Bakkertjes nieuwe auto

Falcon

Donateur
Eerlijk gezegd snap ik dan niet zo goed waarom je voor de Passat dan uiteindelijk hebt gekozen. Was dat puur omdat de nieuwe Superb niet snel genoeg op de markt is gekomen (ivm einde leasecontract).. of andere reden?
 

Bakkertje

Forumguru
Eerlijk gezegd snap ik dan niet zo goed waarom je voor de Passat dan uiteindelijk hebt gekozen. Was dat puur omdat de nieuwe Superb niet snel genoeg op de markt is gekomen (ivm einde leasecontract).. of andere reden?

Terechte vraag :D :thumbsup:
Dat komt doordat één van de concurrerende leasemaatschappijen een fout heeft gemaakt in het calculeren van de Passat van een collega van mij. Die was daardoor (te) goedkoop en daar kon ik op meeliften. Ik was inderdaad aan het wachten op de nieuwe Superb, maar het voorstel voor de Passat daar kon ik niet echt omheen zeg maar. De Passat kost me (ondanks de fors hogere fiscale waarde) minder dan de Superb. Dus die afweging was ook vrij snel gemaakt.

Als ik het nu opnieuw zou doen zou ik ook zeker een offerte voor een nieuwe Superb laten maken en dan zou het kwartje zomaar de andere kant op kunnen vallen inderdaad. Die had ik ook best zonder proefrit durven te bestellen.
 

Bakkertje

Forumguru
De eerste 10.000 km zitten er alweer op met de passat en ik moet zeggen dat ik erg teleurgesteld ben in de passat. En nee dat heeft niets te maken met de nieuwe superb die in ieder geval prijstechnisch de betere van de twee is.
Hoe lovend de pers over de passat ook is mijn ervaring is toch echt heel anders.
Een opsomming van mijn negatieve bevindingen:
- de ophanging rammelt. Op de Italiaanse wegen waar idioot veel putdeksels in de weg zitten rammel je de auto uit. Zo erg dat zelfs mijn vrouw het opviel. (maatstaf voor mij dat ik niet aan het muggenziften ben)
- windgeruis boven de 100 km/uur
- chromenstrip hangt los van de achterdeur (lijm is gewoon losgelaten, echt heel triest voor een auto van deze prijs ..)
- navigatie raakt regelmatig de weg kwijt en is al eens vastgelopen (generatie 2 mib)
- koppeling/versnellingsbak maakt veel bijgevuld (lijkt wel of er een zak knikkers inzit)
- luidspreker loopt aan (aanlopende spreekspoel)
- rubbers van de achterdeuren krassen op de lak in de deurstijl (navraag bij een oud collega met een twee weken jongere passat leert dat dit bij hem niet is)

Is het dan alleen maar kommer en kwel? nee gelukkig niet. De stoelen zitten echt goed en het audio systeem is ook echt goed. Ik heb overigens gewoon de standaard audio en niet het dynaudio pakket.
De 1.6 tdi met 120 pk voldoet ook prima, ook met volle bepakking doet ie het nog steeds goed. Wat me tijdens de trip naar Italië op en neer opviel is dat hij in de bergen de snelheid zelfs in z'n 6 goed vast weet te houden. Voor het versnellen berg op moet je wel even terug naar z'n 5. Topsnelheid heb ik niet kunnen proberen, het was te ruk op de weg. 200 km/uur op de klok was geen probleem. Bij 180 km/uur draait ie 3000 toeren in z'n 6.
De adaptieve cruise control werkt ook feilloos, echter tot max 160 km/uur, daarboven moet je zelf de snelheid bewaken. (en terecht)
Het verbruik valt ook reuze mee, 1 op 17 over 1145 km met een gemiddelde snelheid van 103. En dat met volle bepakking.

Het is nu aan de service van de dealer/pon om mijn ongenoegen weg te gaan nemen. Morgenmiddag gaat ie voor 2 dagen terug. Het aardige is trouwens dat ik van pon een uitnodiging kreeg om mijn ervaringen te delen op een site over de passat en daar komt in ieder geval de rammelende ophanging ook bij iemand anders voor. Het schijnt ook een probleem bij de eerste golf vii modellen te zijn geweest en daar zijn toen de schokbrekers vervangen.

Komende week dus naar de dealer en eind mei gaat de caravan erachter om mijn schoonouders weg te brengen. Daar heb ik wel vertrouwen in, maar is wel een nieuwe beproeving voor de auto.

