Oude discussie even terug tot leven wekken. Wij twijfelen ook tussen de O2 en Altea XL. Op aanraden van een lid van dit forum kom ik hier ff mijn licht opsteken (we doen en deden hetzelfde bij jullie collega's van Seat). Als ik lees wat sommige Skoda rijders (ben er zelf één en zeer tevreden) over de Altea XL schrijven lijkt dit wel een ramp op wielen. Dat vinden wij zeker niet.
We kennen de kleine kanten van de Altea XL en die van de O2 die voor ons van belang zijn. Ik maakte even dit lijstje met reeds gepostte bedenkingen aan het adres van de Seat en vertel er even bij wat wij daar zo van denken (indien ons idee fout is, laat het zeker weten):
1. Lelijk (steeds persoonlijk, wij vinden hem mooi :-) ).
2. Meer ruimte (niet akkoord voor ruimte in de wagen, vooraan wint de Altea XL, achteraan wint de O2 in de breedte en de Altea XL voor de beenruimte. Voor de koffer: akkoord doch verschil is erg klein. Wij laden zelden of nooit boven de kofferafdekking, het is dus de ruimte onder de afdekking die voor ons telt. De koffer van de Altea XL lijkt ons gelijk aan deze van onze huidige 0ctavia 1 Berline met dat verschil dat de koffer van de Altea XL aan beide zijden een opbergvak heeft zodat breedte ter hoogte van de wielkasten gelijk is aan de breedte van heel de koffer. Bij onze Octavia 1 is de koffer dus over een klein deel van de diepte breeder maar of dit nuttiger is dan een extra handig bergvak hangt van dag tot dag af vrees ik. Bij de O2 dacht ik ongeveer hetzelfde gezien te hebben als bij mijn O1?)
3. Kwaliteit Dashboard Altea XL is triest. (ja, dit kan zeker beter. Onze O1 heeft echter het eerste dashboard. Ik wou in de tijd het vernieuwde board maar kocht een toonzaalmodel en had die keuze dus niet. Na 4 jaar ziet alles er best nog treffelijk uit. Hoe dan ook, dit is een terechte kritiek).
4. Hoge zit (vinden wij net een plus).
5. Geluid van motor/wind bij rijden (wij reden jammer genoeg nog niet op de snelweg. Ja je hoort het typische tdi geluid nog redelijk in de wagen. Wind en banden, geen last van op gewone wegen. Ervaringen op snelweg zullen we binnenkort testen).
6. Hoog verbruik (we kunnen niet uit ervaring spreken maar 2 testen in 2 magazines met enige naam leren ons dat er een klein meerverbruik is t.o.v. de octavia 2).
7. Overzicht (lijkt ons ook wennen. Enige wat ons probleem lijkt is de stijl van de voorruit, vooral in bochten. Ook bij de O2 zal het wennen zijn want ook daar eerste indruk: minder overzicht door stijlen voorruit).
8. Zitcomfort (wij vinden de Seat beter zitten).
9. Armsteun=triest (akkoord).
10. Weinig opbergvakken (we nemen de dakconsole en vinden de aanwezige vakken prima. 1,5 liter flessen hoef ik niet in mijn deur :-) ).
MAAR we zijn er echter nog niet uit :-). M.a.w.: shoot!
Greetz.