Het valt mij ook op dat op internet verschillende sites gerenomeerde trekhaken aanbieden van 75 of 80 kg kogeldruk voor de Fabia 3 Combi vanaf 2014 (niet ervóór). MAAR... het gelijkvormigheidsattest vermeldt wel degelijk 50 kg maximale kogeldruk.
2 e-bikes + drager gaan daar dus wettelijk niet op met hun 68 kg!!!
Bovendien vermeldt het instructieboekje dat de last slechts op maximaal 30 cm achter de kogel mag drukken, Waarschijnlijk wordt hier het zwaartepunt bedoeld. Op mijn Thule drager ligt het zwaartepunt op ongeveer 25 cm, dus dat zou wel goed zitten, ware het niet dat het totale gewicht, zoals gezegd, veel te hoog ligt. De trekhaak zou het dus wel kunnen, maar het koetswerk is er niet op voorzien.
Zelfs een trekhaak met een toegelaten kogeldruk van 50 kg kan dat aan (zal niet afbreken), maar de autoconstructeur vindt het niet in orde.
Ingeval van een ongeval zou bovendien de verzekering zich tegen de bestuurder kunnen keren. Controle door de overheid vrees ik nog niet zo erg. In geen jaaaaaren nog een controle gezien. (Vlaanderen)
Op grond van al het bovenstaande heb ik een geplande aankoop van de nieuwe Fabia Combi 3 moeten omturnen naar een Octavia!! Ook de Rapid mag het niet hebben. Ik vind het niet kunnen dat de verschillende aanbieders daar geen melding van maken! Dat wil dus zeggen dat ik de prijs van mijn 2 dure e-bikes (Flyer) nog eens moeten bijtellen heb op de prijs van de wagen. Snik, snik. Maar het feit zelf van met de Octavia te kunnen rijden maakt veel goed...
Wat die hulpveren betreft: ik weet niet waar die zitten, maar de ophanging van de auto wijzigen mag niet omwille van de verdeler voor de remdruk. De remdruk wordt verdeeld tussen vóór- en achterremmen op grond van de stand van de achterwielen. Als dus de belasting van de achterwielen groter is, zakt de wagen dieper en gaat er meer remdruk naar de achterremmen. Als je die doorbuiging compenseert met hulpveren, gaat de auto ten onrechte denken dat hij achteraan minder zwaar belast is en wordt de remdruk op de achterwielen te klein, met onstabliliteit tot gevolg. Ik had vroeger zulke hulpveren op een omgebouwde Voyager met 2 zware gasflessen. Dat heeft nooit goed gewerkt, buiten het feit dat de Chrysler op zich een rotbak was.