afwijking BC / NAVI icm kilometerteller

nomko

Nieuw lid
Afwijking snelheidsmeter

Hallo,

Ik bemerk al een hele tijd dat, als ik met navigatie rij, de snelheid op de snelheidsmeter niet overeenkomt met de snelheid die gegevens wordt op de navigatie. Ik heb een TomTom XL IQ Route. De afwijking bedraagt maar liefst 10km/u bij alle snelheden! Meer Skoda Fabia II rijders die dit ook bemerkt hebben?? Ben benieuwd.

erik2907

Actief lid
@Nomko
Dat kilometertellers afwijken is een vast staand feit maar soms zijn ook navigatie systemen "de weg" kwijt en dienen geijkt te worden. Het kan dus aan meerdere factoren liggen. Defensie navigatie wordt elk jaar geijkt!

nomko

Nieuw lid
@Nomko
Dat kilometertellers afwijken is een vast staand feit maar soms zijn ook navigatie systemen "de weg" kwijt en dienen geijkt te worden. Het kan dus aan meerdere factoren liggen. Defensie navigatie wordt elk jaar geijkt!

Nou, ik heb het ook hehad met de navigatie software van de MIo op een MIO pda P350. En heb op die PDA ook navigatiesoftware van Navigon erop gehad, hetzelfde verhaal.

En met mijn Blackberry Navi software ook hetzelfde, afwijking van 10 km/u

Dus 3 apparaten afzonderlijk van elkaar met diverse software pakketten..... Als jij me kan vertellen hoe ik mijn TomTom kan ijken :ahum:

Denk toch zelf dat de snelheidsmeter afwijkt ipv. die 3 apparaten. Dat snelheidsmeters afwijken klopt, maar dit valt binnen een range van 3% tot 5%, maar bij de skoda wijkt ie 10% af bij 100 km/u.

Rij ik 50 op de navi => 60 op de teller
Rij ik 80 op de navi => 90 op de teller
Rij ik 100 op de navi => 110 op de teller
Rij ik 120 op de navi => +/- 135 op de teller

Op de N44 achter Wassenaar is het max. 70 km/u. MEt 80 op de teller geen flits, geen bekeuring thuis, flinke afwijking op de teller van mijn Skoda Fabia.

Snoopy

Lid
Als je wel de juiste maat banden hebt (met de juiste afrolomtrek), zou ik dit even voorleggen aan de dealer.

JB fabia

Nieuw lid
Heb bij ook een kleine afwijking op de teller ongeveer 5km.
Heb TomTom one IQ route.Banden maat op de fabia sport 205/45/16.
Teller afwijking in de auto is heel normaal,meestal ongeveer 5km.

gr Jaap

Mark

Banned
Nou, ik heb het ook hehad met de navigatie software van de MIo op een MIO pda P350. En heb op die PDA ook navigatiesoftware van Navigon erop gehad, hetzelfde verhaal.

En met mijn Blackberry Navi software ook hetzelfde, afwijking van 10 km/u

Dus 3 apparaten afzonderlijk van elkaar met diverse software pakketten..... Als jij me kan vertellen hoe ik mijn TomTom kan ijken :ahum:

Denk toch zelf dat de snelheidsmeter afwijkt ipv. die 3 apparaten. Dat snelheidsmeters afwijken klopt, maar dit valt binnen een range van 3% tot 5%, maar bij de skoda wijkt ie 10% af bij 100 km/u.

Rij ik 50 op de navi => 60 op de teller
Rij ik 80 op de navi => 90 op de teller
Rij ik 100 op de navi => 110 op de teller
Rij ik 120 op de navi => +/- 135 op de teller

Op de N44 achter Wassenaar is het max. 70 km/u. MEt 80 op de teller geen flits, geen bekeuring thuis, flinke afwijking op de teller van mijn Skoda Fabia.
Ik kan je gerust vertellen dat er niet enkel een afwijking op de teller's van skoda zit, de afwijkingen die je opgeeft zijn krak dezelfde als bij mijn Dacia.

Snoopy

Lid
Een afwijking van 5km/uur is wel normaal maar 10km/uur lijkt mij toch teveel!
Bij mij GL is de afwijking bij verschillemde snelheden 3 tot 5 km.

Snoopy

Lid
Mee eens FredV, dat zou je hoogstens moeten gebruiken als je meteen na het tanken minstens 200km gaat rijden (zeker bij warm weer).

Hetzer

Forumguru
[moderatorbreak]De 2 draadjes over de afwijking op de BC en snelheidsmeter zijn samengevoegd [/moderatorbreak]

@FredV, je hebt gelijk, maar het was ook bedoeld als reactie op de opmerking van mijn voorganger.
Dat het niet aan te raden is staat buiten kijf, ik doe het zelf nooit want veiligheid gaat boven alles.

Bovenaan Onderaan