Bandenslijtage

CDK

Forumguru
Hoe kan dat dan?? Komt dat door het V-profiel?
Hoe het kan weet ik niet, wat ik wel weet is dat het voelt alsof je met gecupte banden rijd :( ik heb wel eens een bandenman horen zeggen dat alleen Michelin volmaakt ronde banden maakt, of dat waar is weet ik niet, feit is wel dat ik met Michelin dit probleem nooit gehad heb.
Hoe hoger de wang hoe minder hinder, in dat geval vangt de wang de hoogteslag grotendeels op, ga je grotere inch maten monteren voel je elke onbalans of hoogteslag in je stuur.....
 

Skodatek1

Forumguru
Oke is duidelijk! Wat betreft cuppen van de Dunlops heb ik idd al een bekende van mij over horen klagen, bij mij was dat probleem dus niet.
Michelin zijn goede banden, kosten ook wat.
 

Noord26

Forumguru
Heb je tussendoor wel je bandenspanning gecontroleerd? Het controle systeem registreert pas als het daadwerkelijk behoorlijk is afgenomen. Een verschil van 0,5 bar bijvoorbeeld tussen links en rechtsvoor en te lage spanning op beide voorbanden zou een vrij logische verklaring zijn namelijk.
 

Tom RS

Forumguru
Ik vermoed dat de bandenspanning op dezelfde manier gemeten wordt als bij een Seat Leon van 2010? Wel dan zou hij het wel moeten aangeven als de bandendruk te hoog is. Ik kreeg namelijk na het lang op zeer hoge snelheid rijden met zware belading (vooraf bandenspanning niet aangepast) wel een waarschuwing. Bij controle bleek de druk 0,5 bar opgelopen.
Te hard opgepompt kan wel alleen maar worden aangegeven als de druk waarop het systeem gecalibreerd is (kan je zelf doen) juist is en al niet te hoog.
 

Gieliovd

Forumguru
Wow, dan morgen maar eens een rondje lopen om de auto, al zitten de wintersloffen er ook pas een km of 5000 onder.
 

Cordoba

Forumguru
Wat ook nog wel eens forse slijtage van de voorbanden kan opleveren: bij inparkeren, draaien en dergelijke het stuur draaien terwijl de auto stilstaat. Vroeger toen je geen stuurbekrachtiging had, liet je dat vanzelf wel uit je hoofd, tegenwoordig met stuurbekrachtiging zie je regelmatig mensen die het stuur draaien terwijl de auto stilstaat, hoewel er vaak meer dan genoeg ruimte is om het zachtjes rollend te draaien.

@Tom RS die hoge bandenspanningswaarschuwing was niet omdat bijv. de voorbanden veel harder geworden waren en de achterbanden nauwelijks? (waardoor je verschil in rolomtrek krijgt) Het systeem werkt bij mijn weten met de ABS-sensoren zoals al eerder aangegeven, door continue verschil in rotatiesnelheid (veroorzaakt door verschil in rolomtrek) krijg je een waarschuwing voor de bandenspanning. (een kort/plotseling verschil in rolomtrek leidt tot ingrijpen van ABS/tractioncontrol en dergelijke systemen)
 

VWim

Forumguru
Wat ook nog wel eens forse slijtage van de voorbanden kan opleveren: bij inparkeren, draaien en dergelijke het stuur draaien terwijl de auto stilstaat. Vroeger toen je geen stuurbekrachtiging had, liet je dat vanzelf wel uit je hoofd, tegenwoordig met stuurbekrachtiging zie je regelmatig mensen die het stuur draaien terwijl de auto stilstaat, hoewel er vaak meer dan genoeg ruimte is om het zachtjes rollend te draaien.

Zelfs de parkeerhulp doet dit. Is zeker een afspraak over gemaakt met de bandenfabrieken ;)
 

Gieliovd

Forumguru
Nou ik niet, wielen draaien is rollen.

Vind dat altijd zo'n teken van totaal gebrek aan gevoel met wat er gebeurt als je aan je stuurt draait.

Moet toegeven dat ik mijn vloeistoffen enzo echt niet elke week of wat controleer. Ik heb dit nu een keer of 4 gedaan in 12.000 km. Hij verbruikt wat olie...

Maar ja, als ik dat bij de dealer meld krijg ik steevast te horen dat het niveau in orde is. Nouja dan heb ik m'n best gedaan.
 

Jasper-RS

Forumguru
Wees maar blij dan! Ik heb het met m'n 19" dan stukken minder goed getroffen als jij, in alle 4 de banden zat een hoogteslag....
Hier hetzelfde met mijn 225/35/19 dunlops. In alle 4 een hoogte slag en naar terugsturen voor garantie ook nog beweren dat er niks aan de hand is. Na montage goodyear probleem opgelost
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

hpolie

Senior Member
Hier hetzelfde met mijn 225/35/19 dunlops. In alle 4 een hoogte slag en naar terugsturen voor garantie ook nog beweren dat er niks aan de hand is. Na montage goodyear probleem opgelost

Ik denk dat jullie dan op een te grote voet leven. :deuk::D:jaja:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Bakkertje

Forumguru
Ik rijd "normaal" mijn rijstijl is niet veranderd nu ik een skoda heb

Had je onder je vorige auto ook dezelfde banden? Je huidige banden zouden nu eenmaal sneller kunnen slijten dan wat je hiervoor had. Vroeger veel pirelli banden gehad en die sleten echt heel hard onder m'n golf GTI. Maar goed daar was de rijstijl ook naar.
 

Joske

Forumguru
ik had ook fabrieksaf Pirelli's onder de Faab, nu ook niet echt een scheurijzer te noemen maar daar sleten ze ook zeer vlotjes hoor. Was een P6000 ofzoiets dacht ik, alvast een duidelijk zachte band met sneller slijtage als gevolg.
 

rudolfi

Forumguru
Ik heb hetzelfde euvel. Amper 6000 km en mijn voorbanden zijn ernstig gecupt.
Continentals heb ik er onder liggen. Linksvoor nog 2.9 mm en rechtsvoor nog 2.6 mm.
Onder mn vorige auto, Volvo c30 had ik dezelfde band in 17 inch en daar gingen ze met gemak 30.000 km mee.
 
Bovenaan Onderaan