afwijking BC / NAVI icm kilometerteller

@Ron467
"
Het gemiddeld verbruik (over de dagteller), geheugen 1, is geen goed vergelijk (tenzij je de tank in een stuk leeg rijd), want als je tussendoor x tijd niet rijd, gaat die "meting" weer opnieuw beginnen.... (bij mij tenminste, nog na te zoeken in het boek der boeken).
"

Over hoeveel tijd spreek je dan?
In principe mag dit toch niet uitmaken zolang je accu het doet?
Ik vind dit heel raar!
 

Rosinfield

† In Memoriam
je kunt het beste die van nr 2 gebruiken en bij de tankbeurt het gem. verbruik resetten. Dan kun je als je de volgende x gaat tanken het verbruik volgens de BC vergelijken met wat je zelf of SM meet
 

Multi1100

Actief lid
@Ron467
"
Het gemiddeld verbruik (over de dagteller), geheugen 1, is geen goed vergelijk (tenzij je de tank in een stuk leeg rijd), want als je tussendoor x tijd niet rijd, gaat die "meting" weer opnieuw beginnen.... (bij mij tenminste, nog na te zoeken in het boek der boeken).
"

Over hoeveel tijd spreek je dan?
In principe mag dit toch niet uitmaken zolang je accu het doet?
Ik vind dit heel raar!

Zo raar is het niet...rit 1 houdt de gegevens vast van de rit van die dag en rit 2 totdat je hem reset..kan dus per tankbeurt zijn, net wat je zelf wilt. Rit 1 is handig voor mensen die om wat voor reden dan ook een ritadministratie bij moeten houden, bijv. voor belasting technische redenen.
Total odo wordt natuurlijk ook getoond...

Heeft dus niets met de accu te maken...
 

Ron467

Actief lid
Ik meen ergens in de Yeti draadjes gelezen te hebben dat die een extra geheugen heeft, maar hier zitten we bij de Fabia2.,,:winkie:

Ik heb het opgezocht voor jullie pagina, 20 instructieboekje:
:koffie:
De gegevens van het ritgeheugen (geheugen 1) worden weergegeven als op de display
een 1 verschijnt. Als er een 2 verschijnt worden de gegevens van het reisgeheugen
(geheugen 2) weergegeven. Het schakelen tussen de geheugens wordt uitgevoerd met behulp van toets afb. 19 aan de ruitenwisserhendel.
Ritgeheugen (geheugen 1)
Het ritgeheugen verzamelt de rij-informatie vanaf het inschakelen tot aan het uitschakelen

van het contact. Als de rit binnen 2 uur na het uitschakelen van het contact

wordt voortgezet worden de er dan nog bijkomende waarden meegenomen in de
berekening van de actuele rij-informatie. Bij een onderbreking van de rit met

meer dan 2 uur wordt het geheugen automatisch gewist.

Reisgeheugen (geheugen 2)
Een reisgheugen verzamelt de rijgegvens van en willekeurig aantal individuele ritten

tot in totaal 19 uur en 59 minuten of 1 reistraject van 1.999 km resp., bij wagens die
uitgerust zijn met een informatiedisplay* 99 uur en 59 minuten of en reistraject van
9.999 km. Als een van de genoemde waarden wordt overschreden, wordt het
geheugen gewist en start de berekening opnieuw.
Het reisgeheugen wordt, in tegenstelling tot het ritgeheugen, niet na een onderbreking
van meer dan 2 uur gewist.
Aanwijzing

Als de autoaccu wordt losgekoppeld, worden alle waarden in het geheugen gewist 1 + 2

En dat heeft dus z´n weerslag op het gemiddeld gebruik voor ritgeheugen, let maar eens op:
na meer dan 2 uur stilstand begin je weer eerst met streepjes en dan een heel onzuinig gemiddelde (wat al snel beter wordt!).
Maxidot bezitters houden 5 keer zo lang het totaal gemiddelde vast,
dus als je het echt wilt bijhouden voor 1.999 km resp. 9.999 km even noteren :uitlachen:
En voor de vol-Ledigheid (ook zo een raar woord eigenlijk):


