Ik zou in Nederland kiezen uit drie scenario's:
1. Via Pon: dan krijg je de chip van Abt.
Voordeel: behoud van fabrieksgarantie, waar veel leasemaatschappijen en werkgevers op staan als je auto zakelijk is.
Nadelen: relatief duur (want die verzekering waaruit evt. schadeafhandelingen worden bekostigd, moet ergens van worden betaald), relatief weinig extra vermogen.
2. Via een tuning-vriendelijke Skoda-dealer. Er zijn een paar Skoda-dealers die ook andere chips dan die van Abt leveren, met behoud van garantie. Het verschil is dan dat de dealer borg staat voor de garantie en niet de importeur. Mijn dealer deed bijvoorbeeld Oettinger, maar is nu overgestapt op JD (de hierboven genoemde Jeroen Dik).
Voordelen: feitelijk behoud van garantie, voordeliger dan Abt.
3. Via Seat-dealer Van der Velden in Benthuizen. Zelfde scenario als bovenstaand (VDV neemt garantie over), maar dan met keuze uit SKN of JD.
Voordelen: dealer met specifieke tuning-kennis, legt geen eigen marge boven op de prijzen van JD, is NL-importeur van SKN, maar bijvoorbeeld ook van sportuitlatenfabrikant Milltek.
Nadeel: kan behoorlijk uit de buurt zijn voor je, want je moet er (bij voorkeur) ook in onderhoud.
Wat links:
www.jdengineering.nl (JD)
www.tuningparts.nl (VDV)
Ik zie dat je 1.8T uit bouwjaar 1999 is. Jammer, want dan heb je nog de K03-turbo en niet de hybride K03sport. De laatste heeft een groter tuningpotentieel. Maar goed, met de gewone K03 kun je zonder overige aanpassingen (grotere downpipe/uitlaatsectie, grotere intercooler, verhoogde benzinedruk etc.) ook nog naar maximaal 200 pk en 290 Nm.
Staat weer wel tegenover dat JD korting geeft op auto die ouder zijn dan drie jaar. Moet je wel langs bij hem in Lochem. Als je daar toch bent, zou je ook motortuning-op-maat (meer topvermogen of juist meer koppel bij lage toeren) kunnen laten doen in plaats van er een standaardprogramma in laten zetten.
Kies je voor VDV/JD: gewoon even bellen voor de mogelijkheden, want vooral Jeroen Dik is vrij traag in het beantwoorden van zijn mail...