Laten we even ophouden met de mythe dat alle zomerbandrijders voorzichtig zijn in de sneeuw en dat het risico zit bij de winterbandbezitters. Als je met winterbanden al moet opletten dan is het verbazingwekkend wat voor een rijgedrag ik de afgelopen dagen heb gezien met zomerbanden. Het zal wel aan mij liggen, maar de afgelopen dagen heb ik mij 1 keer geergerd aan een agressieve rijder met winterrubber (die op een manier reed die je ook op een zomerse dag niet kunt maken in een woonwijk) en verder alleen zomerrubber gestunt gezien zoals een agresso die bijna tegen de tram aankwam (tram moest noodstop maken, uiteraard langere remweg gezien gladheid).
Om terug te komen op het onderwerp, dan helpt geen ASR of ESP (of ABS) als het zomerrubber vrijwel grip heeft op ijzel of half gesmolten sneeuw. Dat soort hulpmiddelen hebben enige grip nodig om iets te kunnen betekenen. Gezien bij een vette BMW op zomerrubber, dat werd echt link, de man zette de auto in de achteruit toen hij merkte dat hij de straat niet kon inrijden, gaf volgas, toen de wielen weer wat grip kregen schoot de auto onbeheerst zigzaggend achteruit! Gelukkig stond ik veilig achter geparkeerde auto's. De bestuurder was zelf ook geschrokken, die parkeerde op de stoep en durfde niet meer verder te rijden.