Banden Skoda Fabia Greenline

van_der_P

Senior Member
Dit is dus de nieuwe Fabia, belastingvrij en in diesel uitvoering, leverbaar vanaf ongeveer eind september.

Volgens mijn dealer heb ik een GL modeljaar 2011, de auto is van juli. En daar zitten zoals al meerdere forumcollega's vertellen 15" Antares velgen onder.

NielsW

Lid
Kan me niet voorstellen dat er een modeljaar verschil inzit. Ze hebben de GL net geïntroduceerd en de verkoop loopt goed. Wanneer een model niet loopt krijg je vaak aanpassingen daarop. Als ik het goed begrepen heb is modeljaar gewoon productiejaar 2011 omdat voor de fabriek het nieuwe productiejaar is ingegaan.

Maar dat weet ik niet 100% zeker.

Hetzer

Forumguru
Als ik het goed begrepen heb is modeljaar gewoon productiejaar 2011 omdat voor de fabriek het nieuwe productiejaar is ingegaan.

klopt!!

p.s

Op de GL zitten echt 15 velgen, Henkjlammers zal wel verkeerd kijken :crazy:, op de GL-1 zaten 14 lm velgen, en daar zaten 175/70R14 banden op !!
en 185/60R14 bestaat überhaupt niet voor de Fabia.

piair1982

Forumguru
185 60 14 is wel degelijk op de fabia geleverd als standaard op de fabia 1 en op de 2 pre facelift. Op de ambiente zat deze standaard met stalen wielen met frisbee's

Ik kan aan een set banden snowtrac 2 incl. velg komen (afkomstig van Seat Leon) maat 195 65 6Jx15 H2 met een ET van 37.

Weet iemand of dit gaat passen onder de greenline?

peperskoda

Forumguru
Ik kan aan een set banden snowtrac 2 incl. velg komen (afkomstig van Seat Leon) maat 195 65 6Jx15 H2 met een ET van 37.

Weet iemand of dit gaat passen onder de greenline?

Als de velg past dan kun je de band/velg combinatie wel gebruiken onder je auto, het probleem is dan wel dat je afrolomtrek groter wordt waardoor je per wielomwenteling meer afstand af gaat leggen. Dat heeft gevolgen voor de snelheid die je snelheidsmeter aangeeft. Je zou dan zomaar veel harder kunnen rijden dan de snelheidsmeter aangeeft en dus meer risico lopen op een bekeuring. In de voertuigeisen die de NL-wetgever stelt aan een voertuig staat dan ook omschreven dat een snelheidsmeter nooit minder aan mag geven dan je daadwerkelijk rijdt, het ding mag wel meer aangeven maar dat is wel beperkt tot maximaal een afwijking van 10%. Verder voldoet je auto niet meer aan de typegoedkeuring wat je in het ernstigste geval problemen op kan leveren met je verzekeraar. Het past dus allemaal wel, maar het mag niet. De keus is aan jou.....

alteaxl

Nieuw lid
seat heeft volgens mij steek 112 en de fabia 100.

Let dus daarop.

Als de velg past dan kun je de band/velg combinatie wel gebruiken onder je auto, het probleem is dan wel dat je afrolomtrek groter wordt waardoor je per wielomwenteling meer afstand af gaat leggen. Dat heeft gevolgen voor de snelheid die je snelheidsmeter aangeeft. Je zou dan zomaar veel harder kunnen rijden dan de snelheidsmeter aangeeft en dus meer risico lopen op een bekeuring. In de voertuigeisen die de NL-wetgever stelt aan een voertuig staat dan ook omschreven dat een snelheidsmeter nooit minder aan mag geven dan je daadwerkelijk rijdt, het ding mag wel meer aangeven maar dat is wel beperkt tot maximaal een afwijking van 10%. Verder voldoet je auto niet meer aan de typegoedkeuring wat je in het ernstigste geval problemen op kan leveren met je verzekeraar. Het past dus allemaal wel, maar het mag niet. De keus is aan jou.....

Ik heb een setje 15" stalen velgen gekocht via marktplaats, waar ik winterbandjes op ga leggen. Is ook de bedoeling dat ik er dan eentje als reservewiel mee ga nemen, zoals de meeste dat hier (gaan) doen...
Zaterdag ophalen in Hengelo, jammer dat ik de Greenline nog niet heb, is toch zo'n 400km op en neer, en dat nu 1 op 10 op benzine :smiley29:
Maarja, dan heb ik die toch alvast.... Alleen nog een setje origionele doppen regelen... Iemand die nog over?

Bart_G

Lid
Dus je gaat 40 liter brandstof (€56,-) verspijkeren aan een ritje om goedkoop stalen velgen te halen?:confused:

Daar komt het wel op neer ja! Maargoed dan nog is het goedkoper dan 4 nieuwe stalen velgen te kopen, en je krijgt de zaterdag weer om he... :grin:

octavia-gek

Actief lid
dan mogen 4 velgen via marktplaats,waarvan je de history niet weet, niet meer dan 17,50 euro per stuk kosten
je koopt nieuwe 15"stalen velgen voor 42 euro per stuk met garantie en waarvan je zeker weet dat ze niet krom of erger zijn

GJS

Senior Member
In dit geval ging het om stalen velgen van een Leon en die passen volgens mij alleen als het een oud type is, die hadden ook steek 5x100, na 2005 werd dit 5x112

Greenliner

Senior Member
Ik lees in dit draadje dat de Fabia Greenline wordt afgeleverd met Dunlop Sport 01 banden. Bij mij zitten er echter Continentals Premium Contact 2 onder. Dit zijn beide volgens mij geen specifieke lage rolweerstandsbanden waarover gesproken wordt in bv. tests of reclame's. Heeft iemand hem geleverd gekregen met bv. Michelin Energysavers of een andere echte Eco-band?

Bovenaan Onderaan