Bandenslijtage

MaRco2

Forumguru
:D:D Daar heb je spiegelverwarming voor (denk aan de Mazda 626 commercial van 22 jaar geleden met de Eskimo's).

MaRco2

Forumguru
Xedos6, en de 6 kaboutertjes van de 1.8 V6 van de MX-3.

Was een mooie tijd (heb die commercials nog op een video ergens), begin van mijn loopbaan c.q. tijdens studietijd.

De banden druk word gemeten door het abs systeem en de rolomtrek
Maw als je erg lege banden hebt zal hij een melding geven of als,je opeens een band lek rijd
Maar als jij een 5 tiende bar meer of minder in een band hebt dan ga je dit niet zien.

En maw ondanks het systeem, blijf je zelf ook verantwoordelijk om je bandenspanning maandelijks eens te controleren.
Net als je oliepijl, je koelvloeistofpijl en je verlichting !
Maar de mens denkt dat door de toegenomen elektronica snufjes op auto's met in mijn ogen vaak benamingen die de mens een verkeerd beeld geven , dat men zelf niets meer hoeft te controleren en dat men van beurt tot beurt kan blijven doorkarren.

Ps: dit is geen persoonlijke aanval oid maar een algemene opmerking
Er zit een sensor op de velg als je het mijn vraagd, daarom moeten ze ook altijd tijdens het wisselen van de banden oppassen dat ze de sensor niet vernielen.

EdK

Forumguru
Wel @Ocatavia CW zover ik weet komt dat bij Renault bv wel voor maar word er bij het VAG concern toch echt gebruik gemaakt van het ABS systeem om dit te signaleren.
Dus zou het nu ook wel eens van andere willen horen hoe het zit ( leden in bezit ETKA )
Want dat zou inhouden dat velen leden die naar andere niet skoda merken velgen over zouden stappen het systeem dus ook niet meer hebben

MaRco2

Forumguru
Gelukkig niet zoals Renault e.d., daar was ik bang voor bij aftermarket winterwielen e.d.

Met het resetten kijkt hij (inderdaad ABS/ESP sensor vermoed ik zo) naar de rolomtrek, komen daar afwijkingen in voor, krijg je een melding.

Maar zelf af en toe koud controleren is toch het beste.

MaRco2

Forumguru
Wel @Ocatavia CW zover ik weet komt dat bij Renault bv wel voor maar word er bij het VAG concern toch echt gebruik gemaakt van het ABS systeem om dit te signaleren.
Dus zou het nu ook wel eens van andere willen horen hoe het zit ( leden in bezit ETKA )
Want dat zou inhouden dat velen leden die naar andere niet skoda merken velgen over zouden stappen het systeem dus ook niet meer hebben

2 berichten gelijkertijd: mijn winterset heeft geen sensoren of wat dan ook, gelukkig maar. Die krengen gaan vaak kapot.

Cordoba

Forumguru
@Ocatavia CW De sensor die er zit, is de ABS-sensor, verder niet. Heb je ooit gezien dat iemand die zelf de winter-/zomerbanden wisselt compleet met velgen, ook de sensor over zet op de andere velg (en natuurlijk met de fietspomp de band weer oppompen, omdat die is leeggelopen bij het plaatsen van de sensor).

Ook een wielwisselen bij een lekke band, zou volgens jouw verhaal een probleem opleveren met de sensor. Bovendien zou je dan bij een wielenwissel ook de sensor opnieuw moeten inpluggen?

De ABS-sensor zit in de naaf, en men moet inderdaad een beetje opletten dat men de kabels naar de ABS-sensor niet beschadigd, bijv. door verkeerd opkrikken.

CDK

Forumguru
hebben jullie geen sensoren op je velgen dan? ik schroef ze bij elke bandenwissel over tevens vervang ik dan preventief de batterijen van het draadloze systeem, ik heb ook geprobeerd om met sensoren te werken die bedraad zijn, maar door het draaien van de wielen braken de voedingskabeltjes steeds af :(

;) geintje jongens, kon het ff niet laten :)

MaRco2

Forumguru
hebben jullie geen sensoren op je velgen dan? ik schroef ze bij elke bandenwissel over tevens vervang ik dan preventief de batterijen van het draadloze systeem, ik heb ook geprobeerd om met sensoren te werken die bedraad zijn, maar door het draaien van de wielen braken de voedingskabeltjes steeds af :(

;) geintje jongens, kon het ff niet laten :)

Dat is bij o.a. Renault wel een issue. Was daar in het begin ook bang voor (met als actie: dan maar die zooi er af) dat het bij Skoda ook zo was.

• Leuk
Waarderingen: CDK

Gieliovd

Forumguru
Over banden slijtage gesproken... ik heb maar een afspraak gemaakt voor de 18e, gaan de zomerbanden er weer onder.

Als ik m'n hoofd uit het raam steek tijdens het rijden, zie ik de banden steeds kleiner worden met deze temperaturen.

Canon-Eye

Forumguru
;)Da's nou het voordeel van eigen beheer: het is lekker weer, ik heb de ruimte (zowel om ze op te bergen als om ze te monteren).
Dus vanochtend dacht ik "kom, nú is het moment om de krik, de pomp en de Aldi-momentsleutel tevoorschijn te halen..." :)
Slijtage? Ach, voor allebei nog 5mm, achter nog 7mm - voorlopig mogen ze dus nog wel even.

En speciaal voor @Ocatavia CW: op de (Skodadealergeleverde) zomer- én wintervelgen geen spoortje van wat voor sensoren dan ook te vinden!
Alleen balanceergewichtjes, verder niks...

(rechtsachter was de laatste, toen ik me bedacht dat een plaatje wel op z'n plaats is)
20140308_zomerbanden-1010449.jpg

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan