wat je voor ogen had.

Ik vroeg me echter wel af of je een alternatief had overwogen, destijds.

Namelijk:
De knipperlichten ombouwen tot extra achteruitrijverlichting, en dan een van de gewone verlichting units ombouwen tot dubbele functie (dus gewoon licht + remlicht op 1 fitting) en de andere ombouwen tot knipperlicht (bijv. de binnenste 'U' die als het ware nu om de knipperlichten 'gevouwen' ligt)
 

Canon-Eye

Forumguru
@turboturbo:

Nee, zo'n alternatief is totaal niet overwogen, want: a) mij veel te ingewikkeld en b) 't lost per saldo weinig op, want om redelijkerwijs wat te zien wil ik gewoon wit licht.
Dit was doeltreffend én eenvoudig te realiseren (zonder allerlei canbus-gelazer), wat kostenbesparend werkt.

En ik blijf hopen dat auto-ontwerpers toch weer wat meer aandacht aan dit onderwerp willen besteden voordat ik weer aan een nieuwe toe ben. Die gloeiende spijker die nu voor achteruitrijlamp doorgaat is het in elk geval niet - ik had nog meer gehad aan het rokerspakket, dan had ik de aansteker als extra handlampje kunnen gebruiken... :grin:
 

Chatslet

Forumguru
Waarom niet gewoon een 20 of 25 watt Cree led in het normale achteruitrijlicht steken? Dan heb je gewoon een soort van bouwlamp in je achteruitrijlampje. Werkt perfect!
 

Rallye

Forumguru
Een effectieve oplossing voor jouw probleem, Canon-eye. Toch ben ik het met de eerdere poster eens, die stelde dat de functie van de achteruitrijlamp de signaalfunctie voor de overige weggebruikers is. Zo bezien is het dus geen ontwerpfout dat je te weinig licht hebt om er achterut je oprit mee op te rijden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als er - net als heel vroegâh - zowel links als rechts een achteruitrijlampje had gezeten zou dit wellicht een goeie oplossing zijn geweest omdat naast de hoeveelheid licht ook de lichtverdeling van belang is.

Zo'n 'bouwlamp' die vooral de rechterhelft van het gebied achter de auto aanlicht, is aardig - maar ik draai doorgaans links-achterwaarts het zwarte gat van mijn oprit (dam) in met gebruikmaking van de linkerspiegel. Nu heb ik twee lampen die zowel het linker als het rechter gedeelte gelijkelijk (en behoorlijk goed) verlichten, dus maakt het niet meer uit welke kant ik op moet.
 

turboturbo

Forumguru
Waarom niet gewoon een 20 of 25 watt Cree led in het normale achteruitrijlicht steken?
Nice! ;) Is 'Cree' een merk?
Zoiets?

Power20 W
Luminous Flux1600 lm

sku_175602_1.jpg


http://dx.com/p/cl20121204-8-1156-2...-light-car-steering-lamp-silver-golden-175602

Zijn nog geen goedkope lampies!
 

Chatslet

Forumguru
Daar heb je ook wel gelijk in. Toch moet ik zeggen dat ik links ook genoeg zie want er komt een flinke hoeveelheid strooilicht uit. Ook hier is het in de avond aarde donker vanwege allemaal beschermde vogeltjes die niet tegen licht kunnen.
 

Chatslet

Forumguru

Juist! Precies deze. Cree is het type led wat er in zit. Niet het merk. Heb deze in me achteruitrijlampje en er komt echt ziek veel licht uit. Vooral door het strooilicht wordt er een flink deel van de straat achter me verlicht. In me DRL's heb ik de variant met 1x 5 watt CREE led en die geven ook al flink meer licht dan met de normale lampjes. Ik heb ze overigens van e-Bay.

[MODERATORBREAK]Graag afbeeldingen buiten de quote houden.[/MODERATORBREAK]
 

turboturbo

Forumguru
Nice. Lijkt me wel aardig om ook eens te proberen. Hoewel ik niks te kort kom aan verlichting aan de achterkant bij het achteruitrijden: meer is altijd goed! :xyxthumbs:

Ik neem dat je er op moet letten dat de LED lamp vooral rondom verlicht, ipv alleen maar 'vooruit' zoals b.v. bij deze?
EDIT: oh nee, deze schijnt ook naar de zijkanten...

$(KGrHqF,!hcFBuwRE!FIBQmnln7tJQ~~60_12.JPG
 

Canon-Eye

Forumguru
Toch ben ik het met de eerdere poster eens, die stelde dat de functie van de achteruitrijlamp de signaalfunctie voor de overige weggebruikers is.
Ik niet.
Het is hooguit EEN functie (die nu dus ook extra goed wordt ingevuld), maar m.i. zeker niet DE (hoofd- of enige) functie.

Maar, zoals reeds vaker gesteld: verschil van mening is nu eenmaal mogelijk. En de grondwet staat eenieder toe om daar uiting aan te geven...
 

andrehj

Forumguru
Niet alleen duur, je wordt ook nog besodemieterd. Uit de reacties op DX blijkt duidelijk dat ie geen 20W is, maar slechts ca 4 Watt. (Wat bij knipperlampen tot gevolg heeft dat die sneller gaan knipperen). Verder blijkt dat ie ongeveer even veel licht geeft als een 21 Watt standaard lampje.
Ik vroeg me ook al af hoe ze een 20W LED met zo'n minuscuul koellichaam wilden koelen...

Geen aanrader dus.

[MODERATORBREAK]Graag afbeeldingen buiten de quote houden.[/MODERATORBREAK]
 

turboturbo

Forumguru
Maar ik ga 'm dan ook niet gebruiken voor knipperlicht, hoor, maar voor (kortstondig gebruik) achteruitrijlicht. En ik bestel denk ik ook niet bij DX. Hoewel ik daar wel eens wat bestel, is de kwaliteit mineur. Maar dat weet je gewoon bij dergelijke sites.

Evenwel is het lastig te zien van afstand/internet bij welke LED's je nou wel of niet goede kwaliteit krijgt, dat ben ik met je eens.

Welke heb jij waar besteld, @cali05?

@ hieronder / Chatslet: bedankt voor de link. Voor die prijs moet het ook wel een stuk betere leds zijn. Poe he! :shocked:
 

andrehj

Forumguru
Je zit er toch echt naast.
Lees de advertentie maar eens goed, want er staan meerdere aanwijzingen in dat het vermogen veel minder is dan 20W:
  1. "Helligkeit: wie 20W",
    Dus even veel licht als een 20W gloeilamp. Dat zal dus niet veel minder zijn dan dat van een 21 Watt lampje, maar zeker ook niet meer.
  2. "Wenn Sie ein Fahrzeug mit Lampenüberwachung (Check Control System) haben, benötigen Sie zusätzlich einen 25Watt Widerstand pro Tagfahrlicht, um eine Fehlermeldung zu vermeiden!".
    Je hebt dus een weerstand van 25 Watt nodig om je op een ongeveer gelijk stroomverbruik uit te komen als het originele lampje, wat alleen kan kloppen als het vermogen van de Leds -4 Watt is....

Gezien het ongeveer 10-voudige rendement van een LED t.o.v. een simpel gloeilampje, schat ik dat het totaalvermogen van dit lampje ongeveer 2 Watt is, wat ook overeenkomt met de grootte van het koellichaam.
 

Chatslet

Forumguru
Toch heb ik een beste hoeveelheid licht achter me auto als dat lampje aan gaat. Meer dan met het normale lampje.
 
Bovenaan Onderaan