Asr / esp

Rallye

Forumguru
Bij Skoda's kun je de ESP niet uitschakelen, ASR wel...
citaat uit het O2 handboek:
Het ESP-systeem kan men niet uitschakelen. Door het indrukken van de toets

afb. 149 wordt alleen het ASR-systeem uitgeschakeld, de controlelamp licht op


Dat hangt van je auto (of bouwjaar) af, bij de PFL Octavia (zoals die van mij en de vragensteller) staat in de handleiding:
"You can switch the ESP off and on again as you wish, by pressing the
button ⇒ page 213, fig. 180. The ESP warning light ⇒ page 40 lights up in
the instrument cluster when the ESP is switched off."

Zie https://mediaportal.skoda-auto.com/...rs/Octavia/Manual/A5_Octavia_OwnersManual.pdf
 

Captain Hook

Forumguru
@Ralley; whatever.
Maar ik heb zelf vijf jaar in een O2 2.0 TDI Combi MET ESP (bouwjaar 2005) gereden en daar zit één knopje in, waarmee je slechts effectief ASR kon uitschakelen... ESP stond altijd aan... :koffie:
 

Rallye

Forumguru
Volgens mij is het een algemene policy change bij het concern. Over de Golf VI GTI wordt ook geklaagd dat het ESP niet uit kan, waar dat bij de Golf V GTI nog wel mogelijk was.

@Captain Hook: hoe heb je dan geconstateerd of alleen ASR uit was? Je had een knopje op het dashboard met "Esp Off" erop.

De handleiding zegt dan (voor een PFL Octavia):
"The ESP should normally always be switched on. It may be good practice
in certain exceptional cases, such as when you wish to have wheel slip,
to switch off the system."

Kortom: om de ASR uit te zetten moet je ESP uitzetten: "when you wish to have wheel slip,
(...) switch off the system", het hele ESP dus.
 

rweersch

Actief lid
Hoe goed werkt ASR eigenlijk bij optrekken? Ik kan nog steeds behoorlijk slippend optrekken in de sneeuw, terwijl ASR toch echt aan staat.
 

flip

Lid
Een kennis moest een steile helling in de Ardennen op. Door het constante slippen van de aangedreven wielen moesten de remmen voortdurend werken (asr, dus), en begon op het laatst zijn remolie te koken.
Dus: in héél specifieke gevallen is het beter het asr uit te schakelen. Of sneeuwkettingen of winterbanden te monteren en het systeem aan te laten.
 

hemi24

Forumguru
Bij slip wordt de motor toch "geknepen" door de ASR?!?

EDS zou i.c.m. de remmen de boel moeten reguleren...
 

flip

Lid
Ik ben helemaal geen technieker, maar voor zover ik weet werkt bij deze wagen de ASR op de remmen (soortement omgekeerde ABS). Bij andere merken werkt de antischlupf op het motormanagement.
Maar ik kan natuurlijk verschrikkelijk fout zijn. Alleen moet je mij dan die kokende remolie verklaren als je wagen op een helling voortdurend zijn ASR aanspreekt..
 

yup

Lid
Idd, ASR doet de motor knijpen, en niet de remmen gebruiken.

ASR gebruikt beide. Dus motorvermogen knijpen EN doorgeslagen wiel afremmen (icm ABS).

Weet je waarom de remmen gebruikt worden? Omdat door de differentieel werking een wiel spint, en de andere niet. Dus de wiel dat op een gladde stuk staat gaat als een gek lopen spinnen, en de andere stilstaan. Maar als die idioot hard spinnende wiel fysiek afgeremd word, gaat door de werking van je diff de andere wiel ook meedraaien en dus verminder je wielspin EN krijg je effectief meer tractie.

Het is dus niet alleen een middel om de wielen te laten stoppen met spinnen, maar ook een middel om het wiel dat grip heeft te laten draaien (en daardoor kan je dus wegrijden).
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij heeft Yup net een bijna perfecte beschrijving van EDS gegeven: het afremmen van een spinnend wiel..!
Ik blijf bij mijn standpunt: ASR remt niet!
 

Ronnie

Forumguru
Toch wel, alleen bij lagere snelheden........
Duitse WIKI:
ASR tritt dann ein, wenn die Räder beim Anfahren eines Fahrzeuges anfangen durchzudrehen, d.h sie haben keinen bzw. nur wenig Haft auf der Straße. Droht ein zu starker Schlupf der Antriebsräder, wird das Antriebsmoment durch gezielten Brems- oder/und Motormanagementeingriff reguliert. Das Regelsystem, das seine Informationen u. a. über die Antiblockiersystem-Raddrehzahlsensoren erhält, gewährleistet damit Traktion und Fahrstabilität während der Beschleunigungsphase sowohl auf gerader Strecke als auch bei Kurvenfahrt. Voll ausgebildete ASR-Systeme kommen in ihren angestammten Betriebsbereichen schon sehr nahe an das Elektronisches Stabilitätsprogramm heran, ersetzen dieses jedoch nicht. Eingriffe in die Bremse finden im unteren Geschwindigkeitsbereich statt, um die Traktion zu optimieren. Der Motoreingriff bringt generell die Fahrstabilität über den gesamten Geschwindigkeitsbereich.
 
Dat beter optrekken komt volgens mij eerder door het elektronisch sperdifferentieel dat standaard bij ESP geleverd wordt dan door de ESP. Bij de O1 was het sperdifferentieel gekoppeld aan het als optie te bestellen ABS. Bij mijn O2 uit 2005 was het gekoppeld aan de optie ESP. Als één wiel doorglijdt op ijs, gaat een deel van de aandrijfkracht naar het andere wiel, zonder sperdifferentieel blijf je stilstaan totdat het doorslippende wiel weer grip krijgt.
 

Freakin

Actief lid
ff tussendoor: ik heb dus alleen ASR :smirk:, er is geen ESP knop te vinden (ik dacht dat het misschien kon zijn dat ESP geen knop had, maar 'onderhuids' werkte).

Thanks
 

rweersch

Actief lid
Ik heb vanmorgen (6:00) bij ons in de straat het ASR bergop geprobeerd. Zowel in- en uitgeschakeld (slipten de wielen heel gemakkelijk bij te veel gas geven. Ik merkte geen enkel verschil tussen de in- of uitgeschakelde ASR.
 
Bovenaan Onderaan