Asr / esp

Freakin

Actief lid
Hi,

Kort vraagje:
Ik rij een octavia combi 2 uit 2005 met elegance pakket. Deze heeft als ik het goed heb ASR. Maar heeft ie ook ESP? Of is dit een optie die niet in dit pakket zit? Of was dit rond 2005 nog niet standaard/leverbaar?

Ik hoor t graag :)

(ben ook benieuwd naar de ervaringen van ASR op sneeuw... haha)
 

EdK

Forumguru
ESP is als optie leverbaar, ASR en ABS zijn twee opties die al langere tijd standaard zijn.
Alhoewel bij de Yeti Ambition ESP nu ook standaard is dus misschien over paar jaar net als ABS overal staandaard !
 
Ik heb ESP als optie genomen op mijn O2 elegance uit 2007. Nu met winterbanden is het echt geweldig. Lekker driften en keer op keer grijpt de ESP in. Alles blijft hierdoor enigzins gecontroleerd. (Zonder ESP is het natuurlijk nog veel leuker)
 

amukar

Lid
Moet je ESP dan niet uit zetten als je op sneeuw of ijs wil rijden? Of beter: is het veiliger rijden met of zonder ESP. (Leuker is het inderdaad) ;) .
 
Het rijd beter en veiliger met ESP aan. Optrekken heeft het systeem op een gladde ondergrond wat moeite mee, maar in de bochten helpt het je echt.
Uitzetten bij het optrekken en daarna weer aanzetten is mij te veel werk ;)
 

Darkside

Forumguru
Ik zie het lampje echt continu knipperen. Heb ook wel het id dat het goed werkt.
De auto blijft beter bestuurbaar en trekt ook beter op dan mijn opel dat deed zonder esp. Maar je moet nog steeds goed oppassen hoor.
 

adjego

Actief lid
Je moet alleen ESP en ASR niet door elkaar gaan halen. ESP is de stabiliteit in de bochten, en de ASR zorgt ervoor dat je wielen niet doorslippen bij vertrekken/versnellen. Het uitschakelen van de ASR heeft niet meteen van invloed dat ESP ook uit staat. Meestal is het niet eens mogelijk om ESP volledig uit te schakelen.
 

clapton

Senior Member
ESP kun je bij sportievere auto's soms uitschakelen. (zie Topgear) voor de gangbare autotypes is dat niet mogelijk, waarom zou je je beschermengeltje de handen binden? Voor ABS en ASR is dat wel mogelijk. Soms is het namelijk noodzakelijk met iets doorslippende banden op te trekken zoals bij het rijden in sneeuw of optrekken met een caravan bij gladde wegomstandigheden. ABS/ASR zal dat dit doorslippen van banden niet tolereren met als gevolg dat je niet van je plek komt. Overigens zal het systeem zich vaak bij een bepaalde snelheid wederom inschakelen.
 
ESP kun je bij sportievere auto's soms uitschakelen. (zie Topgear) voor de gangbare autotypes is dat niet mogelijk, waarom zou je je beschermengeltje de handen binden? Voor ABS en ASR is dat wel mogelijk. Soms is het namelijk noodzakelijk met iets doorslippende banden op te trekken zoals bij het rijden in sneeuw of optrekken met een caravan bij gladde wegomstandigheden. ABS/ASR zal dat dit doorslippen van banden niet tolereren met als gevolg dat je niet van je plek komt. Overigens zal het systeem zich vaak bij een bepaalde snelheid wederom inschakelen.

Ik kan ESP uitschakelen, net zoals op mijn vorige wagen, Renault Laguna II. Zoals al eerder vermeld, schakel ik ook esp uit bij rijden in verse sneeuw en veldbaantjes...
 

Darkside

Forumguru
volgens mij staat er bij mijn skoda een ESP uit knopje. Maar komt er in het maxidot tractie controle systeem uitgeschakeld te staan. Het icoontje wat knippert wordt gebruikt door beide systemen meen ik. Heb iig nog geen problemen ondervonden bij het wegrijden.
 

Captain Hook

Forumguru
Bij Skoda's kun je de ESP niet uitschakelen, ASR wel...
citaat uit het O2 handboek:
Het ESP-systeem kan men niet uitschakelen. Door het indrukken van de toets

afb. 149 wordt alleen het ASR-systeem uitgeschakeld, de controlelamp licht op

 

flip

Lid
Ik zie niet in waarom je ESP zou uitschakelen. Kijk maar eens op youtube, waar men filmpjes genoeg heeft die het verschil van een wagen mèt en zonder esp tonen. Natuurlijk zijn er altijd kerels die denken dat ze altijd alles onder controle hebben, maar: ik nam esp als optie, en ik weet waarom! Eens slippen op een lege parking, tot daar aan toe, maar controle verliezen in het verkeer... En denk vooral niet dat je het dan gemakkelijk oplost. Ik volgde ooit een slipcursus bij VW, en het is een les in bescheidenheid. Als je weet wat één deuk je kost, dan is die esp een héél verstandige investering. Tenzij je natuurlijk een would-be rallyerijder als tegenligger hebt, die denkt dat hij zijn wagen beheerst. (Kijk eens naar verslaggevingen van rallyes: de beste piloten maken ook brokken.) Dan heb je natuurlijk weinig aan jouw esp... En natuurlijk ook winterbanden op. Safety first, toch?
 

Darkside

Forumguru
Idd volgens onderzoeken en ncap is ESP na de gordel verantwoordelijk voor de grootste veiligheid vergroting in de auto industrie.
Het systeem moet daarom oom gewoon standaard op elke auto zitten. En gewoon altijd aan.
Dat wanneer je een porsche/lambo/ferrari of andere racer hebt dat je het uit kunt zetten voor gebruik op circuit. Prima. Voor dat soort doeleinden snap ik dat.
 

adjego

Actief lid
@Darkside, helemaal mee eens.

Ik ben er gisteren wel even op uit gegaan om te kijken of het ook echt doet wat het moet doen. Een tweebaans weg zonder overig verkeer, ineens een harde stuurbeweging naar links en meteen weer naar rechts, en dit resulteerde in een schuivende achterkant die meteen gecorrigeerd werd door het ESP systeem.
 

flip

Lid
@freakin: kijk op jouw dashboard. Een knop met ASR of een knop met ESP? Dan weet je meteen waarmee jouw wagen is uitgerust. ASR was standaard, ESP is extra (behalve dan nu enkele speciale versies).
 
Bovenaan Onderaan