Semperit is zeker niet zomaar een B-merk. Semperit en Uni Royal zijn allebei topmerken van Continental. Alle 3 de merken hebben hun eigen specialiteit, zo is Uni Royal al sinds er banden zijn de beste op nat wegdek.
Waarom worden Semperit en Uniroyal dan vrijwel nooit met de volle 4 sterren beoordeeld door de ANWB? Wat is de specialiteit van Semperit? In mijn gemonteerde maat 185/60R14 zijn de door ANWB geteste banden van Semperit en UniRoyal beiden beoordeeld op 3 sterren (in ANWB 2009 winterbanden test). Semperit komt grip te kort op ijs en de UniRoyal op ijs en nat wegdek.
Wat men niet moet vergeten is de slijtvastheid, welke nog wel eens te wensen over laat bij B-merken. Dan ben je dus op langere duur meer geld kwijt, omdat ze procentueel meer kosten per gereden kilometer. Wat is nu een verschil van €60,- op 4 banden over 40Dkm, of meer, en de vraag of ze wel optimale grip en levensduur hebben? Het prijsverschil tussen de als best geteste Vredestein tov de Semperit en de UniRoyal zijn respectievelijk €10,- en €7,- per band. Dan is het toch vrij makkelijk kiezen?
Ik heb zelf in het verleden ook UniRoyal's gehad. Gaven goede grip, maar die sleten behoorlijk sneller als de Goodyears en Pirelli's die onder dezelfde auto hebben gelegen. Dat was overigens een Honda Accord. Gelukkig was dat een lease auto. Sindsdien alleen maar Michelin en Bridgestone gehad. Nu Continentals, omdat ze standaard onder de Fabia zaten. Expliciet om gevraagd omdat ik twijfel zetet bij de Dunlops qua levensduur zoals ze onder onze demo auto zaten.