Allerlei over Skoda Octavia l

Dutch4x4

Senior Member
En tot slot nog mijn eerste ervaringen met de sportdempers van Koni die er sinds donderdag onder zitten.

Ik ben erg tevreden: op de middelste stand leveren ze een heerlijk compromis van stugheid en comfort.

Ik zou, als ik van voren af aan had mogen beginnen, nog steeds voor een schroefset van KW hebben gekozen (namelijk ook nog in hoogte verstelbaar), maar omdat ik de verlagingsveren al had, was dit een mooi alternatief.
 

ivanko

Nieuw lid
Kan iemand mij duidelijkheid geven welke soort benzine gebruikt moet worden in een 1.8T. Is dat 98 of 95. En nog een laatste vraag waarom hebben ze de productie van de 1.8T (150bhp) stopgezet bij introductie van het nieuwe model.THX
 

Hetzer

Forumguru
Nog een Skoda/Seat Dealer die de garantie overneemt is de volgende , /http://www.seat-sport.nl/Degroot/index3.htm
Ze zijn ook nog gespecialiseerd in OBD tuning voor VAG auto's........ /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/grin.gif

Ik zit er zelf ook aan te denken om OBD-tuning bij m'n eigen auto toe tepassen /forum/images/graemlins/wink.gif
 

Bijlagen

  • 2608-MVC-008F.jpg
    2608-MVC-008F.jpg
    58,1 KB · Weergaven: 25

Dutch4x4

Senior Member
Ongechipt 95 of 98 (mag je zelf weten, ECU regelt zelf bij), gechipt 98.

De 1.8T 20V is een relatief oude motor die de afgelopen jaren in tientallen gedaanten is gebruikt in Audi's, VW's, Seats en Skoda's. Net als de 2.0 8v kan hij niet meer voldoen aan de nieuwste Europese emissie-eisen en dus moest hij het veld ruimen. En het werd sowieso tijd voor iets heel nieuws en dat werd FSI. De 2.0 FSI heeft ook 150 pk, is veel moderner en zuiniger, dus ja, dan is de beslissing snel genomen.

Alleen jammer voor de tuners onder ons, want de 4x4 kon je altijd naar >200pk tunen, maar met de atmosferische FSI in de nieuwe 4x4 gaat dat natuurlijk niet...
 

Hetzer

Forumguru
Ik had Pon trouwens gevraagd hoe het met chip/obd tuning en het behoud van garantie zat ! Ik kreeg dit als antwoord :

Hartelijk dank voor uw e-mail van 22 mei jongstleden.

U kunt uw Skoda laten tunen MET BEHOUD van garantie. Voor meer informatie
hierover kunt u contact opnemen met uw Skoda-dealer.

Wij gaan ervan uit u hiermee voldoende geinformeerd te hebben en wensen u
nog vele veilige en plezierige kilometers toe.


Met vriendelijke groet,
PON MOBIEL B.V.

Customer Service
 

Dutch4x4

Senior Member
Klopt, zie #836 hierboven, dit is scenario 1: chip van Abt. Geen OBD en een behoorlijk tikkie duurder.

Kijk hier in de webshop van Abt Sportsline voor de mogelijkheden:

http://80.81.7.110/default.asp?ID=269&Par1=89&Shop=1

Maarre, Michael, chiptuning voor een SDI? Serieus? Hoeveel pk-winst denk je te gaan bereiken zonder turbo? Een atmosferische motor elektronisch tunen, de sop is helaas de kool niet waard...
 

Hetzer

Forumguru
@ DUTCH 4X4 ; Het aantal pk's is ook nihil , ik geloof 8 meer dan normaal , het koppel stijgt wel met 20 nm en dat schijnt volgens de experts ( o.a Dbm-engineering ) wel te merken zijn met name tijdens het rijden met een aanhanger e.d
En de auto word schijnbaar nog zuiniger...

