Advies

Gizzmo

Forumguru
En het volgende standpunt, zonder enige kennis van de DSG bakken.

In verband met eventuele kosten in de toekomst, en we beperken het even tot de versnellingsbak.
Stel je heb een probleem, heeft de DSG bak eerder de kans op een storing en wat kost dat dan ten opzichte van een handmatige geschakelde versnellingsbak?

Ik denk, nogmaals, zonder enige ervaring, dat een handbak vele malen betrouwbaarder is en ook goedkoper bij storing.
 

ertromp

Forumguru
Natuurlijk is een handbak minder gecompliceerd als een DSG. De faalkans zal op een DSG zeker hoger hoger zijn dan op een handbak. Kosten is afhankelijk van de storing natuurlijk. Gaat het om een in- uitgaande toerentalsensor of de mechatronic of een stekkerverbinding die slecht is of een koppelingsset.

Maar het genot dat zo'n DSG geeft is niet te evenaren met een handbak (althans voor mij :D)
 

H@RM

Senior Member
De 1.2 tsi is te chippen naar 130 pk / 220 Nm wat op zichzelf wel genoeg is voor een Octavia.

Komt al meer in de buurt. Maar moet je dat koppel los willen laten op droge koppelingen als je zegt dat je er 5 jaar probleemloos mee wil rijden?


Ja maar wat is er mis met de DSG 7??? En om de 500K te halen zijn de blokken nog te kort op de markt 2009 dus zeg een jaar of 5. Nee nergens op gegrond je conclusies @Afloskapitein
En mocht je referen aan de koppelingsset van de DSG7: al eens nagedacht over de software van VAG en emissie eisen?
Nee de combinatie 1.2TSI en DSG 7 is absoluut geen verkeerde en goed lezen dat er zijn zat mensen die probleemloos deze combi rijden toevallig is @H@RM daar eentje van. Haha

Nogmaals de topic starter geeft aan dat hij 5 jaar probleemloos wil rijden. Dan denk ik persoonlijk nog steeds dat hij met een 1.8 tsi en een handbak een aanzienlijk veiligere keuze doet. Niemand heeft een glazen bol, iedere auto kan stuk. Maar op de ketting na kent de 1.8 met handbak de minste zwakke plekken in de aandrijflijn

Om nog even op het software verhaal terug te komen. Stel dat de DSG-7 bakken probleemloos blijven met andere software, waarom komen ze dan niet al af fabriek met de software uit Varsseveld of andere specialisten?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Heel simpel, ivm milieu/emissie eisen. Hij is net zo "conservatief" geprogrammeerd als de schakel indicator van de handbak. En dat gaat wat ten koste van de drivability
 

ertromp

Forumguru
Komt al meer in de buurt. Maar moet je dat koppel los willen laten op droge koppelingen als je zegt dat je er 5 jaar probleemloos mee wil rijden?




Nogmaals de topic starter geeft aan dat hij 5 jaar probleemloos wil rijden. Dan denk ik persoonlijk nog steeds dat hij met een 1.8 tsi en een handbak een aanzienlijk veiligere keuze doet. Niemand heeft een glazen bol, iedere auto kan stuk. Maar op de ketting na kent de 1.8 met handbak de minste zwakke plekken in de aandrijflijn

Om nog even op het software verhaal terug te komen. Stel dat de DSG-7 bakken probleemloos blijven met andere software, waarom komen ze dan niet al af fabriek met de software uit Varsseveld of andere specialisten?
Denk aan emissie waarden die gehaald moeten worden en dat de auto daarom erg snel opschakelt naar hogere verzetten. Vandaar dat in Varsseveld bij TVS andere software geschreven wordt die er voor zorgt dat versnellingen langer aangehouden worden en zelfs naar keuze te programmeren zijn. Ook ik heb die aangepaste software :D

Betreffende de aandrijflijn: persoonlijk zou ik de 2009 t/m 2011 1.8TSI overslaan. Ook deze kent helaas problemen zoals een enorm olieverbruik door verkeerde zuigerveren (hier op het forum genoeg over te vinden) en ook van deze motor is de nokkenasversteller een aandachtspunt waarvan het voorkomen net zo hoog of zelfs meer is dan bijvoorbeeld de 1.4 TSI.
Dat olieverbruik van de 1.8 TSI bj. 2009-2011 is ook hier op het forum enorm veel over terug te vinden maar ook op buitenlandse forums.
Om die nokkenasversteller en olieverbruik problemen voor te blijven is het rijden op een dikkere olie dan die 5W30 zeer aan te bevelen

En over het koppel van jawel 220Nm: De DQ200 bak voor kenners (DSG7) is standaard geschikt tot 250Nm af fabriek maar kan met beveiliging eraf zeker tot 350Nm draaien.

Sinds ik in 2013 mijn software door TVS heb laten aanpassen naar ca. 260Nm is het verslijten van de platen gereduceerd tot op heden 0mm.
Dit alles heb ik in het afgelopen jaar bijgehouden middels VCDS. Ja dat is een voordeel van DSG rijden: zelfs verslijtwaarden zijn bij te houden :D
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
En ja, er wordt hier nogal wat heel stellig beweerd zonder (enige) empirische onderbouwing. Het is meer anecdotical evidence, ogv wat men her en der op Internet leest
 

Rosinfield

† In Memoriam
De interessante info zou natuurlijk zijn:

Aantal problemen op totaal aantal bakken
En uitgesplitst naar met/zonder sw aanpassing
 

H@RM

Senior Member
Heel simpel, ivm milieu/emissie eisen. Hij is net zo "conservatief" geprogrammeerd als de schakel indicator van de handbak. En dat gaat wat ten koste van de drivability

