Ach, tussen de regels door staan best wel wat adviezen, maar die zijn inderdaad redelijk ondergesneeuwd.
Je vraagt letterlijk in je eerste post "verkiezen jullie de kostbare dsg boven de handbak", dat is concreet, maar wel een vraag waarop je ongetwijfeld beide antwoorden zult krijgen. Persoonlijk zou ik voor de handbak gaan, vanwege de directe kosten (aanschaf), en tevens de mogelijke kosten bij problemen. Ik heb het idee dat de handbak zowiezo betrouwbaarder is, en dat mocht er toch iets stuk gaan, de reparatiekosten bij DSG al snel hoog kunnen oplopen, iets wat ik als priverijder liever niet heb. Overigens ken ik geen statistieken, dus of mijn gevoel terecht is weet ik eerlijk gezegd niet. Maar ik zie handmatig schakelen niet als een nadeel, dat schakelen kost niet echt moeite. Maar, DSG bakken hebben hier ook wel veel fans, zeker als zo'n bak door de DSG-dokter wat is getuned. Kortom, volg je eigen gevoel wat die bak betreft.
Ook wat betreft die motor, ergens in dit draadje wordt gemeld dat de 1.2 benzinemotor te weinig is voor deze auto, dat vinden sommigen, maar er zijn ook voldoende mensen op het forum die het een prima motor vinden voor een Octavia. Je leest regelmatig dat mensen sceptisch zijn, en na een proefrit toch overtuigd zijn dat het voldoende is. Dus ook hier, maak een proefrit, en volg je gevoel.
Die handgeschakelde auto is een EBL, met Columbus, ik weet niet hoe het tegenwoordig zit, maar dat ding was in het verleden nogal diefstalgevoelig, er zijn ook hier op het forum voldoende mensen waarbij er zo'n ding uit de auto ontvreemd is, met alle schade die daarbij hoort, hou daar ook rekening mee bij je beslissing.
En verder, uiteraard wat
@Noord26 hierboven zegt