bandenspanning correct?

EdK

Forumguru
Al die waardens zeggen mij zo weinig, waarom ??
Wel waar zijn die waardens gemeten ? pomp station ?

Dus wat moet je voor waar aannemen, die van de dealer of waar gemeten is ?

Je moet wel een referentie hebben voor je kunt zeggen, hij is te laag of hij is te hoog !

We zijn het er wel over eens dat de waarde die in de tankdeksel wordt aangegeven de uiteindelijke waarde moet worden.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Denk dat het misschien een kwestie is van individuele voorkeur van monteurs?
Bij mijn Toyota's was de spanning ook altijd een stuk hoger dan geindiceerd. Misschien dat zo iemand denkt "lekker hard", altijd goed" en een ander zich er makkelijk vanaf maakt met "2.2, altijd goed". Ja, ik bedenk ook maar wat...
 

FredV

Banned
Al die waardens zeggen mij zo weinig, waarom ??
Wel waar zijn die waardens gemeten ? pomp station ?

Dus wat moet je voor waar aannemen, die van de dealer of waar gemeten is ?

Je moet wel een referentie hebben voor je kunt zeggen, hij is te laag of hij is te hoog !

We zijn het er wel over eens dat de waarde die in de tankdeksel wordt aangegeven de uiteindelijke waarde moet worden.
Toe zeg Ed, Zouden de pompafwijkingen zo'n halve bar afwijken?
En als je steeds op dezelfe plaats/station meet, is je spanning vergelijkbaar.
Bandenspannig moet je gewoon controleren
Idereeen adviseert dat.
En nu blijken er afwijkingen en halen we dit nu onderuit door t maar op de meterafwijking te gooien?

Dus jij adviseert een zelfgekocht apparaat te kopen maar wel geijkt en daar mee te meten.???
Dat geloof je toch zelf niet?
 

LenK

Forumguru
De praktijk is helaas anders dan het verwachtingspatroon:

1 Je zou moeten kunnen aannemen dat een compressor bij een garagebedrijf de juiste druk levert zoals op de meter is af te lezen zodat een monteur de banden op de juiste spanning kan brengen
2 Je zou moeten kunnen aannemen dat wanneer je je auto laat afleveren á 5-700€ afleveringskosten dat de bandenspanning gecontroleerd en goed is
3 Je zou moeten kunnen aannemen dat wanneer je je auto voor een onderhoudsbeurt naar de garage brengt á 2-400€ dat de bandenspanning gecontroleerd en goed is
4 Je zou moeten kunnen aannemen dat een monteur op de hoogte is van of zich anders op de hoogte stelt van de juiste bandenspanning voor de auto waaraan hij werkt
 

EdK

Forumguru
Ik zeg helemaal niet dat je een geijkt apparaat moet hebben.
Ik wil je helemaal niet onderuit halen

Ik stel alleen van wat moet je als referentie aanhouden ?
Je geeft zelf al aan dat er afwijkingen zijn, dus dan stel ik wat is goed en wat niet.

Vandaar dat ik zeg wat ga je als een referentie aanhouden, en als ik dan zo precies het aantal bar in mijn band wil hebben zou ik een kwalitatief maar ook betaalbare meter aanschaffen.
En die als referentie aanhouden, zodat ik me niet aan één pompstation hoef te houden , maar ook als ik met vakantie ben de spanning kan controleren en kan aanpassen.

Dus zie het niet als een aanval of om je onderuit te halen !
 
De praktijk is helaas anders dan het verwachtingspatroon:

1 Je zou moeten kunnen aannemen dat een compressor bij een garagebedrijf de juiste druk levert zoals op de meter is af te lezen zodat een monteur de banden op de juiste spanning kan brengen
2 Je zou moeten kunnen aannemen dat wanneer je je auto laat afleveren á 5-700€ afleveringskosten dat de bandenspanning gecontroleerd en goed is
3 Je zou moeten kunnen aannemen dat wanneer je je auto voor een onderhoudsbeurt naar de garage brengt á 2-400€ dat de bandenspanning gecontroleerd en goed is
4 Je zou moeten kunnen aannemen dat een monteur op de hoogte is van of zich anders op de hoogte stelt van de juiste bandenspanning voor de auto waaraan hij werkt

Inderdaad Len, je zou moeten kunnen aannemen...... met de nadruk op zou.
Helaas is dat een utopie.
 