Dat is me duidelijk. Het gaat mij meer om de schakeldruk die bijvoorbeeld TVS aanpast en zoals bij @ertromp de slip van de koppeling blijkbaar tot het minimum is gereduceerd gezien het feit dat er geen slijtage meer optreed

Ik denk dat we beter een lijstje kunnen maken van betrouwbare aandrijflijnen. dan zijn we sneller klaar
 
Laatst bewerkt:

Thokozanoah

Forumguru
De problemen die eerder worden genoemd omtrent de 1.8TSI.........ik heb probleemloos met een O2 1.8TSI DSG bj. 2009 gereden, geen druppel olie verbruikte de auto, de DSG schakelde perfect en benzine verbruik...met gemak tussen de 1 op 14/16 afhankelijk van korte cq lange ritten. Een geweldige auto!
De opvolger van de RS wordt een SuperB, hoogstwaarschijnlijk met dezelfde combi, durf ik wel aan......
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het punt is dat wij niet in staat zijn iets omtrent die betrouwbaarheid vast te stellen. Wanneer het uitgangspunt het aantal problemen aangetroffen op fora is, dien je te beseffen hoe dat dit een volkomen vertekend beeld geeft. Indien eea gerelateerd wordt aan het totaal aantal rondrijdende dsg's, dan zal de proportie problemen n.a.w zeer gering blijken te zijn
 

EdK

Forumguru
Tsja rij al 4 jaren probleemloos met een 1,4 TSI met een handbak met wel 6 schakelpunten in zijn voor uit.
En er is ook genoeg te vinden in negatieve zin over de 1,4 TSI.

Maar punt is van forums dat hier in algemeen alleen de problemen worden geventileerd.
Want als mensen problemen hebben met bv de wagen dan gaan ze zoeken op interpret naar lotgenoten en indien gevonden kunnen ze ook hun gal spuien.
Maar alle tevreden rijders die geen problemen hebben die hoor je niet zo vlug op een forum oid , want die genieten rijdend van hun bolide...

Maw in jou geval van je DSG uitlatingen, zal zeker niet ontkennen dat die er niet waren (zijn ) maar op de aantallen die er al geproduceerd zijn de afgelopen jaren , vallen de probleem gevallen zeker wel mee.
En ben je een persoon die zo'n probleem geval heeft dan is dat zeker niet leuk....maar als het derhalve dan door dealer en importeur goed opgepakt word en dus goed gerepareerd dan is er mijn inziens verder niets aan de hand meer.

En dat is / was ook met de 1,2 TSI , het heeft even geduurd bij de importeur voor ze erkende dat er fouten waren gemaakt maar uiteindelijk is het in grote lijnen goed opgepakt door de dealers en de importeur.
 

Noord26

Forumguru
Natuurlijk is een handbak minder gecompliceerd als een DSG. De faalkans zal op een DSG zeker hoger hoger zijn dan op een handbak. Kosten is afhankelijk van de storing natuurlijk. Gaat het om een in- uitgaande toerentalsensor of de mechatronic of een stekkerverbinding die slecht is of een koppelingsset.

Maar het genot dat zo'n DSG geeft is niet te evenaren met een handbak (althans voor mij :D)

Genot, gemak- het ligt dicht bij elkaar. Het voldoet altijd in de praktijk; een DSG. maar voor beleving gaat er niets boven een handbak waarbij je kunt spelen met de koppeling.
 
zo!!! een leuke discussie over de handbak en dsg. De skoda met dsg is inmiddels al verkocht door een persoon die het blijkbaar wel aandurfde om hem te kopen. 1.4 tsi vanaf bouwjaar 2011 zijn erg schaars op de 2de hands markt daar ging persoonlijk ook mijn voorkeur naar uit maar als er niet is moet je ook met minder genoegen nemen. Qua automaat of schakel is persoonlijke voorkeur en hebben beide zowel + als - punten.

Een ding is zeker dat ik een auto wil hebben waar de historie bekend van is en waar ik minimaal een jaar garantie bij krijg.
http://www.autowereld.nl/skoda/octavia-combi/1-2-tsi-dsg-elegance-business-10999089/details.html

ik hou jullie op de hoogte maar ga het niet meer redden voor 2015.
 

Cordoba

Forumguru
Ik wil nog even terugkomen op het eerder aangehaalde downsizen. Ik verwacht als je naar de cijfers gaat kijken, dat downsizen behoorlijk wat goedkoper is, dan met de ouderwetse grote motoren blijven rijden, en dat denk ik om de volgende redenen:
- kleinere motoren verbruiken minder brandstof, dus daar heb je de eerste besparing te pakken
- kleinere motoren wegen minder, dus dat betekent minder wegenbelasting als eerste
- door het kleinere gewicht van de motor, kunnen ook veel andere componenten kleiner/lichter uitgevoerd worden, denk aan startmotor, dynamo, accu, koelsysteem, motorophanging, voorwielophanging, brandstoftank, en als gevolg van dat alles ook smallere banden en kleinere remmen.
- kleinere motoren komen sneller op temperatuur, dus ook daar een besparing (minder lang extra brandstofverbruik na koude start)
- doordat de auto's milieuvriendelijker zijn, ook lagere heffingen/belastingen bij de invoer.

Als je alle bovenstaande punten op een rijtje zet, en die winstpunten/besparing voor 200.000 km optelt, en die naast eventuele extra onderhoudskosten legt, zou het mij niet verbazen als het ouderwetse grote blok echt veel duurder uitkomt.
 
Bovenaan Onderaan