Afneembare trekhaak

hemi24

Forumguru
Ehhh thuis wel nog getest of alle verlichting het doet met aangehaakte caravan of fietsendrager ?
Zo lullig als je daar weer voor terug moet....:pieker::pardon:

... en er dan nog weer later achter te komen dat de parkeersensoren niet automatisch uitschakelen!!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tijl

brepus13

Forumguru
De gebeurt bijbel meeste aftermarket sets niet bij Skoda. Mijn brink kabelset in ieder geval niet. Ook de Octavia van een collega schakelt niet uit, hij heeft het laten installeren. Er zit bij mijn kabelset ook een duidelijke instructie dat hij NIET aangemeld moet worden via vcds. Bij mijn bmw schakelde de pdc wel uit....
 

brepus13

Forumguru
Ik denk dat alleen originele Skoda trekhaken met dito kabelset deze functie hebben na aanmelden. Andere voertuig specifieke kabelsets kunnen dit wellicht niet bij VAG?

Hoe dan ook, ik kan er mee leven dat hij niet automatisch uitschakelt. Scheelde 500€ en voor die paar keer trekhaak gebruik druk ik wel op de knop voor uitschakelen :rockon:
 

Cordoba

Forumguru
Bij mijn Fabia III is het trekhaakstaal van het merk Brink omdat de versie van Pon in backorder stond. Gelukkig is de kabelboom wel OEM (die lag er nog op voorraad), en merk ik dus geen verschil met volledig OEM.

Ik weet wel dat in de beginperiode van de trekhaakaansluitingen waarbij de PDC-achter uitgeschakeld wordt bij inpluggen op het trekhaakstopcontact, en dat ook de lampcontrole de aanhanger/fietsendrager er bij pakt (ook extra lampje zichtbaar in dash bij richting aangeven) dit vaak fout ging, ook bij dealers of trekhaakspecialisten. De trekhaak werd toen vaak maar op 1 plek aangemeld, terwijl ie op 2-3 plaatsen in het menu aangemeld moest worden. Ik vraag me ook af of die goedkope trekhaakaansluiting wel wettelijk goedgekeurd is (omdat bijv. het mistachterlicht op de auto uitgeschakeld moet worden, en in plaats daarvan moet het mistlicht op de aanhanger/caravan/fietsdrager gaan branden.
 

hemi24

Forumguru
De gebeurt bijbel meeste aftermarket sets niet bij Skoda. Mijn brink kabelset in ieder geval niet.

Als je niet weet wat je moet bestellen, kan dat het resultaat zijn inderdaad...
Correct aanmelden/inleren wil ook wel eens helpen.
En waar je die nonsens van 500 euro vandaan haalt is me een raadsel..!?!
 

brepus13

Forumguru
Ook de voertuig specifieke kabels van andere merken ( geen idee waarom deze per definitie goedkoop moeten worden genoemd?) schakelen gewoon een mistachterlicht uit en zijn aangesloten op het Canbus systeem en je krijgt dus ook foutmelding op verlichting mee....

Iets wat anders is hoeft niet altijd perse slecht te zijn.... maar goed ieder zijn ding!
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat alleen originele Skoda trekhaken met dito kabelset deze functie hebben na aanmelden. Andere voertuig specifieke kabelsets kunnen dit wellicht niet bij VAG?

Hoe dan ook, ik kan er mee leven dat hij niet automatisch uitschakelt. Scheelde 500€ en voor die paar keer trekhaak gebruik druk ik wel op de knop voor uitschakelen :rockon:

Ook de voertuig specifieke kabels van andere merken ( geen idee waarom deze per definitie goedkoop moeten worden genoemd?) schakelen gewoon een mistachterlicht uit en zijn aangesloten op het Canbus systeem en je krijgt dus ook foutmelding op verlichting mee....

Iets wat anders is hoeft niet altijd perse slecht te zijn.... maar goed ieder zijn ding!

Complete trekhaak + kabelboom + inbouw/aanmelden, kost afhankelijk van de dealer rond de 650 euro, als je daar 500€ op weet te besparen dus zeg maar grofweg 75% goedkoper, dan lijkt mij dat toch wel goedkoop. Het was ook je eigen conclusie dat andere merken kabelboom/module dat niet zouden kunnen, ik weet in elk geval van een paar jaar terug genoeg voorbeelden waarbij dit bij andere merken kabelboom, dit gewoon identiek werkte aan OEM. Ik heb niets 'slecht' genoemd, maar ik kreeg de indruk uit je posts, dat al die extra functies - waarvan sommige wettelijk verplicht - in jouw geval niet werkten, en daarom aangegeven dat ik mijn twijfels had over de wettelijke goedkeuring daarvan.
 

brepus13

Forumguru
De offerte die ik kreeg van de dealer was ruim over de 700€
Ik kreeg nog wat korting op de bestelde onderdelen waardoor het verschil ong 500€ was. Verschil was voor mij groot genoeg om niet voor oem te gaan.

Ik heb trouwens niet eens gekeken naar een oem kabelset omdat ik prima ervaringen heb met voertuigspeficifieke kabelsets van andere merken.

Laten we vooral deze discussie maar stoppen, ik weet dat er andere mogelijkheden zijn en ben tevreden met mijn oplossing.
 
