Achteruitrijlampje, te weinig licht : nut t.o.v. functies

RefleCs

Forumguru
Nou ben ik wel benieuwd naar de lichtopbrengst van die ledlamp. Een voor en na fototje? Met zicht naar achter vanuit je spiegels dan wel te verstaan?
 

Chatslet

Forumguru
Ik denk dat het placebo effect wel mee valt. Ik heb nu in me DRL's een setje met 1x 5 watt CREE en dat geeft al meer licht dan de standaard lampjes. Ik heb deze set ook in de DRL's gehad maar er kwam toen gewoon serieus te veel licht uit. Eigenlijk zo veel dat het in de schemering verblindend was. Heb ze nu in me mistlicht en achteruitrijlichtje. De set van e-Bay wel te verstaan. De deal extreme set vind ik wel heel erg goedkoop en ik kan eigenlijk niet geloven dat daar echte CREE ledjes in zitten.
 

Canon-Eye

Forumguru
Geen idee. Ik heb in elk geval veel profijt van mijn "vrachtauto-achteruitrijlampen", vooral nu het weer vroeger donker wordt...
 
Is een achteruitrijcamera misschien een optie .
ik heb sinds kort een skoda fabia en heb daar een camera ingemaakt.
heb het zelfde probleem weinig licht op de in/uitrit
Ik ben er zeer tevreden mee.
heb me vandaag aangemeld bij dit forum , moet nog gegevens invoeren
 

hpolie

Senior Member
Ja maar die achteruitrijcamera geeft toch geen licht?
Zelf gebruik ik nu de achter mistlamp, en dat geeft ook behoorlijk wat licht al is het dan wel wat rood.
 
Nee de meeste camera' 's geven geen licht (soms zit er een ring met led om de lens heen) .
de camera in mijn auto geeft een goed beeld in het donker, rij achteruit op mijn oprit over een bruggetje de weg op , puur op het beeld op het lcd scherm.
 

hpolie

Senior Member
Dat is dan heel mooi, maar ik gebruik dus die tip hier van dit forum, van de achter mistlamp en dat bevalt mij goed. Daar ik vrees dat een camera toch niet voldoende zicht geeft in het donker.
En een achteruitrijcamera lijkt mij ook wel goed alleen heb ik geen zin in gaten in de bumper te boren en vind ik ze ook draadloos nog vrij prijzig.
 

Cordoba

Forumguru
Er zijn volgens mij ook achteruitrij-camera's met infra-rood beeld, dus dan is verlichting minder belangrijk. Andere optie is om bolletje van achteruitrijverlichting te vervangen door een LED-lamp die veel licht geeft, dus bijv. een SMD-LED of een CREE-LED. Overigens hou je dan wel het nadeel, dat je maar één achteruitrijlamp hebt (ik heb bij vorige auto al gemerkt dat niet alleen de hoeveelheid licht, maar ook of het licht van 1 of 2 punten afkomstig is, veel verschil maakt vanwege de schaduwen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Best leuk natuurlijk, zo'n camera - mits geïntegreerd in het design van de auto.
Maar als after market oplossing geeft dit een boel gedoe met voedings- en signaalkabels en er moet ergens een beeldscherm worden geplaatst dat ongeveer 98% van de rijtijd in de weg zit. Heb ik nu allemaal geen last van terwijl het primaire probleem wel verholpen is.
 

CDK

Forumguru
Er zijn best mooie oplossingen te vinden op internet die op bijvoorbeeld een Columbus aan te sluiten zijn en de camera zelf is dan als unit te plaatsen in combinatie met kenteken verlichting op de plaats van de originele kentekenverlichting
 

EdK

Forumguru
dan is t t klumbumbusding wel

maar dat weten we al jaren hoor...................
 

passatboy

Forumguru
tijdens het modden van die fabia lampen heb ik die eens goed kunnen bekijken , er is echt weinig plaats in voorzien voor achteruit rij licht , wat je wel kan doen is , een extra gat voorzien in het knipper gedeelte en daar een extra lampje in bouwen , iets halogeen 50 watt , er is plaats zat , of je koopt een engelse fabia lamp , die heeft namelijk het achteruit rij licht in de andere kant zitten , je lust je achteruit rij licht van links door naar rechts en je hebt 2 achteruit rij lichten , ik had je wel een bulk licht bezorgt dat allesinds een heel pak mooier was geweest dan die troep die ze daar in jouw klep hebben geboord
straks denk iedereen dat het een politie wagen is :-)
 

passatboy

Forumguru
ik zal de fabia lampen van het vrouwtje weer eens demonteren en er extra achteruit rij lampen in bij bouwen , zet het wel bij in de how to waar ik de lampen verdonkerd heb en voorzien van leds
groetjes
 

Chatslet

Forumguru
@passatboy: Je hebt dan wel een probleem met je mistlicht want die is dan weg.
Als ik me niet vergis hebben de standaard achterlichten 2 lampjes dus zou je er daar maar eentje van kunnen gebruiken en de 2e als mistlicht. Maar, of het er allemaal mooier en beter op wordt?
 

Canon-Eye

Forumguru
ik had je wel een bulk licht bezorgt dat allesinds een heel pak mooier was geweest dan die troep die ze daar in jouw klep hebben geboord
"Ze" hebben niks gedaan zonder mijn uitdrukkelijke opdracht daartoe. Dit was de simpele en doeltreffende oplossing voor wat ik gewoon een tekortkoming - sterker: ontwerpfout - blijf vinden.
Wat jij voorstelt is dus geen echte oplossing, want het ene probleem wordt ingeruild voor een ander - zie de opmerking van Chatslet aangaande het mistachterlicht.
straks denk iedereen dat het een politie wagen is :-)
Nou, én? :D
 

Vlaar032

Senior Member
Ik heb 'm nog niet zo lang, de Faab. Eigenlijk is me dat nog niet opgevallen, die witte lamp voor achteruit rijden, dat dat zo klein is.
Maar er zit toch een prima oplossing voor achteruitrijden in het donker op? Die heb ik ook: een trekhaak...
 

Chatslet

Forumguru
Of gewoon parkeersensoren? Maar als je zelfs daar niet zeker van bent zet je er liever standaard een flinke fietsendrager op, is het een soort bulldozer.
 
Bovenaan Onderaan