Achteruitrijlampje, te weinig licht : nut t.o.v. functies

Canon-Eye

Forumguru
Komaan heren, met een trekhaak (heb ik) en parkeersensoren (heb ik ook) kun je nog steeds niet achteruitkijken. Die helpen hoogstens om obstakels te signaleren als die groot genoeg zijn.
Maar ze houden me niet uit de sloot (want dat is geen obstakel waar je tegenaan kunt rijden) als ik achterwaarts in het stikdonker een dammetje moet insteken, dus ik wil gewoonweg behoorlijk kunnen ZIEN waar ik heenga - niet alleen vooruit, maar óók achteruit. En dit dan niet alleen thuis (daar zou ik eventueel het erf nog extra kunnen gaan verlichten), maar ook op alle andere locaties waar ik in het donker wel eens kom.
Da's toch niet zóóó ingewikkeld? :)
 
Laatst bewerkt:

Vlaar032

Senior Member
Snap het wel, gewoon een beetje lekker :maakmegek: klieren, wilde ik gewoon even. Ik moest een frustratie kwijt. Mijn vriendin ligt nog altijd in een deuk als ze aan het bezoek vertelt dat ik met de O2 die ik eerst had, die vol hing met PDC's, EN trekhaak vrolijk tegen een bloembak knalde in Meersel-Dreef (Belgie) omdat ik niet wist wat er piepte...
 

hpolie

Senior Member
ik zal de fabia lampen van het vrouwtje weer eens demonteren en er extra achteruit rij lampen in bij bouwen , zet het wel bij in de how to waar ik de lampen verdonkerd heb en voorzien van leds
groetjes

Daar ben ik dan zeer benieuwd naar :D
 

andrehj

Forumguru
Ik zat te denken aan een optie voor de handige doehetzelfert: Kun je niet een auto op de sloop de mistvoorlampen slopen en die bij jou in de achterbumper monteren? Schakelen uiteraard via een relais. Het kost dan wel wat moeite, maar dan zie je tenminste wat.
Standaard achteruitrijlichten geven idd totaal geen licht, die hebben alleen maar een signaalfunctie.
 

hpolie

Senior Member
Wat ik totaal niet begrijp dat er word beweerd dat die achteruitrijlichten alleen maar een signaalfunctie hebben.
Daar ik ruim 17 jaar geleden een splinternieuwe C15 bestel heb gekocht en er daar wel hele goede achteruitrij lichten standaard op zaten, als ik had geweten dat er dan op deze Fabia 2 ook maar 1 op zat dan had ik zeker eerst gekeken of die wel genoeg licht had gegeven en zoals ik het nu heb ervaren dan had ik deze zeker niet gekocht.
Maar helaas ik heb er toen niet bij stil gestaan en zag het pas een week of 2 later nadat ik hem had. Dus eigen schuld, nu dus maar een goede andere oplossing zien te bedenken, en nu ik de Fabia 2 eenmaal heb wil ik hem ook niet meer kwijt:)
 
Laatst bewerkt:

passatboy

Forumguru
ik heb het eens bekeken en het gaat helemaal goed komen , ik ga 2 gaten bij boren in de knipper kamers , daar ga ik 2 van die standlicht fittingen in plaatsen , en je kan tegenwoordig 15 watt hallogeen lampjes krijgen die in de standlicht fittingen passen ( die zitten standaard bij Mercedes als standlicht )
is eigenlijk nog niet eens zo veel werk , hoog uit half uurtje per lamp , dan tover je de knipper kamer ook om naar achteruit rij lampen , en ik denk dat je nooit gaat knipperen en achteruit rijen gelijktijdig
keep u post
heb trouwens torretje voorzien van full led en xenon 6000 k vandaag , laat de donkere dagen nu maar komen , aaaaaahhhhhhhh wat een verschil
 

passatboy

Forumguru
Je loopt met 50 watt zeer veel kans dat je je afdekkapje van de lamp wegfikt, dat wordt veel te heet.
je gaat ook geen 1000 meter aan een stuk achteruit rijen hé , tegen dat die lamp op volle sterkte is en zijn maximale temperatuur bereikt ben je al trug vrolijk vooruit aan het rijden
 

Canon-Eye

Forumguru
je gaat ook geen 1000 meter aan een stuk achteruit rijen hé , tegen dat die lamp op volle sterkte is en zijn maximale temperatuur bereikt ben je al trug vrolijk vooruit aan het rijden
Nee, geen 1000 meter. Maar vanaf het in de achteruit zetten totdat de auto op zijn plaats staat (via een achterwaartse S-bocht) wil toch wel eens een seconde of 30 in beslag nemen - en dan kun je toch behoorlijke brandwonden oplopen aan zo'n halogeenpitje. En het gaat me toch echt te ver om een automatische keukenwekker te installeren die uit veiligheidsoverwegingen een signaal geeft als de achteruit langer dan pakweg 20 seconden aanstaat.

