Bakkertjes nieuwe auto

CDK

Forumguru
@Bakkertje, dat vind ik echt sneu en spijtig om te lezen. Hopelijk valt het allemaal toch nog een beetje mee en worden de gebreken netjes opgelost.
 

Bakkertje

Forumguru
Thanks, ik hoop ook dat het allemaal naar tevredenheid opgelost wordt. Ik ben in ieder geval zo blij dat het niet mijn privé eigendom is. Niet dat ik nu niet kritisch ben (ik zit er toch 10 - 15 uur/week in), maar als het je eigendom was geweest had ik me enorm bekocht gevoeld met een product van 39680 euro..
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
nu las ik in een test in het S3 topic gelinkt door @BobTheFish dat de S3 ook een rumoerig onderstel zou hebben, wellicht vergelijkbaar dus...
 

andrehj

Forumguru
Volgens mij zijn die 1 op 1 gelijk. Namelijk een onafhankelijke achterwielophanging, zoals de S2 en de topmodellen van de O3 die ook hebben. De Duitsers noemen dit heel mooi een Mehrlenkerachse.
 

Bakkertje

Forumguru
Het zou mij niets verbazen als alle MQB auto's in de basis dezelfde onafhankelijke ophanging hebben. Echter zou het onderstel met andere rubbers, schokdempers en veren uitgerust kunnen worden om het comfort te bepalen.

Overigens heb ik gisteren de bandenspanning verlaagd van de aanbevolen 2.4 bar naar de 2.1 bar die comfort bandenspanning wordt genoemd en dat scheelt een beetje. Kleine oneffenheden geven nu minder rumoer in de auto. Maar ja, het verbruik wordt er niet beter op natuurlijk. Dus leaserijder van het jaar zal ik niet meer worden ben ik bang.. Eens overleggen met m'n werkgever misschien wil ie wel investeren in een verlaagd onderstel om zo de bandenspanning weer te kunnen verhogen ;)

Zonder gekheid, ik heb nog contact gehad met VW Nederland, de procedure bij klachten als de mijne is netjes gevolgd door de dealer. Dat betekend onderzoeken en vergelijken met andere auto's van hetzelfde model. De klacht is daarbij vergelijkbaar en dus is er een "productfout". Deze is gemeld aan de VW fabriek en zodra er voldoende meldingen zijn komt er een modificatie.

Voor alsnog is het redelijk en erger ik me er niet heel erg meer aan. Daarmee is het nog niet klaar wat mij betreft, maar de druk is van de ketel. Als het rubber van de linker achterdeur vervangen is, is hopelijk ook het geruis weg..

@Corné de Kluijver als de S3 het ook heeft dan komt er des te eerder een oplossing voor dit probleem ;)

Edit: Klapperend MQB onderstel is een bekende kwaal: http://www.autoweek.nl/nieuws/28302/onderstel-volkswagen-golf-vertoont-bijgeluiden
 
Laatst bewerkt:

Tuulster

Forumguru
Hallo Bakkertje, Volgens mij ben jij een ervaringsdeskundige van ACC in combinatie met een handbak. Zou jij eens je ervaringen willen delen rondom ACC en een handbak....

Ik overweeg ACC mee te nemen in de samenstelling van mijn nieuwe Sub III. Ik wil alleen graag een handbak en geen DSG. Hoe werkt deze combinatie met bijvoorbeeld afremmen en terugschakelen. Pakt ACC opnieuw vanzelf op of moet je weer activeren na terugschakelen. Zo ook met opschakelen.

Zou jij eens verslag kunnen en willen doen??? TNX
 

Bakkertje

Forumguru
De acc pakt de snelheid inderdaad weer op. Het koppekingspedaal kun je gewoon gebruiken zonder dat de acc eraf gaat. In de praktijk is het zo dat je hem op de snelweg gewoon in z'n 6 laat staan en de acc de rest laat doen.
Hoe de acc reageert kun je instellen, de afstand tot de voorligger en hoe fanatiek ie gas moet geven als de weg vrij is. Stel nu dat je een sportieve rijder bent dan zet je de acc op sport en schakel je terug naar 5 of 4 om in te halen. Op het moment d je richting aangeeft om in te halen geeft ie ook al gas bij trouwens.
Verder geeft de schakelindicator aan wanneer je naar welke versnelling zou moeten schakelen.
Al met werkt het echt heel erg fijn.
Enige minpunt is dat ie bij het uitvoegen auto's niet rechts inhaalt op de uitvoegstrook, dus als daar een vrachtwagen naast je rijd moet je zelf even gas bijgeven.
Oh ja en als je het eenmaal gewend bent moet je goed opletten als je bijvoorbeeld een leenauto meekrijgt die het niet heeft :-)
Als laatste, wij nederlanders vinden het minimale gat van de acc genoeg om tussen te duiken.. maar daar kan het systeem niets aan doen.
 

Tuulster

Forumguru
Super hartelijk dank voor je reactie.

