Asr / esp

Darkside

Forumguru
Ik heb DSG en daarbij dus ESP. Maar volgens mijn geen E-diff. Maar merk wel meer tractie te hebben op oneven wegen (gedeeltelijk sneeuw en droog asfalt) als ik een beetje fors optrek

hemi24

Forumguru
Ik heb vanmorgen (6:00) bij ons in de straat het ASR bergop geprobeerd. Zowel in- en uitgeschakeld (slipten de wielen heel gemakkelijk bij te veel gas geven. Ik merkte geen enkel verschil tussen de in- of uitgeschakelde ASR.

Ingeschakeld zou het lampje in de snelheidsmeter moeten knipperen als het systeem ingrijpt;
Uitgeschakeld zou het lampje continue moeten branden... ;)

Als je het goed doet merk je het verschil wel, tenzij jij standaard in de toerenbegrenzer rijdt alsof je met een oud DAF-je onderweg bent!!!

In de drie (of twee) volgas en het systeem zorgt dat het toerental zo nu en dan afgeregeld wordt.

wimv

Actief lid
Bij mij greep het systeem vanmorgen regelmatig in (knipperend lampje) ondanks de winterbanden. Auto bleef keurig handelbaar ! :xyxthumbs:

Octavia_II

Actief lid
Ter info:

in mijn auto (OII van 2006) staat op de knop "ESP OFF". Knop geprobeerd en idd. de ESP funktie is uit en de ASR funktie ook. Lekker slippen !!:super:

Groet,

Charlie

rweersch

Actief lid
Hm, ik denk dat ik dan maar eens naar de garage moet gaan, want ik heb ook geen knipperende lampjes gezien tijdens het doorslippen.

Rosinfield

† In Memoriam
De mijne slipt niet eens door (met zomerbanden) op een laag sneeuw. Geef nauwelijks gas, rem nauwelijks, DSG regelt de rest.

skodaboy

Forumguru
gisteren was ik pad met een bmw 318d automaat..om bij onze klant te geraken moest ik door een kleinere straat rijden waar niet was gestrooid,dus sneeuw en ijzel op de weg,als ik zo wat speelde met het gaspedaal voelde je het ASR meteen in grijpen (motor vermogen werd geknepen) ook voelde je de bmw stilaan naar de berm toe glijden als je dit deed..als je 'gewoon' rustig reed kwam je toch vrij goed door die straat heen ondanks de achterwielaandrijving en de zomerbanden...:smiley29:

deze morgend ff aan het spelen geweest met de 02 4X4 (winterbanden) in de sneeuw op een grote parking...je krijgt de 02 4X4 niet zo gemakkelijk dwars door de ASR/ESP en andere hulpsnufjes die hij heeft...maar eens je de achterkant aan het schuiven hebt kun je, je wel fijn uitleven...lekker driften...de sneeuw vloog zowel voor als achteraan in het rond....:winkie:

adjego

Actief lid
Net met mijn Seat leon MY2011 eropuit geweest, en op een flink besneeuwde parkeerplaats me eens even uitgeleefd. Ik had ASR uitgeschakeld, en hij greep nog net zo snel in met de ESP. Ik kon natuurlijk wel met spinnende banden rijden, maar ESP greep meteen in zodra ik een slip inzette.

Freakin

Actief lid
Nou zojuist ook ff een matige situatie gehad in de wijk..

Aardig pak sneeuw op de weg (niet gestrooid) en ik zet in voor een redelijk scherpe bochtje gevolgd door direct een bruggetje en ja hoor... Auto glijd schuin rechtdoor de bocht uit. ASR lampje knipperen....

Stoeprandje komt dichterbij...
Beetje remmen... ABS erin...
Stoeprandje nu heel dichtbij...
TAK.. over de stoeprand heen met band RV..
Brugleuning binnen bereik..

Maar nee.. Die wordt gelukkig niet gehaald (de klapper op de stoeprand heeft de snelheid (ik heb het hier over max 20 km/u) eruit gehaald.

