AGTon

Forumguru
Hoi,

Ik moet nieuwe slofjes onder mijn wagen plaatsen. Nu heb ik momenteel 195/55/R15 onder de auto liggen (het gaat om 2 slofjes op de achteras).

Welk effect gaat een andere hoogte hebben? En is dat wel mogelijk? Zoals een 195/60 of 65/R15

Alvast bedankt
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou niet over straat willen met een zo duidelijk verschillende rolomtrek op voor- en achterwielen.
Geeft ook rare effecten op je bandenspanningsmonitoringsysteem (3x woordwaarde) omdat dit werkt op basis van de ABS-sensoren.

Als je dan toch naar een andere maat wilt, vervang ze dan alle 4.
 

CDK

Forumguru
Niet aan beginnen, ABS sensoren gaan dit niet leuk vinden en je krijgt er zeer waarschijnlijk storingen van met disco lampjes op je dashboard.
 
Ik ben van plan all season banden omder onze superb 2 te zetten omdat de winters in Nederland te verwaarlozen zijn en we niet op wintersport gaan.

Ik twijfel tussen de Vredestein Quatrac 5 en de Michelin CrossClimate

Iemand hier ervaring mee of een goed advies?
 

CDK

Forumguru
Ik rij momenteel op Quatrac 5 in de maat 235/50/19 op mijn Kodiaq en dat bevalt me goed. Als je een gemiddelde rijder bent die de limiet in het betere bochtenwerk niet opzoekt dan is het een prima band. Redelijk goede grip op natte en droge weg. Ik heb er nog niet mee in de sneeuw gereden, dus daar heb ik nog geen oordeel over. In juli heb ik er een week op gereden met droog weer en ook met het huidige weer is het prima te doen.
Ik gebruik de set overigens alleen in het laatste en eerste kwartaal van het jaar als “winterset”
 

Rosinfield

† In Memoriam
Hier ook Quatrac 5 op FIII en daarvoor FII. Niets aan commentaar van Corné toe te voegen, behalve dat ik geen problemen heb ervaren met sneeuw.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb gekozen voor de CrossClimates en die bevallen me uitstekend.
Zeker op overdadig natte wegen (en die hebben we nogal eens, tegenwoordig) wat mij betreft een topper - voelt als op rails.
 

EdK

Forumguru
Als goed is dan word me Fab3 zaterdag ook met de vredesteins afgeleverd en gaan we het beleven.
Nu onder de Yeti Vredestein zomersloffen al tijd liggen en ook die bevallen mij zeer goed.
Op nat en droog wegdek prima grip en verwacht dit ook met de 4 seizoens dus binnenkort
 

widojo

Actief lid
Durf het bijna niet te zeggen omdat in een andere topic 4 seizoensbanden als no-go werden beschouwd, maar ook bij mij Cross Climate. Helemaal top en de huidige generatie is stiller dan de 1e generatie want die vond ik op ruw asfalt ietwat afrolgeluid geven.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

floyd2

Forumguru
Ik ben van plan all season banden omder onze superb 2 te zetten omdat de winters in Nederland te verwaarlozen zijn en we niet op wintersport gaan.

Ik twijfel tussen de Vredestein Quatrac 5 en de Michelin CrossClimate

Iemand hier ervaring mee of een goed advies?

Voor Michelin gaan.
Deze band krijgt over het algemeen betere waarderingen met testen.
Het blijft wel nog steeds een compromis zo'n allseason band.
Maar voor wie niet de grenzen opzoekt is het een prima alternatief.
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2017-Auto-Bild-All-Season-Tyre-Test.htm
https://www.auto-motor-und-sport.de/news/ganzjahresreifen-allwetter-test-2016-11541021.html
 
Laatst bewerkt:

sitechris

Donateur
Ik snap niet dat je met allseason banden gaat rijden. Koop je een auto van 20/30/40k en ga je mss 200 euro beknibbelen en inleveren op rij-eigenschappen. Vooral in de 9 maanden waarin je prima op zomerbanden kunt rijden lever je imo teveel in.

Paar feiten:
- Handling is wat minder goed omdat de band wat sneller grip verliest (is ook dingetje als je in een slip raakt)
- Remweg 100-0 km/h is 4 a 5 meter langer (kan net verschil maken tussen een harde klap en alleen maar een verhoogde hartslag)
- In winterse omstandigheden is een winterband weer beter. Nadeel van winterband is dat je bij temperaturen van 7 graden of meer natuurlijk op prutbanden rijdt.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik kan er behoorlijk hard de bocht mee door zonder een centje pijn en van te weinig grip heb ik ook nooit iets gemerkt.
En wat betreft remweg, denk ik niet dat het verstandig is om zodanig te rijden dat 4/5 m uberhaupt een verschil kan uitmaken.En ja, het alternatief is lange tijd op prutbanden rijden (been there, done that)
 
Bovenaan Onderaan