Advies

Schippersss

Forumguru
Wat betreft de 1.8tsi. De probleem verhalen lees idd op internet, zijn ook ontzettend veel verkocht. Maar zowel ik als een kennis, die hem niet gechipt heeft, hebben geen olie verbruik. En zoals ik hierboven lees ben ik niet de enige. Zou zo weer een 1.8tsi kopen van 2009 tot 2011. De 1.4tsi is net zo goed/slecht zo als je het wilt zien.
 

Octavia32

Forumguru
Downsizen.... Nee laat maar voor mij toch echt wel een beetje meer gevoel dat er nog wat gebeurd in de auto. Ook ik wil graag brandstof besparen maar niet ten koste van alles. Ik denk dat als skoda plugin hybrides zou maken dat deze besparende mensen dit soort auto's zou kopen.

Ik zou het nog veel leuker vinden als er nog wat grotere motoren bij zou komen bijv 3.0 tfsi van Audi voor de superb en bijv 2.5 tfsi van de Rs3 voor de Octavia

Hoe dan ook ieder zijn keus, maar een echte petrol head kijkt niet alleen maar naar goedkoop rijden.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Over gevoelskwesties valt niet te discussiëren. Net zoiets als dat men liever een papieren dan een digitaal boek leest
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja dan heeft het nog een evt therapeutische waarde. Maar als het gaat om grote of kleine motoren, papieren of elektronische boeken, vrouwen met dikke of minder dikke billen, over persoonlijke voorkeuren dus, dan is het aloude adagium over smaak en twisten van toepassing ;)
 

CDK

Forumguru
downsize is trend inderdaad en het heeft voordelen, maar alleen als je zelf de intentie hebt om ook daadwerkelijk zuinig te rijden! vervuilingskans is groot bij opvolgen schakeladviezen, met de sleurhut naar zuid frankrijk is steeds minder een optie als gevolg van deze trend, alles lichter voor het milieu is leuk als je lid van greenpeace bent maar als auto en kampeerliefhebber is het een gruwel. Beetje cru gezegd, maar het bevat wel een minder leuke waarheid helaas.
Edit: als je sportief rijd met een downsized motor in een O3 bijvoorbeeld, dan schiet het verbruik echt enorm omhoog!!!
 

Cordoba

Forumguru
@Corné de Kluijver Het is maar net op welke termijn je kijkt: 80 jaar terug was een 3 liter blok toch echt een klein blokje, downsizen is dus niet alleen iets van de laatste 20 jaar, maar is iets dat steeds met stappen gebeurt. Bijvoorbeeld de introductie van turbo's voor de meeste auto's, heeft ook weer zo'n stap naar beneden veroorzaakt, en zo zijn er meer (technische) stappen aan te wijzen, niet alleen op motorgebied, maar ook in de vormgeving (aerodynamica) beter door te rekenen sterkte, beter motormanagement (carburatie -> mechanisch geregelde injectie -> elektronische injectie) enz.
 

Canon-Eye

Forumguru
Hoef je niet eens een Skoda voor te kopen - een vraag stellen op het forum is al voldoende. Allemaal service! :maakmegek:
 

Noord26

Forumguru
Het zijn algemene adviezen die je moet volgen. Niet Skoda afhankelijk:

- Duik in het verleden van de auto. Onderhoudsboekjes, adressen?
- Beoordeel de staat van de auto met iemand die kennis heeft van auto's of laat een aankoopkeuring doen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ach, tussen de regels door staan best wel wat adviezen, maar die zijn inderdaad redelijk ondergesneeuwd.

Je vraagt letterlijk in je eerste post "verkiezen jullie de kostbare dsg boven de handbak", dat is concreet, maar wel een vraag waarop je ongetwijfeld beide antwoorden zult krijgen. Persoonlijk zou ik voor de handbak gaan, vanwege de directe kosten (aanschaf), en tevens de mogelijke kosten bij problemen. Ik heb het idee dat de handbak zowiezo betrouwbaarder is, en dat mocht er toch iets stuk gaan, de reparatiekosten bij DSG al snel hoog kunnen oplopen, iets wat ik als priverijder liever niet heb. Overigens ken ik geen statistieken, dus of mijn gevoel terecht is weet ik eerlijk gezegd niet. Maar ik zie handmatig schakelen niet als een nadeel, dat schakelen kost niet echt moeite. Maar, DSG bakken hebben hier ook wel veel fans, zeker als zo'n bak door de DSG-dokter wat is getuned. Kortom, volg je eigen gevoel wat die bak betreft.

Ook wat betreft die motor, ergens in dit draadje wordt gemeld dat de 1.2 benzinemotor te weinig is voor deze auto, dat vinden sommigen, maar er zijn ook voldoende mensen op het forum die het een prima motor vinden voor een Octavia. Je leest regelmatig dat mensen sceptisch zijn, en na een proefrit toch overtuigd zijn dat het voldoende is. Dus ook hier, maak een proefrit, en volg je gevoel.

Die handgeschakelde auto is een EBL, met Columbus, ik weet niet hoe het tegenwoordig zit, maar dat ding was in het verleden nogal diefstalgevoelig, er zijn ook hier op het forum voldoende mensen waarbij er zo'n ding uit de auto ontvreemd is, met alle schade die daarbij hoort, hou daar ook rekening mee bij je beslissing.

En verder, uiteraard wat @Noord26 hierboven zegt :)
 
Bovenaan Onderaan