Ehhh thuis wel nog getest of alle verlichting het doet met aangehaakte caravan of fietsendrager ?
Zo lullig als je daar weer voor terug moet....:pieker::pardon:

Ha goeie! Even getest met de fietsendrager, verlichting werkt goed, alleen wordt PDC dus niet uitgeschakeld. Ik heb hier nog specifiek om gevraagd bij aflevering of hij ingeleerd was, of PDC uit ging ... :( ‘Ja hoor, is allemaal geregeld’.

Sjongejonge .. nou maandag gaat ie heen .. het zal mij benieuwen!
 

hemi24

Forumguru
... en dan denk je alles gehad te hebben, ga je op vakantie en kom je er dan nog een keer achter dat ze geen constante en geschakelde plus hebben gemonteerd.
Vriesvak van de caravan alsnog ontdooid...


De offerte die ik kreeg van de dealer was ruim over de 700€
Ik kreeg nog wat korting op de bestelde onderdelen waardoor het verschil ong 500€ was. Verschil was voor mij groot genoeg om niet voor oem te gaan.

"OEM" van de dealer is vaak een haak van Bosal of Brink, gecombineerd met een e-set van ECS Electronics, voorzien van wat merklogo's...
Materiaal is ongeveer maar 1/3 van de totale prijs voor een achteraf trekhaakmontage.
 
Laatst bewerkt:

Arjann

Forumguru
Ha goeie! Even getest met de fietsendrager, verlichting werkt goed, alleen wordt PDC dus niet uitgeschakeld.

Daarom word bij een dealer een trekhaak altijd online ingeleerd, zodat álle regelapparaten (en dat zijn er bij sommige auto's nogal wat) op de juiste manier gecodeerd zijn. Maar het zal bij jouw ook vast wel goed komen :thumbsup:
 

Michelv.

Forumguru
Nou, bij menig dealer kunnen ze de trekhaak ook niet goed coderen, staan menig verhaaltjes daarover op het forum.
 

Antera

Donateur
Leuk topic. Als eerste mijn mening en ervaring over trekhaken achteraf. De trekhaak zelf is van nagenoeg elk merk prima en doen wat ze moeten doen. De dealer monteert dezelfde trekhaken en ja het ene merk ziet er net wat mooier uit dan de andere of staat er net wat anders onder. Zelf voorliefde voor Bosal en brink. De kabelsets van ECS vind ik zelf de beste zijn altijd compleet en duidelijk en ook de regelmodule zijn super. Deze coderen vaak zelfs de auto zelf om na aansluiten en de spanning er weer op zetten. Wel even checken want TSC word namelijk nooit geactiveerd door geen enkele module en soms ook de camera niet indien nodig.

Omtrent het uitschakelen van de PDC achter heeft te maken met het feit dat de auto moet herkennen wanneer er een aanhanger aan gekoppeld zit. Dit word aangestuurd door de Trekhaak module en zou normaal gezien altijd gezien moeten worden. De hele goedkope modules willen wel niet altijd een signaal naar de auto geven dat deze erachter hangt maar komt zelden voor. Wel moet dan ook de PDC gecodeerd zijn zodat deze weet wat die moet doen.

Nogmaals coderen is wel belangrijk en moet altijd gecontroleerd worden.

Mocht je meer info willen of een trekhaak laten inbouwen dan kan je me altijd contacten.

Deze gisteren nog gemonteerd door de klant zelf aangeschaft:

37978406_2021265044610480_8736311655882817536_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
And the story continues ...

Vrijdag de Rapid weer opgehaald bij de garage.
Op het eerste oog lijkt het netjes. Voldoende afstand nu. Ze hadden inderdaad per abuis een afneembare voor een Hatchback gemonteerd ipv een Spaceback. Ze hebben er aardig wat werk van gehad (eigen schuld), want de kabelboom moest ook opnieuw gelegd worden omdat PDC bij die oude kabelboom niet uitschakelde.

Nou komt het ... Echter zat bij de 1e afneembare trekhaak een mooie wegklapbare stroomaansluiting, hier hebben ze ook de nodige bumperinsnede voor gemaakt. Super strak. :thumbsup:

Maar bij de nieuwe afneembare trekhaak zit nu helaas een vaste (dus niet wegklapbare) stroomaansluiting. Wat; wanneer de trekhaak gedemonteerd is, wel echt afbreuk doet aan het aanzicht. Tevens is op de foto ook te zien dat de bumperinsnede die is gemaakt voor de oude situatie nu overbodig is, wat óók zichtbaar is als je ver genoeg achter de auto staat te kijken. :(

Iemand een idee wat de reden kan zijn dat de het nu geen wegklapbare stroomaansluiting meer is?! De ruimte is er tenslotte en de insede helaas ook.

Krijg zo langzamerhand wel een beetje een punthoofd. :sterretjes:
 

Bijlagen

  • A1B6BD59-744D-4BFB-BA4D-8B9A4AD0E684.jpeg
    A1B6BD59-744D-4BFB-BA4D-8B9A4AD0E684.jpeg
    345 KB · Weergaven: 188
  • 34EF1032-2A9A-428E-A23D-E3D9525DD181.jpeg
    34EF1032-2A9A-428E-A23D-E3D9525DD181.jpeg
    220,2 KB · Weergaven: 203
  • 486377B9-FA58-4D1C-B700-BBD89BA55ADF.jpeg
    486377B9-FA58-4D1C-B700-BBD89BA55ADF.jpeg
    187,9 KB · Weergaven: 158
Bovenaan Onderaan