Kun je niet een auto op de sloop de mistvoorlampen slopen en die bij jou in de achterbumper monteren? Schakelen uiteraard via een relais. Het kost dan wel wat moeite
Nou, dat zou me gewoon veel te veel moeite hebben gekost, en dan is het nog zeer de vraag of de rondingen van voor- en achterbumper wel zodanig overeenkomen dat die mistlampen er echt netjes in passen.
Mijn oplossing vergde alleen twee doorvoergaatjes voor de bedrading (jaja, antiroest behandeld en met een tule); ze zitten met sterk dubbelzijdig tape vastgeplakt.
Cleverly simple, volgens mij... :jaja:
 

passatboy

Forumguru
Nee, geen 1000 meter. Maar vanaf het in de achteruit zetten totdat de auto op zijn plaats staat (via een achterwaartse S-bocht) wil toch wel eens een seconde of 30 in beslag nemen - en dan kun je toch behoorlijke brandwonden oplopen aan zo'n halogeenpitje. En het gaat me toch echt te ver om een automatische keukenwekker te installeren die uit veiligheidsoverwegingen een signaal geeft als de achteruit langer dan pakweg 20 seconden aanstaat.


Nou, dat zou me gewoon veel te veel moeite hebben gekost, en dan is het nog zeer de vraag of de rondingen van voor- en achterbumper wel zodanig overeenkomen dat die mistlampen er echt netjes in passen.
Mijn oplossing vergde alleen twee doorvoergaatjes voor de bedrading (jaja, antiroest behandeld en met een tule); ze zitten met sterk dubbelzijdig tape vastgeplakt.
Cleverly simple, volgens mij... :jaja:

het is mijn mening hé , ik vind het alleen cleverly honds lelijk ( wacht maar tot je de wagen terug gaat verkopen )
 

deusjevo

Forumguru
je gaat ook geen 1000 meter aan een stuk achteruit rijen hé , tegen dat die lamp op volle sterkte is en zijn maximale temperatuur bereikt ben je al trug vrolijk vooruit aan het rijden
Zelf weten hoor, bij het ombouwen van eenden van 6V naar 12 V is het probleem er ook al.
Je komt er vanzelf achter als ze te lang gebrand hebben. :cry:
 

Canon-Eye

Forumguru
ik vind het alleen cleverly honds lelijk
Dat mag. En dat mag je natuurlijk ook uiten - in elk geval volgens de NL grondwet (weet niet hoe dat in België zit:arghh:)


wacht maar tot je de wagen terug gaat verkopen
Dat is in principe pas over een jaar of 6 à 8. :D
Als het tegen die tijd nog €100 verschil in opbrengst zou schelen, dan weegt dat toch niet op tegen de duizenden euro's aan ergernis die ik mezelf intussen bespaard heb...
 

passatboy

Forumguru
Zelf weten hoor, bij het ombouwen van eenden van 6V naar 12 V is het probleem er ook al.
Je komt er vanzelf achter als ze te lang gebrand hebben. :cry:
ik ga er ook geen 50 watt lampen in zetten , die houders zijn veel te groot voor aan te passen en je het er de plaats gewoon niet voor
heb trouwens laatst nog een licht plaatje gemaakt voor een nederlandse eenden liefhebber (sorry off topic)

 

Canon-Eye

Forumguru
Da's wel fraai, al mag je dit (in je auto) niet aan hebben als het van buitenaf zichtbaar is voor andere weggebruikers.

Roept prettige herinneringen op aan de Citroëns (met trema, toch?) die we door de jaren heen erbij hebben gehad: achtereenvolgens een AZU (besteleend 250kg), een AK (besteleend 400kg, met zo'n verhoogd dak) en een Visa 1100.
 

turboturbo

Forumguru
Ik ben reuze benieuwd hoe deze verlichting mod-koning dit gaat doen.
Je zou zomaar eens een mooie oplossing gevonden kunnen hebben....
 

VWim

Forumguru
Als het tegen die tijd nog €100 verschil in opbrengst zou schelen, dan weegt dat toch niet op tegen de duizenden euro's aan ergernis die ik mezelf intussen bespaard heb...

Ik zou een tweedehands auto hiervoor laten staan en ik verwacht dat ik daarin niet de enige ben. Als je het mij vraagt zal het prijsverschil daarom eerder een bedrag zijn dat overeenkomt met het herstellen van de achterklep en opnieuw spuiten. Dan heb je het toch al snel over een bedrag van €500,00 of meer.
 
Bovenaan Onderaan