Allerlei over Skoda Octavia l

blackczech

Actief lid
19Elite-black-jack.jpg
 

blackczech

Actief lid
Re: den DJ\'s octaafje

Die velgjes zou je der beter afdoen en eens langkomen om nieuwe te bestellen!!! /forum/images/graemlins/grin.gif
Verkopen die handel man!!!!
 

denDJ

Nieuw lid
Re: den DJ\'s octaafje

maak voor mij is nen /forum/images/graemlins/cool.gifhele goeie /forum/images/graemlins/cool.gif prijs he makker
ma nen heeeele goeie he /forum/images/graemlins/grin.gif
 
Ik heb in mijn vorige auto, een Golf IV Variant 100pk TDI een tuningbox gehad en in tegenstelling wat hierboven beweert wordt, past de box alleen de brandstofinspuiting aan en niet de turbodruk. Het nadeel daarvan is weer dat de vermogenstoename wat minder is (van 100pk naar 122pk) dan bij chiptuning waarbij ook de turbodruk verhoogd wordt.

Ik had met de Golf beslist geen rookpluimen, ook niet bij vol accelereren, dus een box is zeer zeker NIET per definitie slecht. Juist het tegendeel, door de mildere tuning is het juist minder risicovol, dus geen opgeblazen turbo's e.d.!
 

Dutch4x4

Senior Member
Rookpluimen zijn ook niet per definitie slecht, behalve voor de volksgezondheid (kankerverwekkende partikels). Sterker nog, bent u bekend met het motto 'roet = goed'? /forum/images/graemlins/laugh.gif

Roet duidt op veel verbranding, dus veel vermogen.
 
dat weet ik, zou alleen graag willen zien hoe het eruit ziet. Ik heb zelf een Octavia Elegance 1.9tdi
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Tuning via OBD is zeker de beste oplosing voor een Diesel!!
Heb mijn Fabia RS laten tunen door Autotune Heinz en heb nu 175 PK in mijn ottoke !!Rijdt best wel lekker hoor me een koppel van 375Nm !!Grtzzzzz Patje

[/ QUOTE ]

TOP!

Ik heb de mijne via de dealer laten chippen (ABT, moest ivm lease) En heb 155-160 pk.

Overigens rookt de mijne als een gek, maar een luchtinlaat van een ibi cupra schijnt dit te verhelpen, en schijnt ook goed te zijn voor extra vermogen.

Overigens lees ik op briskoda dat er in engeland gasten zijn die een RS laten tunen tot 192PK bij JABBA
 

Dutch4x4

Senior Member
En als je toch naar de Seat-dealer gaat voor een Cupra-intake, kun je er meteen een Seat-veerpootbrug ophalen... /forum/images/graemlins/wink.gif

Inderdaad een onwaarschijnlijk cijfer, die 192 pk van Jabba. Maar bij de 1.8T gaan ze ook al ver boven de 230 pk zonder verdere modificaties. Het schijnt wel betrouwbaar te zijn, maar die rollenbank daar dicht ik wel enig optimisme toe. Of zeg maar gerust heel veel...
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
En als je toch naar de Seat-dealer gaat voor een Cupra-intake, kun je er meteen een Seat-veerpootbrug ophalen... /forum/images/graemlins/wink.gif


[/ QUOTE ]
lekker offtopic /forum/images/graemlins/smile.gif

Is het wat zo'n veerpootbrug?
Kost het veel en is het makkelijk zelf te monteren?
Ik ben niet technisch, maar het is toch vooral goed voor bochtengedrag?
 

Dutch4x4

Senior Member
Nee, is niet duur. Je hebt ze voor boven en onder. Zie hier bijvoorbeeld eentje voor boven:

http://www.autosportcompany.nl/viewdetails2.php?id=2572&amp;afdid=186

En zo gemonteerd:

http://picserver.org/view_image.php/99FFJD9Z2M75/p.jpeg

Past er zo op, zorgt inderdaad voor minder overhellen in bochten, stuurt strakker, zorgt voor minder onderstuur, maakt de auto stijver.

Nadeel is dat je 'de grens' veel dunner is omdat je de twee veerpoten met elkaar verbindt. Als de ene band grip verliest, dan gaat de ander veel sneller mee. Dus uitkijken geblazen...

Maar goed, zo'n ding ga ik er zéker op laten zetten als ik een Fabia neem. Zoek anders op briskoda.net op 'Seat (Sport) strut brace/bar' en je vindt er alles over.

En om deze draad weer ontopic te sturen: op de Octavia kun je ook een veerpootbrug voor de Audi S3 of Leon Cupra R zetten. Dat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:

http://img.photobucket.com/albums/v157/bluecupra/LCR%20Veerpootbrug/IMG_0902.jpg (de zwarte stang helemaal boven in het motorcompartiment)

De onderste veerpootbrug heeft trouwens meer effect, maar voor een Fabia is-ie er niet, dacht ik, en voor een Octavia is hij vrij prijzig en ook niet zelf te monteren.