De ophanging en versnellingsbak geven mij nog niet het vertrouwen dat ik in mijn superb had, dat vertrouwen zal nog moeten groeien..
 

ertromp

Forumguru
Natuurlijk minder dat er schoonheidsfoutjes in zitten @Bakkertje maar goed dat je het hier deelt.
Het zal mij verbazen als de Superb 3 gelijk perfect op de markt komt want ook daar verwacht ik dit soort zaken als jij op somt.
Hopelijk worden de plooien in die 2 dagen bij de dealer aardig glad gestreken.
Wat is de url van die site van de Passat waar je de reviews kunt lezen?
 

CDK

Forumguru
Balen @Bakkertje, maar zoals @ertromp al aangeeft is dit vrijwel altijd bij nieuwe modellen, om die reden draagt @andrehj vaak aan om als particulier geen nieuw model aan te schaffen omdat je vaak met kinderziekten geconfronteerd wordt. Gelukkig zijn er ook veel positieve punten. ;)
 

jalex_h

Forumguru
Dat is minder om te lezen. Maar inderdaad is dat wel het risico dat je loopt als je als één van de eersten een nieuw model rijdt. Hopelijk kan de dealer het allemaal naar tevredenheid fixen.
 

Darkside

Forumguru
Toch snap ik die "kinderziektes" niet zo goed. Ik bedoel men (autofabrikanten)/rijden honderden duizenden test kilometers. Voor o.a. quality control. Een rammelende ophanging. Zou toch opgemerkt moeten worden.
En zaken als loslatende chrome strips mogen gewoon niet voorkomen. Het is echt niet de eerste keer dat een fabrikant chrome gebruikt om hun auto's op te leuken. Daarbij zou het niet uit mogen maken of je een Passat of een up rijdt.
Deze zaken mogen in mijn ogen gewoon niet voorkomen.

Hoop dat pon een oplossing vindt en dat je straks weer volop kan genieten van je auto
 

Bakkertje

Forumguru
Het chrome is inderdaad echt heel erg schraal, triest eigenlijk. De 1.6 120 pk icm de 6 bak zit (voor zover mij bekend) voor het eerst in de passat en daar heb ik er 1 van de eerste van.
De overige klachten had ik echt niet verwacht door het toepassen van het mqb platform. Dergelijke klachten zouden mijn inziens niet voor mogen komen.

Maar goed vanmorgen heb ik hem van binnen en van buiten ontdaan van alle vuiligheid van de vakantie en dan staat er nog steeds een erg fraaie auto naast het huis! Ik hoop echt dat de dealer het op gaat lossen, de monteur heeft mijn klachten in ieder geval al bevestigd en dat is stap 1. Vandaar ook dat ie voor 2 dagen terug gevraagd is.
 

Cordoba

Forumguru
@Bakkertje het probleem dat de rubbers van de achterdeuren krassen op de deurstijl, komt dat niet doordat het portier niet helemaal goed is afgesteld? Wat die chroomlijsten betreft: zijn die er soms later bij Pon opgezet, en is de boel vooraf niet goed ontvet? Dit lijken mij vooral schoonheidsfoutjes van het personeel dat de auto klaargemaakt heeft, de ophanging en het aanlopen van de spreekspoel lijken mij wel echte fouten in ontwerp/gebruikte materialen.
 

Bakkertje

Forumguru
Zojuist de auto opgehaald en wat er gedaan is is het volgende.
- Navigatie systeem is opnieuw aangemeld, dit is waarschijnlijk niet de oplossing maar wel stap 1 om iets onder garantie opgelost te kunnen krijgen. Dus die krijgt nog een vervolg.
- Strip op de deur, hiervoor moet het hele rubber vervangen worden, onderdelen zijn besteld en wordt herpland. Er is een tijdelijke oplossing aangebracht waardoor de strip nu vastzit.

Dat waren de makkelijk op te lossen punten..
Windruis en onderstel geluiden zijn vergeleken met een andere Passat en komen overeen. Daarmee is het voor een dealer redelijk klaar wat het onderzoek betreft. De monteur die de auto bekeken heeft deelt echter mijn mening dat beide klachten niet goed zijn en niet passend zijn bij de auto. (misschien ben ik ook wel te verwend door vanuit een Superb in een Passat te gaan rijden) Er is uitvoerig getest en diverse delen zijn afgeplakt en er is veel getest. Vanmorgen heb ik samen met de monteur twee ritten gemaakt, eerst in een Passat van de dealer, daarna in mijn eigen Passat. Voor dit onderzoek had ik m'n dB meter meegenomen, en beide auto's maken evenveel geluid (ja de mijne 1 dB meer..) Ook het onderstel maakt bij beide auto's hetzelfde geluid. Voor nu kunnen ze hier in ieder geval vrij weinig mee.

