Zojuist de auto opgehaald en wat er gedaan is is het volgende.
- Navigatie systeem is opnieuw aangemeld, dit is waarschijnlijk niet de oplossing maar wel stap 1 om iets onder garantie opgelost te kunnen krijgen. Dus die krijgt nog een vervolg.
- Strip op de deur, hiervoor moet het hele rubber vervangen worden, onderdelen zijn besteld en wordt herpland. Er is een tijdelijke oplossing aangebracht waardoor de strip nu vastzit.
Dat waren de makkelijk op te lossen punten..
Windruis en onderstel geluiden zijn vergeleken met een andere Passat en komen overeen. Daarmee is het voor een dealer redelijk klaar wat het onderzoek betreft. De monteur die de auto bekeken heeft deelt echter mijn mening dat beide klachten niet goed zijn en niet passend zijn bij de auto. (misschien ben ik ook wel te verwend door vanuit een Superb in een Passat te gaan rijden) Er is uitvoerig getest en diverse delen zijn afgeplakt en er is veel getest. Vanmorgen heb ik samen met de monteur twee ritten gemaakt, eerst in een Passat van de dealer, daarna in mijn eigen Passat. Voor dit onderzoek had ik m'n dB meter meegenomen, en beide auto's maken evenveel geluid (ja de mijne 1 dB meer..) Ook het onderstel maakt bij beide auto's hetzelfde geluid. Voor nu kunnen ze hier in ieder geval vrij weinig mee.
Verwacht wordt dat voor beide problemen na verloop van tijd meer klachten binnenkomen en er dan door VW aangepaste onderdelen toegepast zullen gaan worden (zo is het rubber van de achterdeur niet leverbaar, dus wellicht is dat al de eerste modificatie..). Zoals eerder al gezegd, de kinderziektes waarom je beter niet als eerste in een nieuw model zou moeten gaan rijden. VW heeft verder de gewoonte om modificaties in den stille door te voeren en het advies van de monteur was om over een half jaartje hem eens te laten kijken of er inderdaad gemodificeerde onderdelen toegepast worden.
Wat ik nog kan doen is kijken of ik nog een keer een proefrit kan maken in de demo waarmee ik voor mijn bestelling gereden heb om daarin ook nog eens te meten en ervaren hoe het is.
De versnellingsbak geluiden zijn overigens een bekende klacht bij meerdere VW producten, de bakken moeten steeds lichter en milieuvriendelijker. Daardoor is het aluminium van de bak dunner en zit er minder olie dan vroeger. Die geluiden daar kan ik op zich prima mee leven, echt kwaliteit straalt het dan weer niet uit als je het mij vraagt.