Een VW (en ook Skoda overigens) zal nooit een uitgesproken design krijgen, die zijn vooral tijdloos. Persoonlijk houd ik daar wel van. Als je de mondeo als voorbeeld neemt denk ik bij de lancering van een nieuw model telkens wow, dikke bak maar na 2 jaar heb ik dat al niet meer.
Een uitgesproken design hoeft van mij ook niet zo nodig, maar wat ik bedoel is dat de voorkant behoorlijk scherp en opvallend getekend is met de vouwlijn en de brede gril. Op de zijkant blijft daar alleen de scherpe vouw van over, maar ook die verdwijnt bij de achterkant. Die is helemaal vlak, rond en glad. En dat valt in werkelijkheid nog meer op dan op de foto's. ieder zijn smaak natuurlijk, maar voor mij komt het niet evenwichtig over. Net alsof er twee verschillende ontwerpers aan de gang zijn geweest die niet met elkaar gecommuniceerd hebben.
Volvo's, Jags en Audi's, maar bijvoorbeeld ook voorgaande Passats hebben bewezen tijdloos te zijn maar hebben een vorm en uitstraling die aan alle kanten op elkaar afgestemd is.
Er is een uitzondering op dat vlak en dat is de Mazda 6 die blijf ik op de een of andere manier mooi vinden. Daar ben ik nog serieus naar wezen kijken maar afgeknapt op het typisch Mazda interieur.
Qua design mee eens. En dat terwijl ik, telkens als de nieuwe uit kwam, het design heel erg anno-nu vind en bang was dat het met een jaar of 2 verouderd zou zijn. Maar nee dus. Groot compliment voor Mazda.
Overigens begreep ik zojuist van een nieuwbakken Mazda-dealer dat de nieuwe 6 in februari al in de showroom staat. Ongetwijfeld met een ander dashboard, dus misschien heroverwegen?
Dat is ook niet bepaald moeilijk, want de Superb is achteraan gewoon even breed (smal) als een Golf 4 (of was het 5?) of een Octavia 2.
Ik vind dat een groot pluspunt, want ik heb toch maar twee kinderen, en heb hierdoor veel minder ellende in smalle straatjes en smalle parkeervakken.
Keep on dreaming
. Een Superb is van binnen wel (vrijwel) net zo breed/smal als een Golf/Octavia, maar van buiten maar 15 mm smaller dan de nieuwe Passat. Alleen valt de Superb van boven meer naar binnen, waardoor je meer naar binnen zit.