Verwacht wordt dat voor beide problemen na verloop van tijd meer klachten binnenkomen en er dan door VW aangepaste onderdelen toegepast zullen gaan worden (zo is het rubber van de achterdeur niet leverbaar, dus wellicht is dat al de eerste modificatie..). Zoals eerder al gezegd, de kinderziektes waarom je beter niet als eerste in een nieuw model zou moeten gaan rijden. VW heeft verder de gewoonte om modificaties in den stille door te voeren en het advies van de monteur was om over een half jaartje hem eens te laten kijken of er inderdaad gemodificeerde onderdelen toegepast worden.

Wat ik nog kan doen is kijken of ik nog een keer een proefrit kan maken in de demo waarmee ik voor mijn bestelling gereden heb om daarin ook nog eens te meten en ervaren hoe het is.

De versnellingsbak geluiden zijn overigens een bekende klacht bij meerdere VW producten, de bakken moeten steeds lichter en milieuvriendelijker. Daardoor is het aluminium van de bak dunner en zit er minder olie dan vroeger. Die geluiden daar kan ik op zich prima mee leven, echt kwaliteit straalt het dan weer niet uit als je het mij vraagt.
 

Falcon

Donateur
Waar ik dan benieuwd naar ben. Hoeveel dB zou je meten in een Superb III met dezelfde motor? Minder?
 

Bakkertje

Forumguru
Dat is inderdaad wel een interessante, in de Passat is het bj 120 km/uur op de teller rond de 68 dB. (op de A73 gemeten, want ook het wegdek maakt het nodige uit).
Ik zou ook wel benieuwd zijn wat het in mijn oude vertrouwde Superb zou zijn, nooit de behoefte gehad om te meten, die was gewoon naar wens stil...
 

Bakkertje

Forumguru
Dat klopt helemaal @micky en dat is ook het wrange aan het verhaal, de monteur van de dealer vind dat ook en die is ook van mening dat de Passat(s) veel windruis doorlaten.
Nu is de 1.6 TDI pas later in productie genomen en is er wellicht iets aangepast waardoor er een verschil is tussen de eerste lichting en de mijne. Dat zou ook verklaren waarom iedereen zo laaiend enthousiast is over de Passat.

Maar goed, na de proefrit destijds in de passat voelde mijn Superb (toen met zo'n 155.000 km op de klok) niet als een stapje terug qua comfort.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Maar goed, na de proefrit destijds in de passat voelde mijn Superb (toen met zo'n 155.000 km op de klok) niet als een stapje terug qua comfort.
En dat vind ik dan op z'n zachtst gezegd opmerkelijk. Je zou toch mogen aannemen dat dit wel zo zou moeten zijn om de simpele reden dat Volkswagen dichter bij Premium staat als Skoda én dat je S2 er al een aardige boodschap op heeft zitten.... Vraag ik me af hoe je de Passat gaat ervaren bij 155k op de klok.....
 

Bakkertje

Forumguru
Helemaal eens @Corné de Kluijver, als je daar dan mijn huidige ervaringen bij neemt kan ik je nu al vertellen dat de Passat, zonder aanpassingen, me bij 155k echt de strot uitkomt.

Maar goed, ik ben er nog niet klaar mee. De dealer heeft uitvoerig onderzoek gedaan en zaken afgetaped om te kijken of ze de windruis weg konden krijgen. Ik ga dat zelf ook nog doen op basis van het windruis topic hier op het forum. En wat artikelen op Briskoda.com. Als ik het dan zelf kan lokaliseren kan ik daarmee naar de dealer terug voor een modificatie.

Daarnaast komt er een nieuw rubber in de linker achter deur, dus wellicht wordt het daar nog wat beter van.

De ophanging is volgens mij een specifiek 1.6 TDI probleem, je leest daar op het web weinig over op 1 klacht na op de Volkswagen-passat site. Als dit in de versies bij de media-introductie was geweest waren daar echt wel opmerkingen over gemaakt.

Wat het premium gehalte betreft, dat zit echt in de kleine dingen als de gebruikte materialen in het interieur en dingen als led verlichting (binnen en als koplampen). Voor ons als nuchtere Skoda rijders onvoldoende onderscheidend. Ik verwacht overigens ook niet dat er met de komst van de S3 nog heel veel Passats op kenteken gezet gaan worden, op de GTE uitvoeringen na dan..
 

Darkside

Forumguru
Dat laatste zal nog wel meevallen vermoed ik. Ken genoeg mensen die het embleem belangrijker vinden dan het totaal plaatje.
 
Bovenaan Onderaan