Hoe kan het eigenlijk dat er te weinig of te veel bandenspanning is.
De GL heeft toch een bandenspanningscontrolle sysyteem, dit betekend dat er een lampje zou moeten gaan branden als er een verkeerde bandenspanning is.
Dus als het klopt wat hier gezegd wordt, zou er structureel probleem met dit systeem moeten zijn.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zou kunnen dat zo'n systeem alleen reageert als 1 van de banden een significant lagere spanning dan de andere 3 heeft.
Ik heb een digitale meter (ANWB) en de aangegeven waarde klopt exact met die bij de pomp. Zal dan wel kloppen, lijkt me.
 

FredV

Banned
Hoe kan het eigenlijk dat er te weinig of te veel bandenspanning is.
De GL heeft toch een bandenspanningscontrolle sysyteem, dit betekend dat er een lampje zou moeten gaan branden als er een verkeerde bandenspanning is.
Dus als het klopt wat hier gezegd wordt, zou er structureel probleem met dit systeem moeten zijn.
Nee Vincent, het bandenspanningscontroelsysteem werkt anders. Het signaleert als er een afwijking is, niet welke spanning een band heeft.
 

Roco

Lid
Kan me alleen maar aansluiten bij Ed.
Voor de motorbanden en de vering ben ik sterk afhankelijk van een goede spanning. Nou...dat heb ik geweten, bij de BP, de Shell en de Esso drie verschillende waarden. Dank U !
Ik weet absoluut niet welke de juiste is, maar heb zelf een pomp aangeschaft en een goede (hoop ik) meter. daar doe ik het mee, na gemerkt te hebben wat goed reed. Bij een motor merk je dit enorm. Vandaar heb ik vast gekozen voor de esso pomp, die op weg naar de snelweg ligt. maar die pomp kan in de loop der tijd natuurlijk ook gaan afwijken, maar ik weet de afwijking. (ik zou weer moeten gaan "ijken". Alleen......nu met de kou is de spanning weer onderheving aan schommelingen! En als het vriest is de luchtpomp bij de Shell zelfs bevroren.
Zoek het maar uit dus............ Het blijft gokken. Stikstof is voor mij geen optie, dan kan ik zelf niet snel iets veranderen, dus dan maar lucht...

>>>> Ok !! ik heb een goede meter, die van de ANWB, dus de spanning die ik meet zal "goed"zijn, ongeacht wat de pomp erin gooit. Ff nameten en "bijluchten". dank voor de ANWB test !
 

FredV

Banned
Vandaar dat ik zeg wat ga je als een referentie aanhouden, en als ik dan zo precies het aantal bar in mijn band wil hebben zou ik een kwalitatief maar ook betaalbare meter aanschaffen.
En die als referentie aanhouden, zodat ik me niet aan één pompstation hoef te houden , maar ook als ik met vakantie ben de spanning kan controleren en kan aanpassen.

Dus zie het niet als een aanval of om je onderuit te halen !
Oke, zo vatte ik het ook even niet op, we discussieren:)
So no offence taken:)
Conclusie:
Referentie zoeken en die altijd aanhouden.
Ik zou wel bij een vast station blijven, omdat ik dan weet of en zo ja er afwijking is tov de referentie.
En daar dan met oppompen rekening mee houden.

En dat het nodig is, blijkt wel. Bij de meting verschillen tussen voor en achter, terwijl die bij de GL gelijk moeten zijn (onbeladen)

Een meter vlgs de test oke, maar als je dan naar t station moet om op te pompen, moet je dus ook die afwijking daar controleren, of zelf ook weer een pomp aanschaffen.
 

EdK

Forumguru
http://www.kampioen.nl/published/kmp...meters.nl.html

Vandaar ook deze bovenstaande link er maar even bij gedaan en dan lees je dat ze getest hebben met een geijkte meter.
En dat hier de Hela als de betere eruit is gekomen.

Kosten volgens Hela 15 euries. dus dat zijn de kosten op zich niet lijkt me.
En als je die dan gewoon in het dashboard kastje hebt liggen dan kun je bij elk pompstation je lucht bijvullen en controleren met je eigen meter en dan navenant nog bij vullen of wat leeg laten lopen.

En als je dat nou elke keer doet als je de vrouw naar de supermarkt brengt, dan heb je alle tijd om het op je gemak even te doen.

Wel als iemand weet wie ze verkoopt deze Hella 8PD 006 535-001 dan wel even posten met een eventueele weblink erbij.
 
Bovenaan Onderaan