Ik rij veel (ongeveer 1300 per week) en meest snelweg. Ook veel op cruise control, maar vaak ook niet omdat ik het te druk vind en dus veel gedoe.

Ik ga van ACC wel gelukkig worden volgens mij! TNX:D
 

Bakkertje

Forumguru
Graag gedaan hoor, kleine moeite. Jij bedankt voor de terugkoppeling.
Van acc ga je zeker gelukkig worden!
Nog wel een kleine Disclaimer, bovenstaande zijn mijn ervaringen met de passat, of het 100% identiek is in de nieuwe Superb weet ik uiteraard niet. Op de foto's van de nieuwe s3 staat ook een ander stuurwiel dan bij VW gebruikt wordt. Op het stuur zit bij mij de bediening voor de cruise control en als ik me niet vergis zit dat bij de s3 anders.
Mocht je het jezelf nog afvragen, de acc werkt (bij mij in ieder geval) altijd. Ik kan dus niet meer de cruise control op de traditionele manier gebruiken, enkel met afstand houder erbij zeg maar.

Ik vind het echt een verademing en het rijd echt ontspannen. Soms heb je niet eens in de gaten dat je vaart geminderd hebt en achter iemand blijft plakken.. Lane assist zou er nog bij passen dan ben je klaar om Handsfree te rijden..
 

micky

Forumguru
Super hartelijk dank voor je reactie.

Ik rij veel (ongeveer 1300 per week) en meest snelweg. Ook veel op cruise control, maar vaak ook niet omdat ik het te druk vind en dus veel gedoe.

Ik ga van ACC wel gelukkig worden volgens mij! TNX:D
maar met 1300 in de week van een automaat nog meer lijkt me ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Darkside

Forumguru
Enige minpunt is dat ie bij het uitvoegen auto's niet rechts inhaalt op de uitvoegstrook, dus als daar een vrachtwagen naast je rijd moet je zelf even gas bijgeven.
.
Is dat zo? Wat raar ( en vervelend).
Bij mij haalt ie gewoon rechts in.
Vraag me af wat erbij andere acc rijders gebeurd.
Of zou de acc bij een Passat anders werken dan bij een golf ?
 

Bakkertje

Forumguru
Ja dat is echt zo. Ik zie in mijn display dan ook een auto op de linker baan. Daar blijft ie dan braaf achter plakken. Zal er straks wel even een foto van schieten.
 

micky

Forumguru
nu schijnt de ACC bij verschillende auto's zo'n grote minimale afstand te houden dat er continu mensen tussen schieten, overigens werkt een ACC natuurlijk verreweg het mooist weer met die automaat :)
 

Darkside

Forumguru
Ja dat is echt zo. Ik zie in mijn display dan ook een auto op de linker baan. Daar blijft ie dan braaf achter plakken. Zal er straks wel even een foto van schieten.
Ben benieuwd hoe het er uit ziet idd

nu schijnt de ACC bij verschillende auto's zo'n grote minimale afstand te houden dat er continu mensen tussen schieten, overigens werkt een ACC natuurlijk verreweg het mooist weer met die automaat :)
De kleinste afstand is idd wat groot. Al heb ik er in de meeste gevallen geen last van. Maar soms heb je idd dat er nog mensen tussen duiken.
En idd ACC icm DSG is heerlijk. Zeker met files.
 

Bakkertje

Forumguru
De afstand kun je instellen @micky, de minimale afstand is echter voldoende voor de gemiddelde bouwvakker bus om er toch tussen te duiken. Het systeem reageert daar overigens goed op, neemt gas terug en gaat niet vol in de ankers. Het is dus niet zo dat je met je ACC een sluis wordt voor iedereen op de rechter baan.

Vanmorgen nog even een foto geschoten op de uitvoegstrook met een auto voor me en een auto op de hoofdrijbaan.
Wat de auto bij mij doet op het moment dat er bijvoorbeeld een vrachtwagen op de hoofdrijbaan rijd en ik wil uitvoegen, is de snelheid dermate aanpassen dat je er maar heel langzaam voorbij gaat. Wat dan overigens weer heel eenvoudig te corrigeren is door zelf gas bij te geven. Eigenlijk doet de auto wat de matrixborden boven de weg 'bij drukte wel eens doen. De hoofdrijbaan staat dan op bijvoorbeeld 50 en de uitvoegstrook op 70.

De 1.6 tdi in mijn passat loopt vrij netjes in z'n 6 van een gangetje van 80 tot de maximum snelheid. Op de snelweg hoef ik dan eigenlijk ook weinig te schakelen en doet de ACC de rest. In het begin even wennen en je moet ook vertrouwen krijgen in het systeem, maar het werkt echt heel erg goed. Wat ik vooral merk is dat je veel minder vermoeid raakt door constant je snelheid aan te passen.
 

Bijlagen

  • 20150601_080949_resized.jpg
    20150601_080949_resized.jpg
    125 KB · Weergaven: 37
Bovenaan Onderaan