1. Keuze Touran en Tiguan: Ik zag nu pas dat de Highline van de Touran is aangepast en nu standaard LED heeft.
Maar: dat geldt ook voor de Tiguan Allspace Highline. En deze heeft ook standaard DSG op de (nu nog) 1.4 TSI. En jouw configuratie van de Touran is 44k+ en dat geldt ook voor de Tiguan Allspace Highline.
Met drie kinderen zou ik persoonlijk kiezen voor de Touran. De drie aparte stoelen op de derde zitrij zouden dan voldoende moeten zijn en je gebruikt (lijkt mij) de derde zitrij dan alleen optioneel. Mijn nadeel van de Touran (met 4 kinderen gebruik ik de 3de zitrij continue, met deze rij direct tegen de achterruit) vervalt dan, denk ik.
Touran heeft nog wel steeds die lullige 16" velgen, die eruit zien als wieldoppen, maar die had je al vervangen in jouw config zag ik.
Wel goed om de plaatsjes te zien qua verschil in ruimte tot de achterbank.
Verder is de keuze heel persoonlijk en het verschil is heel klein. Als je achter het stuur zit van de Touran of de Tiguan merk je ook eigenlijk weinig verschil. Ik heb het een keer geprobeed in een showroom waar een (gewone) Tiguan naast een Touran stond. Verschillen in zit, dashboard en ruimte (voorin) zijn echt heel klein.
2. DSG: Ik rij nu een Octavia 1.6TDI DSG, en hiervoor een Touran 1.4TSI DSG. De Touran had geen start/stop, en dat was een groot voordeel. Want met DSG vind ik de start/stop vreselijk irritant. Na drie jaar in de Octavia is het een automatisme om de start/stop meteen na het starten uit te schakelen.
Verder vind ik de DSG een verademing. Maar moet wel zeggen dat ik ook zit te twijfelen. Met die TSI motoren rijd je ook met handschakeling schakellui. Op de snelweg hoef je eigenlijk nauwelijks te schakelen. Ik twijfel dus ook wel of ik het de euro's extra waard vind. In mijn persoonlijke calculatie (Tiguan Allspace Comortline en eigen bijdrage) komt het op 39 euro netto per maand meer.
3 Auto-hold: er is een verschil met de oude en nieuwe auto-hold, volgens mij. In mijn Octavia heb ik HillHold op de DSG. Dus ik hoef geen hellingproef te doen, dat doet de auto zelf. Bij een stoplicht moet ik echter wel de rem ingedrukt houden.
Vorige week had ik een Golg VII mee van de garage, met DSG en een automatische parkeerrem. Dan kun je dus de rem loslaten bij het stoplicht. De auto blijft dan gewoon staan. Is dus geen Hill Hold, maar een Autom. parkeerrem.
Persoonlijke conclusie: de Touran 1.4TSI 150DSG is de fijnste lease-auto die ik tot nu heb gehad, qua luxe, afwerking en rijgevoel. Hij was voor mij destijds alleen in verhouding erg duur omdat ik toen nog maar drie kinderen had. Nu mis ik m wel. Ook met de caravan was het een heel fijne combinatie. Ik zou er dus zo weer voor kiezen (met drie kinderen). Hij zou bij mij boven de Tiguan staan, omdat ik toch niet zo van de SUV's ben.
En voor 17 euro zou ik m wel met DSG nemen. Voordelen zijn wat mij betreft groter dan de nadelen.