Bakkertjes nieuwe auto

Okki

Donateur
Oh.....een Touran..

Heb er 2 gehad...echt een geweldige auto (laatste met 140 pk)....
Wegligging geweldig....kon er knetterhard een bocht mee door...
Helaas is de laatste door motorproblemen en WOK status een fiasco geworden....

15319216-1758887220888108-8896265795381815256-n_orig.jpg

Maar als ik het geld er voor had zou ik er zo één kopen.....

Bakkertje

Forumguru
@Okki De wegligging viel me ook erg op (in de positieve zin). De Touran die ik als leenauto 2 weken heb gehad (mijn langste proefrit ooit) was ook prima inderdaad.
Dat was overigens een comfortline met 16 inch wielen, de door mij bestelde Touran is een Highline op 17 inch wielen.

Wat nog een verassing blijft is de 1.5 TSI, a.s. zaterdag heb ik nog een proefrit gepland staan met een 1.5 TSI, mocht dat nou heel erg tegenvallen (wat ik niet verwacht) dan kan ik nog uitwijken naar een diesel. Maar dan wordt het waarschijnlijk een 1.6 TDI (de 2 liter wordt te duur) en dat zit dan, met 115 pk, waarschijnlijk net op het randje qua prestaties..

• Leuk
Waarderingen: JvW

JvW

Senior Member
Nu kom ik uit een 1.6TDI Octavia, maar dat was een handbak. Deze wilde ook pas wat doen boven de 1500 toeren (2014 14% bijtelling versie, dus flink softwarematig geknepen). Ik heb serieuze problemen gehad om steile hellingen (in Oostenrijk) te nemen met deze auto vanuit stilstand.
De 1.6TDI in de Touran is voor mijn gevoel heel anders. Zeker in combinatie met de DSG. Naar mijn idee genoeg trekkracht. Hij wil er altijd goed vandoor, niet het gevoel dat je bij het wegrijden bij een stoplicht of kruising de auto een extra zetje wil geven zeg maar. En dan is de Touran toch een stukje zwaarder (en minder aerodynamisch) dan een Octavia. Ik ben er nog niet mee naar Oostenrijk geweest, maar op basis van het rijgedrag in Nederland verwacht ik ook een compleet andere auto daar. Het zal nooit een racemonster worden, maar naar mijn mening genoeg pit om fatsoenlijk mee te komen in het verkeer.

Okki

Donateur
@Bakkertje : Ik had op die van mij ook 17" velgen zitten (VW GTI velgen). Ik had van tevoren ook niet verwacht dat zo'b "busje" zo'n goede wegligging zou hebben.....

Een heel verschil met mijn huidige Rapid...

Met het mindere gewicht (wegenbelasting), minder premie (€ 18.000 minder catalogusprijs) en zuiniger (1 op 18 ipv 1 op 13) probeer ik zo het door mij verloren bedrag terug te verdienen (althans, dat maak ik mezelf maar wijs..)

Nog 1 plaatje dan (om mezelf lekker te maken)

large-1539442739218280_orig.jpg

Bakkertje

Forumguru
@JvW klopt helemaal de 1.6 (nu met 120 pk in mijn Passat) is zeker voldoende om vlot mee te komen.
Echter als ik met de caravan op pad ga (1500 kg) en volle bepakking, dan kom ik eigenlijk toch te kort.

De TDI met DSG is alleen zo'n 1800 euro duurder dan de 1.5 TSI met DSG, dus ik zou in mijn geval meer belasting betalen voor minder pk's, dat voelt ergens niet goed ;)

MacRembrandt

Forumguru
Mooie auto. En met 1.5TSI en DSG een fijne caravantrekker.
Had hiervoor een Touran Highline (van het vorige model dus) met 1.4 150pk en DSG, en die had geen problemen met mijn caravan van 1500kg.

Hier ga je een hele fijne auto aan hebben.

Mijn (oudste) dochter zou jaloers zijn. Die wil graag dat ik weer terug ga naar een Touran. Ik moet zelf naar wat groter, want 4 kinderen. En in de Touran standaard de derde zitrij omhoog, dan houd je weinig over. Vandaar dat ik waarschijnlijk overstap in een Tiguan Allspace.
Wat wel jammer is in de nieuwe Touran, is dat je de stoelen niet meer kan verwijderen. In mijn Touran had ik de middelste stoel op de tweede zitrij verwijderd, en de overgebleven stoelen iets dichter naar elkaar gezet. Zo onstond een ruime, 6-persoons auto, waar de kinderen zo door het midden naar achteren konden. Ideale configuratie.
Echter, tegenwoordig denken die autofabrikanten dat ik graag dagelijks mijn stoelen neerklap om meer zooi mee te nemen.:fool:

JvW

Senior Member
Ik snap je punt helemaal, maar is een Tiguan Allspace zoveel groter achter de derde zitrij?
Scheelt volgens mij bijna niets met een Touran....

MacRembrandt

Forumguru
De nieuwe Touran is een stukje groter dan mijn vorige, maar toch is de Tiguan nog iets langer, wat zich vertaalt in meer ruimte achter de derde zitrij. Het is niet veel, dat geef ik toe, maar de kinderen zitten dan toch minder tegen de achterruit aan. Komt wellicht ook door de schuinere achterkant.
Ik heb het niet nagemeten, maar voor mijn gevoel zijn de Kodiaq/Taracco/Tiguan Allspace ruimer dan de Touran.

Ik kon in mijn Touran nog net een ingeklapte buggy kwijt, in de Tiguan zet je er nog een boodschappenkrat achter.

JvW

Senior Member
De Kodiaq komt op mij iets groter over dan de Touran. Met vier kinderen zou ik persoonlijk voor een echte zeven (of zes) zitter gaan: de Sharan oid.
De bagageruimte van de Touran wordt ook groter opgegeven door de fabrikant dan die van de Tiguan. Het zal me niets verbazen als die extra lengte ook deels in de neus van de auto zit.

Sorry @Bakkertje voor de topic-vervuiling.

Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
@Canon-Eye ik ging in beide gevallen uit van een dsg uitvoering. Die dsg staat al sinds 2008 op mijn verlanglijst. Bij de 3 auto’s die ik sindsdien heb gereden telkens omwille van de kosten de dsg weg gelaten. Maar nu gaat het er dan eindelijk van komen :dankje:

Laatst bewerkt:

MacRembrandt

Forumguru
Touran is mooi recht van achteren. Is ideaal met drie kinderen en een kinderwagen. Die laatste schuif je er zo in zonder inklappen. Dat zorgt ook voor de extra liters bagageruimte.

Sharan is zo even 10K duurder.:nailbiting:

Bovenaan Onderaan