Allerlei over Skoda Octavia l

Het is niet echt een Skoda probleem, maar de lak van de hedendaagse auto's is zo zacht, dat als je langs wat takken rijdt er krasjes in je lak krijgt. Zijn het gesnoeide takken kunnen de krasjes tamelijk diep zijn. Heeft iemand ervaring met al die wondermiddelen die de revue passeren. Je heb kleurwax, allerlei soorten stiften, etc. Wie kan mij helpen van deze vervelende, ontsierende krasjes uit mijn lak.
Ik hoor van jullie ??
Torance /forum/images/graemlins/confused.gif
 

Exciter

Administrator
Misschien is dit wel een tip.

Zoek eens in Google op: "teflon beschermlaag autolak"

Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar heb wel veel ervaring met Teflon voor andere doeleinden. En daar hoort wel metaal bescherming bij.

Dus je auto goed laten polijsten en dan een beschermlaag aanbrengen zal denk ik geen foute beslissing zijn.
 

jasper

Nieuw lid
Zou zeker NIET voor een tefloncoating kiezen,
mocht je een keer schade rijden, kan je de nieuwe laklaag wel vergeten!!!!
Deze hecht niet meer, en de teflon krijg je er niet meer af!
 
Wanneer je kiest voor een kleur met metaliek lak heb je al minder last van de krassen (en ook al komt er een kras in zie je die niet zo snel zitten).

Als je daarbij er voor zorgt dat je alleen naar een wasstraat gaat waar ze RUBBER borstels gebruiken ipv gewone kunststof borstels blijft je lak ook beter.
 
Nu ik een na aantal weken gewent ben aan mijn octavia, ben ik van plan om deze motorisch te tunen/ veranderen. Ik vind de auto een beetje te stil bij volgas geven, de turbo heb ik nog niet horen werken, en het mag een stuk feller wat mij betreft, wie heeft tips over tuners, ideeën over wat wel of niet verstandig is. Of over alles wat maar met tunen te maken heeft, alle informatie is van harte welkom. Ik ben namelijk nog niet thuis in de wereld van tunen, en wil me graag eerst een beetje voorbereiden.

alvast dank.
 

Hetzer

Forumguru
Ik zou het persoonlijk houden bij Oettinger (www.aalderenbanden.nl ) en Abt ( via Vw/Skoda dealer ) , kost misschien iets meer , maar dan heb je wel behoud van garantie e.d en motortuning die precies is afgestemt op de motor.....
 

Hetzer

Forumguru
Tevens moet je altijd gaan voor het duurdere "chippen" omdat je dan het gehele motormanagement oppept , inplaats van het bijvoorbeeld alleeen vervangen van de z.g.n Powerbox , hierbij plaats je een elektonische module tussen de originele computer .
Tuurlijk ga je dan ook sneller voor maar een paar euro's , maar wel met een paar zwarte rookpluimen uit je uitlaat en kans op een behoorlijk wat "fout" meldingen in je computer , waardoor je motorbeveiliging en controle signalen verstoord kunnen raken......

goedkoop is ......
 

Bijlagen

  • 829-abt_s4_motorO.jpg
    829-abt_s4_motorO.jpg
    50,9 KB · Weergaven: 74
Zo te lezen had ik beter mijn mond kunnen houden, dat van die Powerbox was mij namelijk niet bekend /forum/images/graemlins/confused.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Ik zou in Nederland kiezen uit drie scenario's:

1. Via Pon: dan krijg je de chip van Abt.

Voordeel: behoud van fabrieksgarantie, waar veel leasemaatschappijen en werkgevers op staan als je auto zakelijk is.

Nadelen: relatief duur (want die verzekering waaruit evt. schadeafhandelingen worden bekostigd, moet ergens van worden betaald), relatief weinig extra vermogen.

2. Via een tuning-vriendelijke Skoda-dealer. Er zijn een paar Skoda-dealers die ook andere chips dan die van Abt leveren, met behoud van garantie. Het verschil is dan dat de dealer borg staat voor de garantie en niet de importeur. Mijn dealer deed bijvoorbeeld Oettinger, maar is nu overgestapt op JD (de hierboven genoemde Jeroen Dik).

Voordelen: feitelijk behoud van garantie, voordeliger dan Abt.

3. Via Seat-dealer Van der Velden in Benthuizen. Zelfde scenario als bovenstaand (VDV neemt garantie over), maar dan met keuze uit SKN of JD.

Voordelen: dealer met specifieke tuning-kennis, legt geen eigen marge boven op de prijzen van JD, is NL-importeur van SKN, maar bijvoorbeeld ook van sportuitlatenfabrikant Milltek.

Nadeel: kan behoorlijk uit de buurt zijn voor je, want je moet er (bij voorkeur) ook in onderhoud.

Wat links:
www.jdengineering.nl (JD)
www.tuningparts.nl (VDV)

Ik zie dat je 1.8T uit bouwjaar 1999 is. Jammer, want dan heb je nog de K03-turbo en niet de hybride K03sport. De laatste heeft een groter tuningpotentieel. Maar goed, met de gewone K03 kun je zonder overige aanpassingen (grotere downpipe/uitlaatsectie, grotere intercooler, verhoogde benzinedruk etc.) ook nog naar maximaal 200 pk en 290 Nm.

Staat weer wel tegenover dat JD korting geeft op auto die ouder zijn dan drie jaar. Moet je wel langs bij hem in Lochem. Als je daar toch bent, zou je ook motortuning-op-maat (meer topvermogen of juist meer koppel bij lage toeren) kunnen laten doen in plaats van er een standaardprogramma in laten zetten.

Kies je voor VDV/JD: gewoon even bellen voor de mogelijkheden, want vooral Jeroen Dik is vrij traag in het beantwoorden van zijn mail...
 

Dutch4x4

Senior Member
O ja, de zwarte rookpluimen horen bij diesels, dus daar hoef je je met je 1.8T niet druk om te maken. Maar ik zou inderdaad wel wegblijven van de powerboxen. Een goede chiptuner past alle kenvelden aan en niet alleen de turbodruk. Dat laatste is een recipe for disaster.
 

higgy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
O ja, de zwarte rookpluimen horen bij diesels

[/ QUOTE ] /forum/images/graemlins/confused.gif
Kom eens achter mijn 110 pk HDi Citroen Xantia rijden als ik flink gasgeef: niks zwarte rookpluimen hoor...
 

blackczech

Actief lid
Tuning via OBD is zeker de beste oplosing voor een Diesel!!
Heb mijn Fabia RS laten tunen door Autotune Heinz en heb nu 175 PK in mijn ottoke !!Rijdt best wel lekker hoor me een koppel van 375Nm !!Grtzzzzz Patje
 
Bovenaan Onderaan