Op de display verschijnt het gemiddelde brandstofverbruik in l/100 km (of km/l) sinds het
geheugen voor de laatste keer is gewist (na 200 km dus of zelf resetten)


bladzijde 19, afb. 18. Met behulp van deze weergegeven gegevens kunt u uw rijgedrag aanpassen aan het gewenste verbruik.
Als u het gemiddelde brandstofverbruik voor een bepaalde periode wilt bepalen, moet

u het geheugen bij het begin van de nieuwe meetperiode met behulp van de toets
aan de ruitenwisserhandel

bladzijde 20, afb. 19 wissen. Na het wissen verschijnen
op de display gedurende de eerste 100 m streepjes.
Tijdens de rit wordt de weergegeven waarde elke 5 seconden geactualiseerd.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Denk dat wij er ten onrechte vanzelf vanuit gingen dat er bij de Fabia ook wel 2 geheugens zouden zijn, quod non klaarblijkelijk. Excuses voor de verwarring derhalve (ook namens de andere Yeti rijders).
 

CaseyBasey

Actief lid
Sorry Ron, ik snap niet waar je nu op wilt wijzen.

Vandaag heb ik weer eens getankt en deze keer een groot verschil tussen getankte liters/gereden km en wat de BC aangaf. BC = 6.30, SM = 6.82
Hypothese: BC wordt onnauwkeuriger naarmate er tussen twee tankbeurten meer korte ritten zijn gereden.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zou best eens kunnen en ik neem aan dat jij de waarde van trip 2 hebt aangehouden.
In elk geval lijkt het te kloppen met mijn ervaring dat de afwijking in gunstige zin van de BC in mijn geval stabiel is (0.3). Dit omdat ik praktisch altijd dezelfde lange ritten maak.
 

Ron467

Actief lid
Sorry Ron, ik snap niet waar je nu op wilt wijzen.

op mogelijk verwarring tussen de verschillende modellen (heb ik me ook wel eens schuldig aan gemaakt).

En nu dus weer:1884: zit net in het yeti boekje te neuzen en daar staat hetzelfde.....bij jullie op pagina 21
ook maar 2 geheugens. Sorry!

De gegevens van het ritgeheugen (geheugen 1) worden weergegeven als op de display


een
1 verschijnt. Als er een 2 verschijnt worden de gegevens van het reisgeheugen
(geheugen 2) weergegeven.

blijkbaar zijn er yeti rijders die ook regelmatig het 2e geheugen resetten en heb ik daaruit begrepen dat jullie 3 geheugens hadden.....niet dus.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja dat 2e geheugen (blijkbaar dus toch ook bij de Fabia aanwezig) kun je mooi gebruiken om het verbruik volgens de BC bij te houden, door het gem. verbruik bij het tanken op 0 te zetten en dan als je weer moet tanken zie je het verbruik volgens de bc. En zo voort en zo verder.
 

Ron467

Actief lid
Maar voor de duidelijkheid:

De dagteller houd (vanzelf) het aantal kilometers vast (totdat je ´m zelf reset), dus kan je wel het gemiddelde over die tank berekenen.

Als je ergens tussen de tankbeurten meer dan 2 uur gestopt bent, wordt (in geheugen 1) alleen het gemiddelde verbruik aangegeven over de laatste kilometers vanaf die stop totdat je kijkt (of gaat tanken).
Dus wordt alleen op erg lange ritten het gemiddelde verbruik over één tank aangegeven............

geheugen 2 dus over de aangegeven kilometers (max 1.999 of 9.999 km of totdat je ´m zelf reset).
 

