bandenspanning correct?

FredV

Banned
ik geloof dat ik maar een nieuw topic ga openen over bandenspanningsmeters,
Misschien dat we het dan over de bandenspanning gaan hebben..:)

Maar ben bang dat dat geneuzel geeft en t topic op slot gaat...

Moet ik nu via Holten naar Almeloooooo voor een meter?
 

Greenliner

Senior Member
Ik lees dat wat meer mensen inmiddels hun Greenline met Continentals Premiumcontact banden geleverd krijgen ipv van de Dunlops Sport. Zou het kunnen dat de Continentals beter met een hogere bandenspanning omgaan dan de Dunlops?. Ik rij met een hoge spanning op Continentals met een prima verbruik. Mijn buurman heeft ze onder een Audi A6 station en vertelde me dat de auto het lekkerst rijdt bij een bandenspanning van 3.0 Bar, bij 2.6 Bar vindt hij de auto "zwabberig". Jullie ervaringen?
 
Gisteren voor het eerst, na 2200 km de banden gecontrolleerd. Dit heb ik gedaan bij de Tango. rechts,voor had een bar van 2,7. Toch maar alle banden tot 2,7 bar opgepompt.
 

FredV

Banned
Mijn buurman heeft ze onder een Audi A6 station en vertelde me dat de auto het lekkerst rijdt bij een bandenspanning van 3.0 Bar, bij 2.6 Bar vindt hij de auto "zwabberig". Jullie ervaringen?
Bandenspanning is voor ieder type auto veschillend. Een A6 vergelijken met de GL qua bandenspanning gaat niet op. En als je te hoge bandenspanning hebt, wordt het wegcontact minder en ja, dan zwabber je, laat staan wat er gebeurt in kritieke situaties wanneer je alle wrijving nodig hebt...
Voor de GL geldt een hogere bandenspanning dan normaal.
En ik heb dunlops met een prima verbruik.
 

FabiaGL

Actief lid
Ik heb alle banden gecontroleerd, mijn banden waren voor 2,2 bar en achter 2,5 bar. Ik heb mijn banden opgepompt naar 2,7 voor en 3,1 achter en ga even kijken wat er met mijn gebruik gebeurt. Daarna zal ik de spanning 0,2 bar verlagen om geen consessies te doen op mijn en andere weggebruikers hun veiligheid. Ik had wel het idee dat de auto een stuk makkelijker op gang komt.
 

hemi24

Forumguru
Wat staat er eigenlijk aan de binnenkant van het tankklepje bij de GL? (behalve dat je geen biodiesle mag tanken...)
 

Roco

Lid
verhip ja, het ging om de spanning................
awel zulle, ik doet altijd standaard 0,2 extra in de pneumatiek.
Banden zijn breed genoeg, dus beetje grip zal ik niet missen. Het rolt wel beter. Zeker bij lage snelheden,en das beter voor banden en stuurinrichting als je het stuur verdraait.
dit was dus weer on-topic
 

Ron467

Actief lid
Heftig hoor; GL,s zijn lager en in mijn ogen daardoor stugger (kortere veerweg) en dan ook nog hogere (voorgeschreven) spanning. :ahum:

in mijn tankklapje staat voor 15# V 2,2 en A 2,3 bij normaal gebruik, bij volle belading 2,3 en 3.0 (en zoveel zwaarder is die GL toch niet?)

Voor mijn 16# zijn de waardes nog lager (2,1-2,3 en 2,2-2,8).
De conti´s premium contact II mogen tot maximaal 3,5 bar.

En ja, ik heb ze ook iets hoger geblazen voor normaal gebruik 2,3 - 2,5 en hij glijd (rechtuit dus:smirk:) als een echte limousine over de weg en drempels en daarbij doen de rotondes en snelle bochtjes het ook gewoon goed.

Binnenkort de 15# winterwielen er weer onder, weer wat uitvogelen dan.
 

hemi24

Forumguru
Mijn vorige set zomerbanden heb ik (op aanraden van Bridgestone NL) met 2x 0,2bar verhoogde bandenspanning (tankklep) gereden en toen was na 30k duidelijk te zien dat de band in het midden van het loopvlak meer was gesleten dan aan de buitenkanten.

Slijtage is de beste indicatie van het rijden op een juiste bandenspanning, helaas echter laat zichtbaar...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, maar hoe weet je dat dit door die +0,2 komt? Dat kun je alleen maar stellen als je het hebt vergeleken met de banden van een soortgelijke auto na 30 000 km waarbij de tankklep spanning is aangehouden!
 

EdK

Forumguru
Had gister de banden van me Roomster ook eens op 3 bar rondom gedaan.
Want dacht de RR is op basis van de Fabia gebouwd dus dat moet dus dezelfde resultaten berijken.
En inderdaad zat opeens nog een stukkie hoger en kon nog beter over het verkeer heen kijken.
Maar vanwege de file stonden we opeens stil en had ik de kans om eens rond te kijken,
En wat denk je ....... een struisvogel met zijn kop in het zand !
Had ik nog nooit gezien ...
Wil ik ook niet meer zien, dus heb de bandenspanning gauw weer naar opgegeven waardens gezet toen ik op werk aankwam.

En op terug weg was de struisvogel ook weer met zijn kop uit het zand !!

Denk dat het een seintje van boven is geweest !!!
 

FredV

Banned
Ja, maar hoe weet je dat dit door die +0,2 komt? Dat kun je alleen maar stellen als je het hebt vergeleken met de banden van een soortgelijke auto na 30 000 km waarbij de tankklep spanning is aangehouden!
Nee Rosinfield,
De slijtagepatronen zijn bekend bij te lage en te hoge bandenspanning.
Ook zijn de slijtagebeelden bekend bij slechte schokbrekers etc.
 

Noord26

Forumguru
Had gister de banden van me Roomster ook eens op 3 bar rondom gedaan.
Want dacht de RR is op basis van de Fabia gebouwd dus dat moet dus dezelfde resultaten berijken.
En inderdaad zat opeens nog een stukkie hoger en kon nog beter over het verkeer heen kijken.
Maar vanwege de file stonden we opeens stil en had ik de kans om eens rond te kijken,
En wat denk je ....... een struisvogel met zijn kop in het zand !
Had ik nog nooit gezien ...
Wil ik ook niet meer zien, dus heb de bandenspanning gauw weer naar opgegeven waardens gezet toen ik op werk aankwam.

En op terug weg was de struisvogel ook weer met zijn kop uit het zand !!

Denk dat het een seintje van boven is geweest !!!

Vanmorgen vroor het aan de grond, denk dat dat veel meer verschil uit heeft gemaakt met gisteren. Toen was het +1, nu -1.
 
Bovenaan Onderaan