Tijd voor een update en nee niet over de Passat (dat komt nog wel daar heb ik pas 2500 km mee gereden en moet nog een keer terug..) even een terugblik op 163000 km in een Superb.
Bestellen
De komst van onze derde maakte de ruimte in onze O2 (elegance business 1.9 TDI) te klein. Dat was een combi en daarbij paste de stoelen niet in de breedte op schouderhoogte (de C stijl zit daar in de weg). Na overleg met mijn werkgever had ik daarom mijn O2 door kunnen schuiven naar een collega en kon ik een nieuwe auto bestellen. Met de stoelen onder de arm diverse dealers afgelopen en uiteindelijk weer bij Skoda terecht gekomen. De Superb Combi zou het worden. Stoelen erin, zelfde probleem als in de O2 (damn!). Totdat de verkoper zei, goh probeer het eens in een sedan en warempel daar paste het wel! Next step bestellen, dealer vertelde dat hij nog een sedan in de planning had staan die ik naar wens kon aanpassen. Het resultaat, 8 augustus besteld 20 augustus (in hetzelfde jaar uiteraard
) is de auto geleverd, geheel naar wens! Dus een 1.6 TDI Ambition Businessline in mijn kleur (lava blue), met elektrische stoelverstelling en een trekhaak!
Rijden
Sja de 1.6 Superb zal je niet snel verleiden tot een sportieve rijstijl. Maar gelukkig hoeft dat ook niet. Desalniettemin heeft de auto me regelmatig verbaast dat de snelheidsmeter toch ver boven de maximaal toegestane snelheid komt zonder al teveel moeite. (zeker met de A/C uit) Met de caravan en bepakking had de auto duidelijk meer moeite, maar ook daarin heeft ie/ze me nooit in de steek gelaten en me altijd veilig op bestemming en weer terug gebracht.
Waren er dan helemaal geen problemen? Jawel, maar die beperken zich tot problemen met de elektrische stoelverstelling (daar is later een software update voor gekomen), regulier onderhoud, en één keer een defecte condensor van de airco, volgens de dealer door steenslag, maar dat is nooit bewezen. Wel een zwak punt trouwens bij zo'n beetje alle VAG producten en je kunt je condensor met een framepje van 10 euro beschermen tegen steenslag. (waarom ze dat niet af fabriek doen blijft mij een raadsel).
Het verbruik dan nog, dagelijks woonwerk verkeer (alleen in de auto) 1 op 21 a 22, met het hele gezin (2 volwassenen en 3 kids) op stap 1 op 18 a 19. Met de caravan op stap (in NL) 1 op 9 a 10.
Olieverbruik nop, dusdanig weinig dat ik nooit zelf bij heb gevuld tussen de beurten.
Kosten
De leasemaatschappij (alphabet) houd voor de berijders bij welke kosten gemaakt zijn en maakt dat ook inzichtelijk via een webportaal. Mocht je het je afvragen, in de bijlage de kosten over 163.000 km..
Aardig detail is dat de auto ingeleverd is met de achterbanden waarmee hij in 2011 geleverd is.
Al met al tot nu toe waarschijnlijk de fijnste auto die ik gereden heb en in ieder geval zeker beste prijs-kwaliteit verhouding. Wat er voor de volgende eigenaar wel aan zit te komen is het vliegwiel. Die zal binnen niet al te lange tijd echt aan de beurt zijn. Bij het versnellen in z'n 5 vanuit lage toeren liet hij zich al aardig horen en voelen zeg maar.
Conclusie
De Superb heeft me op zeer positieve manier verrast. De eerste 40.000 km had ik nog wel wat twijfels over de motorisering, maar na iedere 10.000 km leek er softwarematig iets aangepast te worden waardoor de auto steeds beter begon te lopen, uiteindelijk een prima motor gebleken.
Grote dingen die nu niet op de highline passat zitten en toch gemist worden: Elektrische stoelverstelling, elektrisch inklapbare buitenspiegels.
Kleine dingen die nu niet op de highline passat zitten en daarmee niet gemist worden maar die de Superb toch wel had: Voetenruimte verlichting achterin, Led lampjes boven de middenconsole, instapverlichting onderin de achterdeuren, verlichting in de deurgrepen, AFS.
Maar wat de Passat dan toch weer een geduchte concurrent maakt: Half leer/alcantara, 6 bak (had de latere Superb ook), stoelverwarming (blijkt ook minder handig met je schoonmoeder, die wil de auto niet meer uit..), ACC (dat is echt de uitvinding van de eeuw!), 15 paarden extra en daarmee net wel "leuk" om te rijden (0-100 gps gemeten in 10,6 sec), beduidend betere audio (en dat maakt mij weer erg gelukkig)
De elektrische stoelverstelling wordt denk ik nog het meest gemist, dat was bij de Superb vanzelfsprekend geworden denk ik is nu toch een gemis. Met name omdat mijn vrouw een heel andere zithouding heeft als ik. Achteraf niet heel handig, andersom is het bij VW een optie van 1100 euro..
Kortom een echte aanrader zo'n Superb als je het mij vraagt!