Airride of schroefset

Airride of schroefset


  • Totaal aantal stemmers
    20

peterrapid

Forumguru
Een volgende update die ik graag zou willen uitvoeren is een volledige verlaging, maar twijfel nog enorm tussen deze 2 systemen. Dus graag wat ideeen van jullie.

- Airride
- Schroefset

Welke zijn de voordelen van elk systeem ? Plaatsing ? Geluid ? Comfort ? Prijs ? Welke merken ? Betrouwbaarheid ?
 

micky

Forumguru
1 keer luchtvering gehad en dat is voor mij HET systeem (naast de hydropneumatische vering in mijn DS). voordeel makkelijk aan te passen op gewenste hoogte :)
 

Antera

Donateur
Luchtvering voordelen:

Zelf altijd je hoogte bepalen
alle drempels zijn te overzien
comfortabeler dan een schroefset
Bij spelen met de hoogte kan het wel zijn dat je banden sneller slijten wegens een onjuiste wieluitlijning

Luchtvering nadelen:

wegligging laat te wensen over en dus sportief weg gedrag is niet echt verstandig
Bij een lek of ander probleem ligt je auto plat en krijg je hem niet meer weg



Schroefset voordelen:

Zelf instelbaar op de door jouw gewenste hoogte
Bij kapotte demper of ander is rijden nog steeds mogelijk
Sportief weggedrag is bij schroefsets geen enkel probleem

Schroefset nadelen:

Drempels moeten genomen worden met gepaste snelheid
Even omhoog is er niet bij
Kans op vast zitten van de stelringen



Het is maar net wat je zelf wenst en waar woon je heb je veel drempels heb je moeite met omrijden of anders?
 

ertromp

Forumguru
Mooi lijstje van @Antera :thumbsup:

Toevoeging bij nadelen airride: je moet in de kofferbak het compressortje en het tankje kwijt wellicht in de ruimte voor het reservewiel.

Maar verschil in prijs? Ik verwacht dat airride een stuk duurder zal zijn
 

CDK

Forumguru
Een goede (nieuwe) airride set inclusief inbouw daar ben je al snel minimaal 7k voor kwijt, persoonlijk vind ik dat een enorme smak geld :bloos:
 

boontjeRS

Forumguru
Schroefset geraak je mee door de keuring en kun je perfekt afstellen naar jouw wensen, air-ride geen ervaring mee, geraakt niet gekeurd denk ik hier in Belgie, (weet het niet zeker).
 

Joske

Forumguru
Airride krijg je van zijn leven NIET gekeurd in België... en als ze je snappen (en dat kan evengoed de wijkagent zijn!) kan je alles afbouwen want je wagen wordt onmiddellijk afgekeurd om nog op de openbare weg te rijden.

Schroefset krijg je tenminste wél deftig gekeurd (indien gewenst) en is volgens mij ook goedkoper, lees meer betaalbaar dan air ;)
 

peterrapid

Forumguru
Sorry mannen was enkele daagjes Micky en allerlei prinsessen gaan bezoeken in Parijs. Heb nu zelf een lange rit gemaakt op wisselende kwaliteit van wegen en ik denk dat ik een schroefset wel aankan samen met de 20". Dus heb ook wat filmpje bekeken van air en bijna allen hobbelen bij lage snelheid en als je niet minimum met ieder wiel een aparte regeling hebt is weggedrag niet zoals het hoort. Dus schroefset It is maar nu dewelke ? Ik ging automatisch gaan voor KW maar ik lees nu vooral op Mercedes fora en tuning fora dat laatste generatie KW blijkbaar wat problemen zou hebben met dat grote velgen soms aanlopen aan de veer zelfs al is die velg geschikt voor die modellen, ook het vastzitten van de stelmoeren, alhoewel ieder merk daar last van heeft denk ik. Maar ik zie veel positief van bilstein en eibach ? @Antera jij hebt meeste ervaring in dit alles dus jouw mening hierover ? Bedankt voor de raad mannen.
 

CDK

Forumguru
@peterrapid, jouw opmerking over air klopt wel, ook daarvoor geld dat goedkoop duurkoop is. Wellicht dat het bij MB problemen geeft, maar ik ben er echt super over te spreken, zeer comfortabel en wat mij betreft een aanrader!! Ondanks de 20" en platte rubbertjes comfortabeler als de Fabia op enkel Eibach veren :jaja:
 

Tuner111

Forumguru
schroefset als ik van jou was dan :) kan je door de keurig krijgen en kost een heeeel pak minder duiten :)
 

peterrapid

Forumguru
Ja maar gaat mij vooral ook om rijkwaliteiten, nu met de eibach veren en 20" heb ik soms ook dat stuitergevoel wat ik niet had met de 18"en een schroefset werkt met een volledig ingesteld geheel, maar met air heb je wel een heel vette ride ... maar je doet wat afbreuk aan de wegligging als je met een betaalbaar systeem wil werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Antera

Donateur
Er is sinds kort volgens mij een Airride set met GOCA dacht ik ergens gezien te hebben maar kan het niet meer terug vinden.

Als je wilt verlagen met een schroefset moet je zelf kijken wat haalbaar is voor je. Wil je het goed doen ik KW met evenetueel een HLS kit een super optie. Kost wel zon +/- 5000 rondom.

Een goede arride set kost over het algemeen zon 2000 a 3000 euro.

Mijn voorkeur is en blijft dan een schroefset. En ja de ringen kunnen vast gaan zitten bij elke merk. Daar zit dan ook geen garantie op en de garantie dat ze niet vast gaan zitten is er helaas ook niet.
 

Miez1

Forumguru
Ik ben redelijk bevooroordeeld en kan me goed vinden in Antera's opsomming van de voor- en nadelen van beide systemen. Ik krijg gewoon geen gevoel bij air systemen, het doel om te kiezen voor air is m.i. anders dan het doel voor schroef (nogmaals, ik weet niet of air verkocht wordt als een performance onderstel). Anders gesteld, als je hart sneller gaat kloppen als je een stuur vast hebt, heb je volgens mij meer aan een schroefset. Gaat je hart sneller kloppen als je ernaast staat en je middendemper raakt de straat, dan zou ik voor air gaan. Voor beide is iets te zeggen, ik hou van sturen (ja, ook in de 1600D :D), een mooie stance en zekerheden, daarom heb ik voor een schroefset gekozen.

Doemscenario, maar wat gebeurd er als het boeltje lek gaat en je met 130 op de linkerbaan zit?:sterretjes:

Alles gute!

Miez
 

fiestaman

Forumguru
Ik heb altijd schroefset gereden, altijd tevreden van.

Air is gewoon makkelijk. Je geraakt overal zonder schuren. Dat is dan soms weer een nadeel bij een schroefset.
Moest air legaal zijn in BE zou ik daarvoor opteren, puur voor het gemak.
Maar dit is het niet, dus schroefset. Op men golf V variant Weitec gereden trouwens, nu is dit ST suspension.
Was geen stuiterbal op de weg. ideaal!
Op de ford fiesta KW variant 1, dit was een go-cart, been been hard.
 
Bovenaan Onderaan