Ik ben er trouwens nog niet uit of ik het ga doen , OBD-tuning moet toch zo'n 700 euri gaan kosten.....
En in normaal gebruik ga je de 8 pk's meer niet echt merken ,hij reageert alleen wat feller op het gaspedaal ,maar om het daar alleen voor te doen....

ik weet het nog niet !!!!!!!

/forum/images/graemlins/confused.gif /forum/images/graemlins/confused.gif /forum/images/graemlins/confused.gif /forum/images/graemlins/confused.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Hmm, ik weet 't niet hoor, Michael.

Ik wil je pret niet drukken, maar even los van het koppel, die 8 pk moet je ook nog eens give-or-take een zooi pk's nemen. Want je kunt toevallig weleens een motor hebben die standaard al meer pk's levert (bij VAG helemaal niet ongewoon), zodat de winst al helemaal verwaarloosbaar is. 700 euro vind ik dan wel erg veel. Voor hetzelfde geld krijgt iemand met een turbomotor er 30 tot 50 pk bij.

En je verspeelt gegarandeerd je garantie, want Pon heeft de SDI niet in zijn programma (Abt doet alleen turbomotoren), dus moet je het ergens anders laten doen. Okee, een goede obd-tuner laat geen sporen na, maar toch.

Kijk, als je nu een 1.4 TDI had gehad...
 

Hetzer

Forumguru
aha ach so , dat wist ik niet , ik dacht dat elke motor altijd het zelfde aantal pk's leverde...
Hoe zou je dat dan kunnen meten ?????
 

Dutch4x4

Senior Member
Er zitten altijd verschillen tussen motoren. Heeft te maken met fabricagemarges, maar ook met manier van inrijden.

Hoe dan ook, dat kun je meten op een rollenbank. Maar ook dat is een geijkt apparaat dat kan afwijken (soms zelfs flink) en de weersomstandigheden tijdens een rollenbanktest zijn ook weer van invloed op het vermogen (hoe warmer, des te lager het vermogen).

Maar met een rollenbank kun je wel het relatieve verschil tussen voor en na chiptuning meten. Dus eerst rollen met standaardauto, dan chip erin en dan nog een keer rollen. Dan weet je precies hoeveel je erbij hebt gekregen.

Zo zou iedere tuner het moeten doen die claimt een bepaald aantal pk's te verkopen...
 

mook

Nieuw lid
Op hoeveel km moet de distributieriem opnieuw vervangen worden. Ik heb mijn skoda pas (115000 km en is door de garage alsnog vervangen! ) Ik ben vroeger altijd eigenaar geweest van een vw-golf en daar was het 90 000 km voor de vervanging )
Weet iemand meer?
 

Octaaf

Forumguru
Ik wil graag een origineel (groen) skoda nav systeem in (laten) bouwen. ik zie op de verschillende martkplaatsen prijzen van 500 tot 1500 euro. en bij de dealer is het 'slechts' 2500 euro!!
iemand ervaring met dezelfde vraag "Wat is goed en wat is goekoop?"
ik hoor verschillende verhalen van 'uit een sloopauto gehaald' via 'ingebroken en eruitgehaald' tot nieuw te bestellen bij de fabrikant.

En weet iemand of elke wisselaar erop aangesloten kan worden, of alleen de VW/Skoda-modellen?
Alvast bedankt
 

ivanko

Nieuw lid
Ik ben wat huiverig voor een chip-tunning. Een vriend heeft zijn nieuwe bora tdi, standaard 115pk af-fabriek laten tunnen tot 143pk met behoud van garantie. Hij heeft de afgelopen 2 jaar een hoop ellende meegemaakt, een doorgebrande cilinderkop etc......... Mijn vraag nu kan een van jullie mij advies geven hoe dit soort problemen te vermijden. Als dat zou beteken afzien van tunnen so be it.
THX
 

Hetzer

Forumguru
Ik ben geen kenner , maar het lijkt mij dat de slijtage wel wat hoger is omdat er nu eenmaal zwaarder belast word.

Maar Ivanko ,kijk ook gerust verder in dit Forum ,want er staan al een aantal topics over dit onderwerp /forum/images/graemlins/laugh.gif
 
Bovenaan Onderaan