Gelukkig geen schade (zover ik kan zien). Wellicht dat de band + de sneeuw de klap van de stoeprand hebben opgevangen.

Maar het blijft toch rot zoiets..

Zijn er systemen die dit in de hand kunnen houden? ESP? 4x4? Of komt het eigelijk uit op: sja, met dit weer kun je gewoon beter niet rijden

amukar

Lid
Mooi beschreven. Zag je geen kans om bij het schuiven gas te geven en in de goede richting te sturen? Als je schuin aan het glijden bent, dan helpt remmen niet meer echt. Op verse, losse sneeuw moet je nog wat grip kunnen krijgen om van het obstakel weg te rijden. Ik heb natuurlijk makkelijk praten...

Octavia_II

Actief lid
@Freakin,

jouw band RV heeft volgens mij best wel een behoorlijke klap gemaakt, misschien verstandig om je band te laten kontroleren op (inwendige) schade?

Groet,

Charlie

Rosinfield

† In Memoriam
gas geven in zo'n situatie lijkt me ook niet aan te bevelen trouwens. Gas los, koppeling in en rustig sturen is het enige wat er op zit, maar vaak is er niets meer aan te doen. Had het een keer op een weg waar een laagje sneeuw lag met daaronder een laag ijsspiegel (wist ik niet). Auto gaat dan in bocht gewoon rechtuit wat je ook doet en al heb je 8 winterbanden

Constant

Erelid
en al heb je 8 winterbanden
Dan kun je toch beter in de auto met winterbanden rijden. Winterbanden hebben matige grip op ijs, zomerbanden hebben vrijwel geen grip op ijs. Bij winterbanden kun je op het ijs nog matig tot redelijk bijsturen.

gas geven in zo'n situatie lijkt me ook niet aan te bevelen trouwens.
Als je in een bocht grip verliest, kan alleen gas erop houden (bij voorwiel aandrijving of haldex) je nog redden. Niet teveel natuurlijk, want anders kom je in de problemen als de banden weer grip krijgen. Als zomerbandzondaar heb ik mij ooit in een spekgladde bocht (superglad ijzel, zo'n onzichtbaar laagje op gladde straatstenen) op die manier gered. Banden kregen nog net op tijd grip, want ik zag de paaltjes al op mij afkomen.

Gas los, koppeling in
In een bocht nooit ontkoppeld rijden! Je advies geldt alleen voor gripverlies (aquaplanning of gladheid, etc) op rechte stukken, dan heb je meestal genoeg ruimte om te vertragen en weer grip te krijgen. Gas los? Dan weet je zeker dat je in de bocht gaat crashen!

skodaboy

Forumguru
het rond punt hier wat verder op lag er van de week ook spekglad bij..
je zag de ijzel blinken in de koplampen van de 02,ik rij het rond punt rustig op (moest de 3é straat eraf) mee dat ik half rond ben schoof de 02 als nog achteraan weg,de ESP greep onmiddelijk in,de betonnen boordblokken kwamen ook ff achteraan in zicht...mee het gas erop en proberen weg te komen...ik kreeg de 02 weer onder controle en kon m'n weg verder zetten zonder brokken...ps;ik heb winterbanden opliggen...:shocked:

Constant

Erelid
Die spekgladde situatie gaat er weer aankomen. De vandaag ontdooide sneeuw gaat opvriezen, in woonwijken verhoogd risico dat het een spekglad laagje gaat vormen.

Rosinfield

† In Memoriam
Ja en dan ga ik dus de weg niet op. Is prima te voorzien via de weerberichten. Evenals kans op ijzel, dan was ik er dus ook niet uit gegaan.

Octavia_II

Actief lid
Vandaag in de achterhoek geweest en mijn auto "stuurde raar" gelukkig had ik dus snel in de gaten dat het spiegelglad was!

Groet

Charlie

rweersch

Actief lid
Bij ons aan de straat was het vanmorgen dus een ijsbaan: ontdooid ijs en sneeuw, dat vannacht lekker was opgevroren op de klinkers...

Bovenaan Onderaan