Automaat in noodloop

Jessedew

Forumguru
Ik had hiervoor een O3 handgeschakeld, reed wel op CC, maar dan max 90 in zn 5 ofzo. dat ging altijd wel aardig (in NL) let's see, ik heb iig skoda mobiliteitsgarantie, maar ik haat pech onderweg en dat is juist wat je niet denkt te krijgen met een nieuwe auto.

hemi24

Forumguru
@Jessedew : Kodiaq I is nooit als hybride geleverd en dit model heeft ook de DQ-381, wat iets anders is dan de DQ-400E die aan de hybride gekoppeld zit…

DeSchreut

Nieuw lid
Hier nog zo'n probleem. Mijn Kodiaq 1.5TSI is precies een jaar oud, en er staan nog maar 18.672 km op. En ook bij mij in het buitenland - eerste hikjes bij schakelen geconstateerd bij Frankfurt, daarna na tanken (en dus herstart) bij Wurzburg de "noodloop" melding en alleen nog 1-3-5-7 verschelling. Stug doorgereden, op Oostenrijkse grens gestopt voor een pizza (en dus weer herstart), en daarna alleen nog 1 en 3 over... Met 50km/u via secundaire wegen naar eindbestemming Innsbruck. Onderweg ontdekt dat de achteruit er ook niet meer was. Krijg je toch wel getrainde bilspieren van hoor...
ECU storingen uitgelezen onderweg: P072D (stuck in gear 2) en P073B (stuck in gear 6).
Hoop gedoe met Skoda Mobiliteitsgarantie over wie nou verantwoordelijk was om mij te helpen (Nederland en Oostenrijk wezen naar elkaar, en dan kom je nergens). Uiteindelijk toch vervangende auto (max. 3 dagen...) in Innsbruck, na telefonische interventie van Ames in Zwijndrecht (waarvoor mijn dank, AMES!). Auto wordt hersteld bij Porsche Interauto Innsbruck, maar prognose ook hier minstens 3 weken. Intussen naar huis gevlogen. AMES Zwijndrecht regelde intussen een vervangwagen in Nederland. Ik ben heel blij met de service! Gelukkig valt dit verhaal nog onder de garantie...

Over dat het bijna altijd in het buitenland lijkt te gebeuren: de overeenkomst tussen al die gevallen is niet zozeer een zware belasting, alswel een LANGDURIGE belasting. En dan ga je zitten nadenken en kom je toch weer uit op de kwaliteit van de sensoren. Nou is mijn auto veel jonger als de meeste anderen die ik hier tegenkom, dus is het zeker niet "een slecht partijtje sensoren" want die hebben ze in de fabriek echt niet voor meerdere jaren op voorraad. Dan lijkt het eerder een structureel kwaliteitsprobleem te zijn...

UPDATE 17 april 2025

De dealer in Innsbruck meldde gisteren dat de reparatie gedaan is. Na de vervanging van de mechatronic bleek tijdens een proefrit dat het probleem nog altijd niet (helemaal) weg was. Er zit nu ook nog een nieuwe versnellingsbak in, en nu schijnt hij probleem-vrij te zijn. Volgende week halen we hem zelf op. Ben heel blij met de service van de mannen van Porsche Interauto Innsbruck en Ames Zwijndrecht. Mijn vertrouwen in de kwaliteit van het merk heeft wel een deuk opgelopen (dit is mijn 7e Skoda - 5x Octavia, 1x Karoq, en nu Kodiaq) en nog nooit ellende gehad, maar op dit forum krijg ik toch wel de kriebels hoor. Heb intussen wel ANWB WW Europa Uitgebreid afgesloten, dat belooft aanmerkelijk meer dan de Skoda Mobiliteitsgarantie....

Toen ik mijn VW kocht werd mij de DSG afgeraden ivm het trekken van een caravan en de extra belasting. Uit ervaring wisten ze dat deze extra ging slijten en rapper een onderhoud moest krijgen met de nodige kosten. Ik heb dan wel een onderhoudscontract maar ben toch blij dat ik voor een hand geschakelde ben gegaan.

Canon-Eye

Forumguru
Die extra belasting door de caravan valt wel mee, op voorwaarde dat je de techniek behandelt met wat gevoel en gezond verstand. Concreet gezegd dus niet op het gas stampen bij het wegrijden, maar 'm de gelegenheid geven om even rustig van z'n plek te komen, dan hebben de koppelingen veel minder neiging tot slippen. Om hem bij iets hogere toerentallen te laten opschakelen doe ik dat bij voorkeur in S - en dat dus zónder daarbij "sportief" weg te trekken.
En mocht ik (met of zonder caravan) onverhoopt in een stop-rij-stop-aanschuiffile terechtkomen, dan zet ik de bak in Manual (1, of soms even naar 2), tot er weer genoeg vaart in komt om het aan de automaat over te kunnen laten.