Ron467

Actief lid
Ja dat 2e geheugen (blijkbaar dus toch ook bij de Fabia aanwezig) kun je mooi gebruiken om het verbruik volgens de BC bij te houden, door het gem. verbruik bij het tanken op 0 te zetten en dan als je weer moet tanken zie je het verbruik volgens de bc. En zo voort en zo verder.

kan ook :super:, maar dan ben je wel het gemiddelde verbruik over "sinds je ´m hebt" kwijt.
Wat je wilt dus.
 

CaseyBasey

Actief lid
Sorry Ron, ik snap nog steeds niet wat je nu wilt duidelijk maken. Zal wel aan mij liggen hoor.
Ik zie het zo:

Geheugen 1: gaat alleen over een rit. Of over meerdere ritten als er minder dan 2 uur pauze tussen zit. Gemiddeld brandstofverbruik over deze rit(ten) wordt weergegeven.

Geheugen 2: gaat over 2000 km of 20 uur. Ik reset het 2de geheugen bij elke tankbeurt zodat geheugen 2 wat zegt over het gemiddeld brandstofverbruik tussen tankbeurten.
Als je 'm niet wilt resetten omdat je geïnteresseerd bent in het gebruik sinds je de auto hebt, houdt dat lolletje toch op na 2000km.
Bovendien: hiervoor heb je toch ook SM? Ik zie ook in jouw handtekening precies wat je gebruik is sinds aanschaf.

** edit **
Je hebt meer dan 3000 km gereden, ook jouw 2de geheugen is al eens gereset....
 

Ron467

Actief lid
** edit **
Je hebt meer dan 3000 km gereden, ook jouw 2de geheugen is al eens gereset....

Nee, we kunnen veschillende meningen en gewoontes hebben maar: Met het maxidot (bij mij dus) gaat geheugen 2 tot 10.000 km (9.999).

ik geef het toe, jullie gebruik van de tellers is logischer, maar zal wel net zo iets zijn als met km/l of L/100 km ik ben eigenwijs:winkie:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Niet zozeer ons gebruik ervan, maar de tellers zelf verschillen blijkbaar. Die van ons gaan dus tot 2000 km of 20 uur. Ben blij toe, want dat is wel zo praktisch.
 
Hij gaat idd verder dan degene bij de Yeti, maar als je dat niet wilt kun je hem toch gewoon bij elke tankbeurt resetten....? In mijn ogen is het dus gewooon gelijk, enige voordeel bij de Fabia is dat je een gemiddelde van meerdere tankbeurten zou kunnen pakken.
 

Multi1100

Actief lid
Ik ben effe lost..of rit 2 nu bij 2000 of bij 9999 een autoreset doet, maakt toch niet uit? Rit 2 aanwijzing is gewoon niet bedoelt voor verbruik berekening/bijhouden over de hopenlijk langer durende levensduur van je auto. SM bijhouden of alle bonnetjes bewaren en de odo delen door het aantal liters op al je bonnetjes..of andersom natuurlijk :winkie:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Idd Favreleuba maar Ron wil die trip 2 blijkbaar, om voor mij niet duidelijke redenen, niet resetten voor die zijn max heeft bereikt.
 

Ron467

Actief lid
Niet willen is onzin, alleen nooit bij stilgestaan.

Verder ben ik het met Multistrada1100 eens; dagteller, hoeveel liters getankt en je weet het verbruik.

Langzaamaan zal ik al die functies en (overbodige) informatie minder gaan gebruiken want dan is de nieuwigheid eraf.
Ook maxidot zal binnenkort wel weer vast op het aantal nog te rijden kilometers blijven staan, afgewisseld met de olie temperatuur (voor als ik weer eens wil gassen) en alleen de dagteller wordt (zoals gewend) alleen bij de tankbeurt gereset.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maar wat bedoel je dan met "dagteller". Kan me voorstellen dat je steeds de totaal km-stand gebruikt en dan het verschil tussen de tankbeurten gebruikt. Maar toch niet trip1??
 
Bovenaan Onderaan