Ik ga er zelf voor de Octavia toch eens naar informeren, dus ik laat hier wel weten wat de mogelijkheden zijn.
 
Hallo forumleden,
Ik heb een Octavia Combi TDI 90pk van 1999. Hij rijdt heerlijk, maar toch heb ik een tweetal probleempjes / vragen:

1. Zowel de koude- als de warme start is nogal onregelmatig. Vooral de warme start duurt mijnsinziens veel te lang en de koude start in mindere mate. De startmotor draait te lang alvorens hij aanslaat. Mijn vorige auto (met SDI-motor) sloeg altijd direct aan. De dealer, waar ik hem gekocht heb, heeft naar eigen zeggen alles nagekeken, maar niets gevonden. Wat kan het probleem zijn?

2. Als ik mij laat uitrollen (met ingetrapte koppeling), is het net alsof ik over een hobbelige weg rijd. Het ligt niet aan de remmen. De garage vertelde mij dat het aan de banden ligt. Kan dit? Onder mijn auto zitten de standaard lichtmetalen velgen met Conti's erom (ben geen fan van Conti's, maar ze zaten erop). Zie fotootje.

Heeft iemand van jullie suggesties?
Alvast bedankt.
Groeten, Ronald
 

Bijlagen

  • 1506-SOC2.jpg
    1506-SOC2.jpg
    38,8 KB · Weergaven: 36

Mariusz

Nieuw lid
Ik wil mijn nieuwe octavia 1.8T 150pk in de toekomst flink tunen, maar dan zonder dat het me al teveel geld kost. Behalve de genoemde chip (is Powerchips betrouwbaar&amp;goed?) moeten er meer aanpassingen volgen. Op de afgelopen Full Speed was er zelfs iemand die een 1.8T met 374 pk in een golfje twee had liggen, die was dan ook bloedsnel op de dragstrip. Weet iemand waar ik evt aanpassingen kan laten doen? Is het verstandig om eerst de auto rustig in te rijden en dan pas te tunen?
 

Dutch4x4

Senior Member
Voor dit serieuze werk kun je in Nederland goed terecht bij JD in Lochem. Die levert een standaardchip, zodat je rustig kunt beginnen, maar kan je vervolgens net zo ver helpen als je maar wilt, steeds in nieuwe fasen. Hij heeft zelf ook een Leon rijden met tegen de 400 pk en een Golf II met bijna 500.

Intussen kun je hier eens kijken, ook voor een idee van wat er allemaal nodig is om (enigszins) betrouwbaar 400 pk te bereiken en hoeveel dat kost:

http://www.derschnellsteskoda.de/de/index.php
http://www.dahlbackracing.se/english/main.asp

De laatste is feitelijk tot aan 420 pk gekomen en kan tot 550 pk leveren (maar nooit verkocht). Die van 420 pk kost wel de prijs van een tweede auto...

Zwáár tunen in de inrijperiode zou ik niet doen, maar je kunt best meteen met alleen een chip beginnen. Heb ik ook gedaan, gewoon netjes inrijden (zie bericht #2476 in deze draad: http://www.skodaforum.nl/forum/showflat.php?Cat=0&amp;Board=octy2&amp;Number=2454&amp;page=0&amp;view=collapsed&amp;sb=5&amp;o=&amp;fpart=all) en er is niets aan de hand.
 

Dutch4x4

Senior Member
Okee, hier ook nog de beloofde informatie over de veerpootbruggen. De beste en simpelste keuze voor de Octavia zijn de veerpootbruggen van de Audi S3. Gewoon bij een Audi-dealer bestellen: de bovenste kost iets van 60 euro, de onderste maar 18!

De onderste kun je bovendien in 10 minuten monteren met twee bouten. De meeste tijd ben je kwijt aan de auto opkrikken... Dus die cheap mod ga ik binnenkort zeker doen.

Voor de bovenste moet je in beide wielkasten drie gaten boren om 'm met bouten te kunnen vastzetten. Daarmee verspeel je wel je garantie, dus als die je lief is: wachten tot de auto twee jaar is. Dan is 't ongeveer een uurtje werk. Wel een verdomd harde boorkop op de kop tikken, want je moet toch door 5 mm staal heen. Of anders even de dealer laten doen.

Er is ook nog een veerpootbrug voor de achterkant, maar die heeft het nadeel dat hij dwars door de kofferruimte gaat...

Ik heb ook de onderdeelnummers van Audi, maar die staan op een andere pc, dus die post ik een andere keer nog wel.
 
Bovenaan Onderaan