hemi24

Forumguru
:ot: Maakt natuurlijk ook verschil, of je een 1.0 met 110pk/200Nm hebt en daar een 1100 kg mee trekt, of dat je met dezelfde DSG icm een 1.5 met 150pk/250Nm een 1500kg probeert te bewegen…

Arjan1985

Forumguru
Ik denk dat ze standaard die DSG dq500 overal in hadden moeten gooien. Maar zal niet gepast hebben.
Met de VW T6 bus dsg wil je niet weten wat we soms allemaal trekken. Maar eerlijkheid gebied te zeggen. zodra er iets zwaars achter me hangt gaat alles in de slowmotion en heel rustig aan op het gas EN 1 of 2 versnellingen lager. 7 en 6 wordt niet aangesproken. Is de bus echter leeg dan houd ik geen rekening met de dsg

Arjan1985

Forumguru
Maargoed het ging om een 1.5 tsi met nog geen 18000 km volgens de auto in kwestie Moet gewoon niet kunnen. Als je door “slecht” rijgedrag zo’n bak al kan slopen met zo’n lage km stand dan klopt dat ook gewoon niet. Een handbak sloop je ook niet met 20k km met slecht rijgedrag.

j_leeuw

Actief lid
Rij nu twee jaar met de 1.5 tsi ook met de caravan erachter, zoals al eerder aangegeven rijden in S ipv D rustig optrekken, anticiperen enz. Tot op heden nog geen problemen met de bak

Daydreamke

Actief lid
Wij rijden met een (Belgische) Skoda Kodiaq 1.5TSI dsg7 en hebben deze melding vandaag ook de eerste maal voor gehad. De onze is geleverd in september 2019 en heeft momenteel 92000km op de teller. Voor de rest nog nooit problemen gehad. Wij trekken zelden een aanhangwagen (paardentrailer). Na stilleggen wagen en opnieuw starten was het probleem verholpen.

We hebben begin maart een nieuwe kodiaq sportline besteld (niet plugin hybride versie) die zal geleverd worden eind augustus. Wat doen we het beste? Blijven rijden met het probleem? Is er risico op beschadiging? We hebben onze huidige Kodiaq overgelaten aan de garage.

DeSchreut

Nieuw lid
Maargoed het ging om een 1.5 tsi met nog geen 18000 km volgens de auto in kwestie Moet gewoon niet kunnen. Als je door “slecht” rijgedrag zo’n bak al kan slopen met zo’n lage km stand dan klopt dat ook gewoon niet. Een handbak sloop je ook niet met 20k km met slecht rijgedrag.
DANK JE!
Ook ik ben van mening dat dit niet kan. Ben een bedaarde rijder (alhoewel in Duitsland niet te beroerd om 200 km/u te draaien waar dat kan) en haal geen gekke dingen uit. Heb de auto in Duitsland gekocht, was een demo van een dealer in Dortmund, 4 maanden oud en slechts 1475 km op de teller. Wat er in die 1475 km is gebeurd zal ik nooit weten, maar de lak op de trekhaak is nog in tact dus ga ik er van uit dat hij geen gekke lasten heeft moeten trekken.
Ik ben in juni weer in Innsbruck en ga dan zeker even bij Porsche Inter Auto langs om de mannen de hand te drukken, en te vragen wat ze nou eigenlijk hebben aangetroffen. Komen daar nog rare dingen uit naar voren dan meld ik dat hier daarna nog even.

Laatst bewerkt:

DeSchreut

Nieuw lid
Wij rijden met een (Belgische) Skoda Kodiaq 1.5TSI dsg7 en hebben deze melding vandaag ook de eerste maal voor gehad. De onze is geleverd in september 2019 en heeft momenteel 92000km op de teller. Voor de rest nog nooit problemen gehad. Wij trekken zelden een aanhangwagen (paardentrailer). Na stilleggen wagen en opnieuw starten was het probleem verholpen.

We hebben begin maart een nieuwe kodiaq sportline besteld (niet plugin hybride versie) die zal geleverd worden eind augustus. Wat doen we het beste? Blijven rijden met het probleem? Is er risico op beschadiging? We hebben onze huidige Kodiaq overgelaten aan de garage.
Tja, als hij nu geen problemen geeft zou ik geen issue ervan maken. Ik heb 600km doorgereden na de eerste probleemmelding (dat kan ook het heet "automaat in noodloop" en dat is ervoor gemaakt om je toch op plaats bestemming te krijgen). Als bij jou de melding weg is dan draait de automaat weer "gewoon" en zie ik niet direct een probleem.

Je kunt bij Wish of Ali voor minder dan EUR 5 een bluetooth OBD II stekkertje bestellen, en met enig spitten op internet kan je dan ook wel een "gratis" uitlees pakketje voor je telefoon vinden. Ik gebruik OEBD Facile daarvoor op mijn Android telefoon. Dan kan je zelf de melding wissen, en dan ziet naderhand ook niemand meer dat dit incidentje geweest is. Dat scheelt weer discussies met de dealer als je hem inruilt ;)
Succes!

Bovenaan Onderaan